színház - MOLIÉRE-BOGNÁR ENDRE: DON JUAN

  • Kovács Bálint
  • 2009. február 12.

Zene

Durva fémállványzat - meg egy zongora - a helyszín, a fekete ruhás színészek ezen húzódzkodnak, lógnak, dörömbölnek, létrán másznak fel rá. Rögvest látszik: erős rendezői színházról van szó (Jászberényi Gáboréról).
Durva fémállványzat - meg egy zongora - a helyszín, a fekete ruhás színészek ezen húzódzkodnak, lógnak, dörömbölnek, létrán másznak fel rá. Rögvest látszik: erõs rendezõi színházról van szó (Jászberényi Gáboréról). Kezdetnek hosszú percekig nehezen azonosítható kakofónia uralkodik a halvány fényben, aztán megtanuljuk, milyen nyelvet beszél a hét színész: együttélés, párkeresés, csábítás zajlik épp, nagyon ötletesen és egyedi formanyelven. A Nõ kérdez ("Három meg négy? Hat meg öt?"), partnere felelget, nem túl jól. Aztán közbevág a férfi (a Don), eleinte jól válaszol, a Nõnek épp ez kell. Amikor meg már meghódította, a férfi megtanítja saját számolási módjára (melyben egy meg egy az egy) a Nõt; szép jelenet.

De aztán elfogynak a jó ötletek. Ugyan mindvégig vissza-visszatér a szöveges jelenetek közt a másfajta nyelv, de elvész az eredetiség. Csak földöntúli hangok, sikolyok, hörgések, kicsavarodott mozdulatok vannak - de minthogy ezt a nyelvet beszéli még vagy tíz másik társulat (néhányan jobban is), a táncosok meg, amennyire lehet, már pontosan feltérképezték az eszköztár minden apró részletét, épp az ügymenet földöntúlisága vész el. Nincs semmi hatása, a színpadon csak kiabáló nõket, makogó férfiakat látunk. Pedig érezzük, hogy éppen az atmoszférától kéne borzongani, pont attól, ami nem jön létre - közhelyes inkább, mint egyedi a sejtelmes világítás és a csontzene is.

A szöveg (mikor prózába vált a szín) szép - persze, ha egyszer Moliére az alapja -, még ha amirõl szól, rég nem is revelatív már; elmerengeni azért jól lehet rajta. A színészeket kellemes nézni, Don Juan és segítõje, Tompa Ádám és Horváth Kristóf prózai játékában nehéz lenne hibát találni, s a többiek is jók. Csak ha már rendezõi színház, akkor karakteresebb, egyedibb látásmódra volna szükség.

Merlin Színház, február 4.

***

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.