színház - NÉHÁNY KEDVENC

  • Acsay Judit
  • 2009. augusztus 6.

Zene

Kicsi és napfényes színházi fesztivál a szegedi Thealter, de leginkább eklektikus. Rossz, hogy nem kíséri nagyobb figyelem, jó viszont, hogy a többi nemzetközi ufó között pár évente Ivo Dimcsev bolgár performer is megfordul itt.
Kicsi és napfényes színházi fesztivál a szegedi Thealter, de leginkább eklektikus. Rossz, hogy nem kíséri nagyobb figyelem, jó viszont, hogy a többi nemzetközi ufó között pár évente Ivo Dimcsev bolgár performer is megfordul itt. Elõször 2005-ben lépett fel Lili Handel címû sokkoló, azóta világjárt szólójával, ami után hazai alkotókkal is dolgozott (Ladányi Andrea társulatával, a Zsámbéki Színházi Bázissal). Az idõközben Amszterdamba települt, a fizikai színház fenegyerekeként emlegetett elõadó új, egy darab el nem készítésérõl szóló mûve ismét szóló, amelyben személyekhez és esztétikai fogalmakhoz való viszonyáról beszél. Parókában, szintetizátoron játszva párbeszédet folytat magával, végig ugyanazzal a torz arckifejezéssel. Az emberek háta mögött álló, láthatatlan vörös kutyákról, szerelemrõl, magányról hallunk, miközben az elõadó sátán módjára hörög, angyali hangon énekel, vitustáncot jár focimezben, nevettet, kiborít, elszomorít, kifordítja a benne lakó összes személyiséget. Végig fenntartja a feszültséget, a forma és a tartalom között tépelõdik; koreográfia vagy ének, amit most éppen mûvelek? - kérdezi. Mindent megoszt, eltávolodik magától, aztán kilép, sõt kivérzik a színpadon, mert elmaradhatatlan ismét a bloody art: alig észrevehetõ öncsonkító akció után az arcán patakokban folyik a vér, a zene kitart, az abszurd drámaiság, a feszültség idáig fokozódott, senki nem kap levegõt. Aztán megkönnyebbült taps. Dimcsev már nem játszik, meghajol, hülyéskedik, de a vére még csorog. Akár az élet, õ sem egészen komplett, de igaz és szeretni való.

Régi Zsinagóga, Szeged, július 25.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."