Színház - Passzé - Eugene O'Neill: Hosszú út az éjszakába

  • Csáki Judit
  • 2009. június 11.

Zene

Meglehetős népszerűségnek örvend bizonyos színházi körökben az a hiedelem, hogy a világirodalomnak vannak bármikor elővehető tuti darabjai, amelyek a bennük foglalt nagy emberi problémák okán mintegy maguktól és magukban tarthatnak igényt a közönség kitüntető figyelmére. Most nem is a Hamletre gondolok - próbálják meg elképzelni puszta szövegfölmondással -, mert azt például senki sem vitatja, hogy annak alaposan neki kell veselkedni, és még akkor is kétes a végeredmény (mármint a közönség kitüntető figyelme), hanem azokra az immár klasszikusnak tudott darabokra, amelyek a lélektani realizmust magukra rántva mindjárt megajándékoznak bennünket az ismerősség érzésével.

Meglehetős népszerűségnek örvend bizonyos színházi körökben az a hiedelem, hogy a világirodalomnak vannak bármikor elővehető tuti darabjai, amelyek a bennük foglalt nagy emberi problémák okán mintegy maguktól és magukban tarthatnak igényt a közönség kitüntető figyelmére. Most nem is a Hamletre gondolok - próbálják meg elképzelni puszta szövegfölmondással -, mert azt például senki sem vitatja, hogy annak alaposan neki kell veselkedni, és még akkor is kétes a végeredmény (mármint a közönség kitüntető figyelme), hanem azokra az immár klasszikusnak tudott darabokra, amelyek a lélektani realizmust magukra rántva mindjárt megajándékoznak bennünket az ismerősség érzésével.

És akkor jön a nagy amerikai triász, O'Neill, Williams és Miller. És ez a bizonyos meggyőződés, hogy magukban, maguktól is... Pedig ha én még egyszer meglátok egy görnyedt hátat, lehajtott fejet és két (egy) súlyos táskát a kézben, hát az érdeklődés szikrája is kihuny bennem mindenféle ügynökprobléma iránt. Ezek a tutinak gondolt darabok ugyanis többnyire nem csigázzák föl a rendezői képzeletet, hanem a színházcsinálás lusta útjain rekednek: egy-két jó és/vagy népszerű színész, a többi meg megy magától. Hát nagyon ritkán megy; a Budapesti Kamaraszínházban immár tíz éve valóban megy Tennessee Williamstől A vágy villamosa - elviszi a hátán Eszenyi Enikő, de ugyan ki emlékszik markáns gondolatra is belőle? És ugyanitt ment jó néhány évig O'Neill Amerikai Elektrája - Kováts Adél, László Zsolt, Alföldi Róbert és Horváth Lili nyomott bele mindent, ami telt tőlük, mert a színészek a menthetetlent is mentik -, erre emlékszünk máig, már aki.

A Budapesti Kamaraszínházban általában Tordy Géza szokta jegyezni rendezőként ezeket a tutinak vélt darabokat; ezt a mostanit is, O'Neill Hosszú út az éjszakába című drámáját, amelyben ismét jut egy szerep Kováts Adélnak (nyilván róla jutott eszébe a darab), ezért aztán fölöslegesnek látszott elgondolkodni azon, hogy miről is szól. Egy morfinista anyáról, mondjuk. Egy fösvény apáról - erre a szerepre jó ötlet volt meghívni Balikó Tamást, hisz tényleg muszáj színészekkel takarni a darab gyöngéit és a koncepció hiányát. Két, másként becsődölt felnőtt gyerekről - nem, itt nem Biff és Happy, az egy másik darab, hanem Jamie és Edmund. Családi dráma - a "hogy mik vannak!" tágas tárházából. Valaha minden jó volt, aztán minden elromlott - ha ez sem üti közeli ismerősként szíven a közönséget, hát semmi.

Tordy Géza nemigen gondolt bele abba, hogy ma és itt mi tudhatna megszólalni O'Neill súlyosan személyes drámájából - rábízta a színészekre, hogy oldják meg a lélektanilag agyonterhelt helyzeteket. Nem mondom, hogy nem oldják meg; ha valaki erősen figyel, hát néhány szép és megrendítő jelenetet is talál a terjengős-érzelgős-részeges tirádák közt. De hogy a hetven évvel ezelőtti amerikai darabból (mert a mi kontinensünkön akkoriban nem a család válságával, hanem a közelgő világháborúval voltak elfoglalva) mihez és hogyan kapcsolódhatnánk manapság, azt bizony a rendezés nem segít megfejteni. Pedig van itt "idegenprobléma" (az apa ír bevándorlók gyereke), vallási konfliktus (a fiúkban nyoma sincs az apa katolicizmusának), drogügylet (az anya morfinista), alkoholgond (isznak a férfiak, mint a gödény), és sok egyéb is, megannyi napihír-frissességű téma, amelyek még egy pasztellben tartott lélektani realista tónust is fölfrissíthetnének kissé.

De nem: O'Neill darabján vastagon ül a por. Passzé, mondhatni. A színészek - kivált Kováts Adél és Balikó Tamás - nem is a halmozott konfliktusokon találnak fogást, hanem ott, ahol ellentmondásos érzelmeket lehet megjeleníteni, amúgy "two in one": a szeretetben a kiábrándulást, a csüggedésben a reményt, és viszont. Horesnyi Balázs tetszetős, ám eléggé kényelmetlen és nehezen használható díszletében akkor szikrázik föl némi színházi báj, amikor a tragédiáktól sújtott házaspár a reménytelenségben való szeretetteli összetartozást játssza. Amikor akad egy-egy kitartott csönd, egy erős tekintet, egy beszédes mozdulat, ami valami - tán a darabtól is független - mai levegőt teremt a színpadra.

És persze: szép, amikor Balikó rusztikus James Tyrone-ja őszintén ellágyul felesége tragédiájától. És szép az is, amikor Kováts Adél Maryje angyali szelídséggel delirál. Amikor a két fiú - Szőcs Artur és Bozsó Péter - az alig mondható dialógusokba kortárs testvéri szeretet-gyűlöletet pumpál.

Az egységesítő effekt pedig a részegség - ebben, mármint a részegség alapos mutatásában véltem fölfedezni rendezői instrukciót. Ez amúgy mindenkinek eléggé a terhére van (a nézőnek is). Megértem: nehéz és ellentmondásos színpadi feladat tartósan részegnek lenni, mert a részegség, az imbolygás, a "mákos" beszéd ugyan technikailag alkalmas bizonyos szövegproblémák takarására, de nemcsak azokat takarja, hanem minden egyebet is. Mázli, hogy ezúttal nem volt nagy kár.

De a Vágy a szilfák alattot esetleg érdemes lenne alaposan elolvasni, mielőtt színre vinnék.

Budapesti Kamaraszínház, június 5.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.