Színház - Nekünk Osztrovszkij kell - Farkasok és bárányok a Radnótiban

  • Csáki Judit
  • 2008. november 13.

Zene

Nehéz odafigyelni az apró részletekre a Radnóti Színház Osztrovszkij-előadásában, annyira erősen szól a Farkasok és bárányokból az aktualitás. Pedig a legelső fontos részlet éppen az, hogy ezért itt semmit sem tesznek - rájátszásról, forszírozásról ne is beszéljünk -, csak el van játszva a darab. Na jó, némi tömörítéssel. És: Morcsányi Géza új fordításában. Csáki Judit

Nehéz odafigyelni az apró részletekre a Radnóti Színház Osztrovszkij-előadásában, annyira erősen szól a Farkasok és bárányokból az aktualitás. Pedig a legelső fontos részlet éppen az, hogy ezért itt semmit sem tesznek - rájátszásról, forszírozásról ne is beszéljünk -, csak el van játszva a darab. Na jó, némi tömörítéssel. És: Morcsányi Géza új fordításában.

Ami ugyancsak fontos apróság. Morcsányi perfektül hozza a száraz, szándékoltan jellegtelen hétköznapi nyelvet - Csehovban és Gorkijban is, nemcsak Osztrovszkijban -, ezzel "olajozza", teszi csúszóssá és gördülékennyé a tartalmat magát; nem csillog-villog, nem találmányozik. Morcsányinál a nyelv csomagolás - méghozzá a darabra pontosan simuló, puha anyag. És akkor ott van egyetlen szó: édesanyánk - ez, ugyebár, a "keresztapa" orosz fordítása, mutatis mutandis. Remek.

Valló Péter rendezése és benne az összes színész mer ugyanilyen olajozottan sima lenni; persze, bízhatnak Osztrovszkij százharminc esztendős darabjában és a figurákban: a tetőtől talpig korrupt, csalásokkal, különalkukkal és átverésekkel teli világ nem mai találmány, ebben azonban semmi vigasztaló nincsen.

Viszont rengeteg nevetséges van benne. Lehet visszafojtott lélegzettel felháborodni Murzaveckaja vénlány-földbirtokosának szánalmasan alpári csalássorozatán, lehet keresni a mai megfelelőket, de - anélkül, hogy a lényeget szem elől veszítenénk - leginkább nevetni lehet Almási Éva minden szempontból kordában tartott, alkalmazkodásra-hangnemváltásra mindig kész, az életet egyszerre végigcsaló és végigszorongó nagyasszonyán. Vagy: bármennyire napilap-frissességű Csugunov zugügyvéd teljességgel amorális, reflektálatlanul önérdekvezérelt figurája - Szombathy Gyula kissé előredöntött felsőtesttel, félrebillent fejjel, behízelgő hangon előadott lavírozása végtelenül vicces. Ahogy az is az, amikor ebbe a nagy és tágas, romlottságból-korruptságból szőtt pókhálóba, melyben egyébként mindenki fogoly már, az is, aki a hálót továbbszövi, belelép az elegáns, öltönyös, hűvös és gátlástalan Berkutov, a nagyvilági főcső - Szervét Tibor tempós játéka felizzítja a levegőt -, és mindent visz. Laza kézcsók jár érte édesanyánknak. Valami, legalább. Szervét a szerepből való kikacsintás nélkül játssza az elsősorban is fellépésből élő, örökösen lehengerlő-ledumáló ötletembert - ezt tanítják minden menedzseriskolában, a fellépést; lehetne rögvest a színpadról vinni egy multicég élére.

De nem őt viszik, hanem ő, Berkutov viszi a bárányt, a naiv, szinte archaikusan libuska gazdag özvegyet; Szávai Viktória mostanában a "jó partit" játssza csinosan és szépen. Egy másik bárányféleség, a jó szándékú-jóindulatú, de vészesen vak és lomha Linyajev - aki békebíró, naná, mi más; vagyis hogy balek, és ezt hangsúlyozza benne Gazsó György - az ő segítségével hajózik be egy pocséknak ígérkező házasság révébe. A leendő feleség, Glafira ugyanis addig játszotta magát meg az eszét holmi apácavircsaft felé, míg Wéber Kata ellentmondást nem tűrő alakításában bombanő lett belőle, és azt is tudja, mire való az ilyesmi.

Szervét Berkutovjának lehetne vetélytársa Murzaveckaja unokaöccse, Apollon, ha nem lenne totálkáros alkoholista, erősen leépülőfélben - Csányi Sándor alakításának erénye, hogy ezt a lehetőséget "haló porában" is meg tudja mutatni. Így azonban Apollonból egy tömött bajusz és részeg handabandázás maradt - ez is milyen ismerős...

Martin Márta a sokadik öreg cselédben alaposan kimunkált bárgyú öregasszonyt hoz. Combhoz feszített tenyér, elmotyogott félszavak, apró fejrángások - nagy ziccer lett belőle. És jó a két kisebb, rohangálós szerepben Schneider Zoltán és Adorjáni Bálint is, zenében pedig a Vodku zenekar. Odafönt, a plafon alatt olykor kisvonat jár körbe-körbe - a Kamrában is rohangált ilyesmi a Fekete tej legvégén -, Horgas Péter díszlete is ezt a körbe-körbét hangsúlyozza, még Murzaveckaja középre tett súlyos trónszékével is, Benedek Mari jelmezei pedig bizonyos ruhák és bizonyos tartalmak időtállóságát.

Szóval rendben van. Éppen azzal van rendben, hogy nem üvöltik túl az aktualitást a mai zsargon, a tegnapi történések, a mai lebukások, a holnapi perek és megegyezések, a non-fiction karakter. A halk, pontos beszéd - és Osztrovszkij darabja ma így hat - erősebb, mint egy prompt összetákolt, ízig-vérig magyar rögvalóságdráma, mert abból, ami itt nap mint nap történik, vagy ilyet, vagy napilapot lehet összedobni. Ha majd látszik már a csipcsup felszín alatt a lényeg, akkor meg lehet markolni - mint az ugyanitt műsoron lévő Asztalizenében Térey János ezt meg is tette.

Addig nyugodtan be lehet érni Osztrovszkijjal - és külön vicces, tán a legviccesebb az egészben, hogy e két félre szakadt országban e két félre szakadt országra mindenki ráismer az előadásban. Jobbos és ballib egyaránt betegre röhögheti magát, mennyire stimmel itt minden, csak éppen mindenki másra, a másikra gondol közben. Na, ez az, amiért nekünk Osztrovszkij kell.

Radnóti Színház, november 2.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.