Színház - Passzé - Eugene O'Neill: Hosszú út az éjszakába

  • Csáki Judit
  • 2009. június 11.

Zene

Meglehetős népszerűségnek örvend bizonyos színházi körökben az a hiedelem, hogy a világirodalomnak vannak bármikor elővehető tuti darabjai, amelyek a bennük foglalt nagy emberi problémák okán mintegy maguktól és magukban tarthatnak igényt a közönség kitüntető figyelmére. Most nem is a Hamletre gondolok - próbálják meg elképzelni puszta szövegfölmondással -, mert azt például senki sem vitatja, hogy annak alaposan neki kell veselkedni, és még akkor is kétes a végeredmény (mármint a közönség kitüntető figyelme), hanem azokra az immár klasszikusnak tudott darabokra, amelyek a lélektani realizmust magukra rántva mindjárt megajándékoznak bennünket az ismerősség érzésével.

Meglehetős népszerűségnek örvend bizonyos színházi körökben az a hiedelem, hogy a világirodalomnak vannak bármikor elővehető tuti darabjai, amelyek a bennük foglalt nagy emberi problémák okán mintegy maguktól és magukban tarthatnak igényt a közönség kitüntető figyelmére. Most nem is a Hamletre gondolok - próbálják meg elképzelni puszta szövegfölmondással -, mert azt például senki sem vitatja, hogy annak alaposan neki kell veselkedni, és még akkor is kétes a végeredmény (mármint a közönség kitüntető figyelme), hanem azokra az immár klasszikusnak tudott darabokra, amelyek a lélektani realizmust magukra rántva mindjárt megajándékoznak bennünket az ismerősség érzésével.

És akkor jön a nagy amerikai triász, O'Neill, Williams és Miller. És ez a bizonyos meggyőződés, hogy magukban, maguktól is... Pedig ha én még egyszer meglátok egy görnyedt hátat, lehajtott fejet és két (egy) súlyos táskát a kézben, hát az érdeklődés szikrája is kihuny bennem mindenféle ügynökprobléma iránt. Ezek a tutinak gondolt darabok ugyanis többnyire nem csigázzák föl a rendezői képzeletet, hanem a színházcsinálás lusta útjain rekednek: egy-két jó és/vagy népszerű színész, a többi meg megy magától. Hát nagyon ritkán megy; a Budapesti Kamaraszínházban immár tíz éve valóban megy Tennessee Williamstől A vágy villamosa - elviszi a hátán Eszenyi Enikő, de ugyan ki emlékszik markáns gondolatra is belőle? És ugyanitt ment jó néhány évig O'Neill Amerikai Elektrája - Kováts Adél, László Zsolt, Alföldi Róbert és Horváth Lili nyomott bele mindent, ami telt tőlük, mert a színészek a menthetetlent is mentik -, erre emlékszünk máig, már aki.

A Budapesti Kamaraszínházban általában Tordy Géza szokta jegyezni rendezőként ezeket a tutinak vélt darabokat; ezt a mostanit is, O'Neill Hosszú út az éjszakába című drámáját, amelyben ismét jut egy szerep Kováts Adélnak (nyilván róla jutott eszébe a darab), ezért aztán fölöslegesnek látszott elgondolkodni azon, hogy miről is szól. Egy morfinista anyáról, mondjuk. Egy fösvény apáról - erre a szerepre jó ötlet volt meghívni Balikó Tamást, hisz tényleg muszáj színészekkel takarni a darab gyöngéit és a koncepció hiányát. Két, másként becsődölt felnőtt gyerekről - nem, itt nem Biff és Happy, az egy másik darab, hanem Jamie és Edmund. Családi dráma - a "hogy mik vannak!" tágas tárházából. Valaha minden jó volt, aztán minden elromlott - ha ez sem üti közeli ismerősként szíven a közönséget, hát semmi.

Tordy Géza nemigen gondolt bele abba, hogy ma és itt mi tudhatna megszólalni O'Neill súlyosan személyes drámájából - rábízta a színészekre, hogy oldják meg a lélektanilag agyonterhelt helyzeteket. Nem mondom, hogy nem oldják meg; ha valaki erősen figyel, hát néhány szép és megrendítő jelenetet is talál a terjengős-érzelgős-részeges tirádák közt. De hogy a hetven évvel ezelőtti amerikai darabból (mert a mi kontinensünkön akkoriban nem a család válságával, hanem a közelgő világháborúval voltak elfoglalva) mihez és hogyan kapcsolódhatnánk manapság, azt bizony a rendezés nem segít megfejteni. Pedig van itt "idegenprobléma" (az apa ír bevándorlók gyereke), vallási konfliktus (a fiúkban nyoma sincs az apa katolicizmusának), drogügylet (az anya morfinista), alkoholgond (isznak a férfiak, mint a gödény), és sok egyéb is, megannyi napihír-frissességű téma, amelyek még egy pasztellben tartott lélektani realista tónust is fölfrissíthetnének kissé.

De nem: O'Neill darabján vastagon ül a por. Passzé, mondhatni. A színészek - kivált Kováts Adél és Balikó Tamás - nem is a halmozott konfliktusokon találnak fogást, hanem ott, ahol ellentmondásos érzelmeket lehet megjeleníteni, amúgy "two in one": a szeretetben a kiábrándulást, a csüggedésben a reményt, és viszont. Horesnyi Balázs tetszetős, ám eléggé kényelmetlen és nehezen használható díszletében akkor szikrázik föl némi színházi báj, amikor a tragédiáktól sújtott házaspár a reménytelenségben való szeretetteli összetartozást játssza. Amikor akad egy-egy kitartott csönd, egy erős tekintet, egy beszédes mozdulat, ami valami - tán a darabtól is független - mai levegőt teremt a színpadra.

És persze: szép, amikor Balikó rusztikus James Tyrone-ja őszintén ellágyul felesége tragédiájától. És szép az is, amikor Kováts Adél Maryje angyali szelídséggel delirál. Amikor a két fiú - Szőcs Artur és Bozsó Péter - az alig mondható dialógusokba kortárs testvéri szeretet-gyűlöletet pumpál.

Az egységesítő effekt pedig a részegség - ebben, mármint a részegség alapos mutatásában véltem fölfedezni rendezői instrukciót. Ez amúgy mindenkinek eléggé a terhére van (a nézőnek is). Megértem: nehéz és ellentmondásos színpadi feladat tartósan részegnek lenni, mert a részegség, az imbolygás, a "mákos" beszéd ugyan technikailag alkalmas bizonyos szövegproblémák takarására, de nemcsak azokat takarja, hanem minden egyebet is. Mázli, hogy ezúttal nem volt nagy kár.

De a Vágy a szilfák alattot esetleg érdemes lenne alaposan elolvasni, mielőtt színre vinnék.

Budapesti Kamaraszínház, június 5.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."