színház - MOLIÉRE-BOGNÁR ENDRE: DON JUAN

  • Kovács Bálint
  • 2009. február 12.

Zene

Durva fémállványzat - meg egy zongora - a helyszín, a fekete ruhás színészek ezen húzódzkodnak, lógnak, dörömbölnek, létrán másznak fel rá. Rögvest látszik: erős rendezői színházról van szó (Jászberényi Gáboréról).
Durva fémállványzat - meg egy zongora - a helyszín, a fekete ruhás színészek ezen húzódzkodnak, lógnak, dörömbölnek, létrán másznak fel rá. Rögvest látszik: erõs rendezõi színházról van szó (Jászberényi Gáboréról). Kezdetnek hosszú percekig nehezen azonosítható kakofónia uralkodik a halvány fényben, aztán megtanuljuk, milyen nyelvet beszél a hét színész: együttélés, párkeresés, csábítás zajlik épp, nagyon ötletesen és egyedi formanyelven. A Nõ kérdez ("Három meg négy? Hat meg öt?"), partnere felelget, nem túl jól. Aztán közbevág a férfi (a Don), eleinte jól válaszol, a Nõnek épp ez kell. Amikor meg már meghódította, a férfi megtanítja saját számolási módjára (melyben egy meg egy az egy) a Nõt; szép jelenet.

De aztán elfogynak a jó ötletek. Ugyan mindvégig vissza-visszatér a szöveges jelenetek közt a másfajta nyelv, de elvész az eredetiség. Csak földöntúli hangok, sikolyok, hörgések, kicsavarodott mozdulatok vannak - de minthogy ezt a nyelvet beszéli még vagy tíz másik társulat (néhányan jobban is), a táncosok meg, amennyire lehet, már pontosan feltérképezték az eszköztár minden apró részletét, épp az ügymenet földöntúlisága vész el. Nincs semmi hatása, a színpadon csak kiabáló nõket, makogó férfiakat látunk. Pedig érezzük, hogy éppen az atmoszférától kéne borzongani, pont attól, ami nem jön létre - közhelyes inkább, mint egyedi a sejtelmes világítás és a csontzene is.

A szöveg (mikor prózába vált a szín) szép - persze, ha egyszer Moliére az alapja -, még ha amirõl szól, rég nem is revelatív már; elmerengeni azért jól lehet rajta. A színészeket kellemes nézni, Don Juan és segítõje, Tompa Ádám és Horváth Kristóf prózai játékában nehéz lenne hibát találni, s a többiek is jók. Csak ha már rendezõi színház, akkor karakteresebb, egyedibb látásmódra volna szükség.

Merlin Színház, február 4.

***

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.