színház - RABIH MROUÉ: EGY ELTÛNT HIVATALNOK NYOMÁBAN

  • Herczog Noémi
  • 2010. november 11.

Zene

A művésznyomozó-történetek (perregények, Antonioni klasszikusa) egészen egyedi folytatója a libanoni Rabih Mroué, aki a politikai-társadalmi whodunit műfaját valósítja meg a színházban. Tavaly már járt a Trafóban a Yesterdays's Mannel, ahol egy bejrúti utca keresése volt a téma.
A mûvésznyomozó-történetek (perregények, Antonioni klasszikusa) egészen egyedi folytatója a libanoni Rabih Mroué, aki a politikai-társadalmi whodunit mûfaját valósítja meg a színházban. Tavaly már járt a Trafóban a Yesterdays's Mannel, ahol egy bejrúti utca keresése volt a téma. Különbözõ korokból származó térképekkel egyazon címet (hiába) keresõ turistákról szólt, akik egészen másképp látják Bejrútot, noha térképeik közel egyidõsek. Ha ez a dokufikció mûfajában inkább fikció volt, akkor a Looking for a Missing Employee dokuszínház. A mûfajból a Rimini Protokoll lehet ismerõs, amely idén szintén járt már a Trafóban, tavaly pedig a Nemzetiben - de Mroué még annyira sem felkapott (ha az undergroundról szólva egyáltalán van értelme ennek a szónak).

Ezúttal politikai nyomozás folyt a színpadon (Mrouénak otthon egyébként nincs engedélye a cenzori hivataltól). Ez a politikai krimi a pénzügyminisztériumból eltûnt hivatalnok ügyének oknyomozó színháza, ahol, akár a posztmodern irodalomban, mû és egyetemi elõadás közelít egymáshoz. Mroué személyisége monológját mégis inkább egy kocsmai beszélgetéshez teszi hasonlatossá. Kaotikus és rendezett füzeteibõl, ahová beragasztgatta az eset sajtóvisszhangjának reprintjeit, izgalmasan elemzi a bûnügyet, és finom humorral, de keményen kritizálja a kormányt. Hitelességéhez kétség sem férhet, noha épp õ kelti fel éberségünket, például azzal, hogy a hátunk mögött játszik, míg elöl projektor segítségével látjuk az arcát. De sosem tudhatjuk, mikortól megy esetleg felvételrõl, és testileg mikor tûnik el. Okos trükk, hiszen elõzõleg õ maga figyelmeztetett rá: sose bízzunk a média fénymásolt fotóiban (amiket mellesleg õ maga is használ). Az eltûntrõl, akit rablással gyanúsított a hatalom, végül kiderül, hogy már eltûnése napján megölték. Egyébként semmi más nem történik, mint egy kis színházas újságolvasás - amihez a kommentár Mroué cinkos mosolya.

Trafó, november 5.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Halál kasmírpulóverben

Almodóvar öregszik. E tény új dolgokra sarkallja: megjött az étvágya, hogy az öregedésről és a halál egyre nyomasztóbb közelségéről meséljen, és el-elkalandozik spanyol anyanyelvétől.

Mi végre, mi végre?

A Láthatáron Csoport új produkciójának az alcíme – részvételi boldogulás 90 percben – csak első pillanatban tűnik furcsának, hisz’ mindenki próbál valahogyan boldogulni. Együtt, külön, akárhogy. De van-e értelme az egésznek?