Színház - Nekünk annyi - Stanislawa Przybyszewska: A Danton-ügy

  • Csáki Judit
  • 2010. március 25.

Zene

Nem rólunk, viszont nekünk beszél Koltai M. Gábor rendezésében A Danton-ügy, amely a Stúdió "K"-ban került színre. Szerzője, Stanislawa Przybyszewska majdnem kilencven éve írta (Daniel Gerould remek esszéje a szerzőről és a darabról olvasható a színház honlapján), egy régóta modellértékűnek tekintett, ismertnek tételezett, ám voltaképpen igazából mindmáig kevéssé ismert helyzetről: Danton és Robespierre antagonisztikus szembefordulásáról, alig öt évvel a francia forradalom kitörése után.

Nem rólunk, viszont nekünk beszél Koltai M. Gábor rendezésében A Danton-ügy, amely a Stúdió "K"-ban került színre. Szerzője, Stanislawa Przybyszewska majdnem kilencven éve írta (Daniel Gerould remek esszéje a szerzőről és a darabról olvasható a színház honlapján), egy régóta modellértékűnek tekintett, ismertnek tételezett, ám voltaképpen igazából mindmáig kevéssé ismert helyzetről: Danton és Robespierre antagonisztikus szembefordulásáról, alig öt évvel a francia forradalom kitörése után.

Mondom, az előadás nekünk beszél; Koltai M. Gábor szokásosan analitikus, intellektuálisan erőteljes módján. Nézzük innen és nézzük onnan: fő- és mellékszereplők mondják a magukét (és olykor a másikét) forradalomról, bálványról, népről. Ebből lesz látvány, szenvedély, színház.

Koltai M. Gábor "hontalan", színházról színházra vándorló rendezőink egyike. Mindenütt minimum figyelemre méltó a névjegy, amit letesz, de hosszabb távra - netán egy műhely létrehozásának idejére - sehol sem marad és/vagy sehol sem marasztalják. Olvasottsága, kifinomult elemzőkészsége, intenzív kutatóhajlama - és szilárd belső mércéje, esztétikai igényessége - nem kurrens áru mostanság, hanem színházi ínyenceknek való csemege. Egy kisebbség - hadd mondjam: "törpe minoritás" - élvezeti cikke.

A Stúdió "K" ugyancsak egy törpe minoritás otthona. Az igényességben, a szellemi kíváncsiságban találhattak egymásra - nem először - a fiatal rendezővel. A francia forradalom közege mint színházi ürügy már otthon van itt - a Zöld Kakadu című előadás baljósan mondén atmoszférája helyett azonban most Robespierre cella- vagy inkább koporsószerű otthona a kiindulópont.

Az idő pedig: a forradalom épp felfalja gyermekeit. 1794 válaszút: Danton vagy Robespierre. Przybyszewska szövegét persze nem a sztori izgalma pörgeti, hiszen már az elején elmondják a végét: Dantonnak annyi. Ezt egyébként Saint-Just mondja, és Robespierre - aki azt is tudja, hogy ha Dantonnak annyi, akkor a forradalomnak is annyi, és akkor neki is annyi - még bízik abban, hogy csekélyebb áldozattal is meg lehet úszni. Hátha a nyilvánosságtól való elzárás - vagyis Camille Desmoulins és Danton Robespierre-ellenes lapjának, a Vieux Cordelier-nek a betiltása - is elég az elszigeteléshez. Persze nem elég; a diktatúra pedig fenyegetőn közelít, szabadságnak és forradalomnak becézik, de a vezetők már tudják, hogy ez az úthenger őket is kivasalja. Ha a bálványokat elpusztítják - márpedig Danton bálvány - akkor, ahogy Robespierre ugyancsak már az elején elmondja, "az emberi lelkekben" pusztítják el a forradalmat, mert "a hitük vész el" (mármint a népnek). A manipuláció életre-halálra megy: agyat mosni, bálványt szülni és ölni, lózungokat fejekbe sulykolni - és időt, időt nyerni. Mielőtt Franciaországra rászabadul a terror.

Vándorlunk az előadás helyszínein, olykor álldogálunk, máskor sámlin, hokedlin ülve nézzük, amint Danton (valódi és megjátszott magabiztosságot váltogatva) tüzeli és nyugtatja maroknyi hívét, vagy Robespierre a lehetséges taktikákat próbálgatja Danton eltávolítására. A színházjáró túra - melynek látványvilágát Vereckei Rita korhű és mai jelmezek egymásra kopírozásával, valamint a Stúdió "K" alapvetően barátságos-otthonos közegének felhasználásával teremtette meg - valójában szellemi kalandtúra, melyben nemcsak a nagy dolgokról vallott nézetek ütköznek meg keményen, hanem a figurák jellemei, szenvedélyei is.

Az előadás csúcspontja Danton és Robespierre vacsorajelenete: az aszkéta Robespierre persze nem eszik, az ivásba is csak Danton zsarolja bele - viszont kipakolják a kártyákat az asztalra. A népről beszélnek, de a kiválasztott figurák érdeklik őket, a forradalomról szónokolnak, valójában azonban kiszorítósdit játszanak - és közben két összeillő ember mérkőzik meg itt, akiket még valamiféle férfiszenvedély is egymás felé taszít. Az egyiküké az utca, a másikuké a konvent, de mindkét hatalom virtuális, és forgandó, akár a szerencse. Kristálytiszta rajzát kapjuk itt a két vesztesnek - és a harmadikénak: ez lennénk mi, itt és most.

Kuna Károly Robespierre-je kifinomult, szikkadt figura; szomorú hatalmas, akinek kevés öröme van az életben, de nagy esze és még nagyobb kitartása. Hajlíthatatlan, ahogy mondják róla. Menszátor Héresz Attila Dantonja élethabzsoló - s hogy mikor mi tartozik az életbe, azt ő dönti el: nők, pia, barátok, hatalom, önimádat, vagy mind egyszerre. Kettőjük harcában változatos figurák asszisztálnak; köztük Tamási Zoltán rezignált és magába forduló Philippeaux-ja a legkiábrándultabb, Kovács Krisztián Camille Desmoulins-ja veszít a legtöbbet, és Vékes Csaba Legendre-ja az örök túlélőaspiráns. És van még az eltorzított arcú, engedelmes hívek serege, és vannak a nők, akik így-úgy, de egyként sikertelenül küzdenek magukért vagy szerettükért. És van halál a színpadon meg a levegőben: mindenki sorra kerül.

Az előadást nem válogatták be a POSZT best-listájára, pedig a "very best"-ek egyike. A Stúdió "K"-ban kell megnézni, úgyis ott van otthon.

Stúdió "K", március 15.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”