színház - NÉHÁNY KEDVENC

  • Acsay Judit
  • 2009. augusztus 6.

Zene

Kicsi és napfényes színházi fesztivál a szegedi Thealter, de leginkább eklektikus. Rossz, hogy nem kíséri nagyobb figyelem, jó viszont, hogy a többi nemzetközi ufó között pár évente Ivo Dimcsev bolgár performer is megfordul itt.
Kicsi és napfényes színházi fesztivál a szegedi Thealter, de leginkább eklektikus. Rossz, hogy nem kíséri nagyobb figyelem, jó viszont, hogy a többi nemzetközi ufó között pár évente Ivo Dimcsev bolgár performer is megfordul itt. Elõször 2005-ben lépett fel Lili Handel címû sokkoló, azóta világjárt szólójával, ami után hazai alkotókkal is dolgozott (Ladányi Andrea társulatával, a Zsámbéki Színházi Bázissal). Az idõközben Amszterdamba települt, a fizikai színház fenegyerekeként emlegetett elõadó új, egy darab el nem készítésérõl szóló mûve ismét szóló, amelyben személyekhez és esztétikai fogalmakhoz való viszonyáról beszél. Parókában, szintetizátoron játszva párbeszédet folytat magával, végig ugyanazzal a torz arckifejezéssel. Az emberek háta mögött álló, láthatatlan vörös kutyákról, szerelemrõl, magányról hallunk, miközben az elõadó sátán módjára hörög, angyali hangon énekel, vitustáncot jár focimezben, nevettet, kiborít, elszomorít, kifordítja a benne lakó összes személyiséget. Végig fenntartja a feszültséget, a forma és a tartalom között tépelõdik; koreográfia vagy ének, amit most éppen mûvelek? - kérdezi. Mindent megoszt, eltávolodik magától, aztán kilép, sõt kivérzik a színpadon, mert elmaradhatatlan ismét a bloody art: alig észrevehetõ öncsonkító akció után az arcán patakokban folyik a vér, a zene kitart, az abszurd drámaiság, a feszültség idáig fokozódott, senki nem kap levegõt. Aztán megkönnyebbült taps. Dimcsev már nem játszik, meghajol, hülyéskedik, de a vére még csorog. Akár az élet, õ sem egészen komplett, de igaz és szeretni való.

Régi Zsinagóga, Szeged, július 25.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.