lemez - Panchan: Édenkelet

  • - kyt -
  • 2011. május 26.

Zene

Ha már nem lehet egy lemezt írásban ilyen-olyan cuppogásokkal, dünnyögésekkel és más hangutánzó szavakkal meggyőzően bemutatni, ami pedig ebben az esetben - hümm, naná, hohó, ej, ccc - különösképpen helyénvaló volna, hiszen valami efféle maga a hanganyag is, jobb híján összevetésekre fanyalodik az ember. Például a Zap Mama: igen, a korai, kilencvenes évek eleji Zap Mama, az afrikai-belga együttes a capella korszaka jutott az eszembe, bele is hallgattam, és az a helyzet, hogy jobban tetszik a (nem is annyira) új Kiss Erzsi-féle formáció programja.
Ha már nem lehet egy lemezt írásban ilyen-olyan cuppogásokkal, dünnyögésekkel és más hangutánzó szavakkal meggyõzõen bemutatni, ami pedig ebben az esetben - hümm, naná, hohó, ej, ccc - különösképpen helyénvaló volna, hiszen valami efféle maga a hanganyag is, jobb híján összevetésekre fanyalodik az ember. Például a Zap Mama: igen, a korai, kilencvenes évek eleji Zap Mama, az afrikai-belga együttes a capella korszaka jutott az eszembe, bele is hallgattam, és az a helyzet, hogy jobban tetszik a (nem is annyira) új Kiss Erzsi-féle formáció programja. Az sem kevésbé kedves, vidám és lelket melegítõ, de az Édenkelet valahogy gazdagabbnak tûnik apró, finom, szinte elillanó, mondhatni csillagszórósan szétsziporkázó ötletekben - mondhatni másból sem áll -, közben meg valahogy szerényebb, visszafogottabban zsizsegõ, pedig csöppet sem szegényebb bugyborékoló és játékos hangulatokban.

Panchan - valahol olvasom, hogy ez "édent" jelentene, mindenesetre van egy ilyen nevû hely Mexikóban, és az a vicc, hogy Nepálban is, szóval távoli világokban kalandozunk, és ez stimmel is, ami a világzenei hangzást/dallamvezetést illeti. Annyiban viszont mégsem teljesen, hogy leginkább afrikaias hangulatot idéz a lüktetés, amelyet ütõhangszerek támasztanak alá, vagy inkább a négy énekesnõ (Kiss Erzsi mellett Dombi Kati, Kovács Linda, Szandtner Anna) egyfajta természetközeli hangulatot teremtõ változatos csattogása-csivitelése, esetleg a halandzsanyelv hangzói, netán a hangképzés, a fene se tudja, hogy pontosan mi. Igen, ez a rejtélyesség is fokozza a rövid, finomra csinosított, alaposan besûrített ötletdalok élvezeti értékét. Azt viszont sejteni lehet, hogy igencsak szórakoztató lehetett keverni a hanganyagot, ami az egyik ütõs, Pápai István (a másik Dudás Zsombor) tiszte volt. Hallgatni pedig fõleg ráérõsen, apró részletekre nyitottan szórakoztató.

Narrator Records, 2011

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.