színház - RABIH MROUÉ: EGY ELTÛNT HIVATALNOK NYOMÁBAN

  • Herczog Noémi
  • 2010. november 11.

Zene

A művésznyomozó-történetek (perregények, Antonioni klasszikusa) egészen egyedi folytatója a libanoni Rabih Mroué, aki a politikai-társadalmi whodunit műfaját valósítja meg a színházban. Tavaly már járt a Trafóban a Yesterdays's Mannel, ahol egy bejrúti utca keresése volt a téma.
A mûvésznyomozó-történetek (perregények, Antonioni klasszikusa) egészen egyedi folytatója a libanoni Rabih Mroué, aki a politikai-társadalmi whodunit mûfaját valósítja meg a színházban. Tavaly már járt a Trafóban a Yesterdays's Mannel, ahol egy bejrúti utca keresése volt a téma. Különbözõ korokból származó térképekkel egyazon címet (hiába) keresõ turistákról szólt, akik egészen másképp látják Bejrútot, noha térképeik közel egyidõsek. Ha ez a dokufikció mûfajában inkább fikció volt, akkor a Looking for a Missing Employee dokuszínház. A mûfajból a Rimini Protokoll lehet ismerõs, amely idén szintén járt már a Trafóban, tavaly pedig a Nemzetiben - de Mroué még annyira sem felkapott (ha az undergroundról szólva egyáltalán van értelme ennek a szónak).

Ezúttal politikai nyomozás folyt a színpadon (Mrouénak otthon egyébként nincs engedélye a cenzori hivataltól). Ez a politikai krimi a pénzügyminisztériumból eltûnt hivatalnok ügyének oknyomozó színháza, ahol, akár a posztmodern irodalomban, mû és egyetemi elõadás közelít egymáshoz. Mroué személyisége monológját mégis inkább egy kocsmai beszélgetéshez teszi hasonlatossá. Kaotikus és rendezett füzeteibõl, ahová beragasztgatta az eset sajtóvisszhangjának reprintjeit, izgalmasan elemzi a bûnügyet, és finom humorral, de keményen kritizálja a kormányt. Hitelességéhez kétség sem férhet, noha épp õ kelti fel éberségünket, például azzal, hogy a hátunk mögött játszik, míg elöl projektor segítségével látjuk az arcát. De sosem tudhatjuk, mikortól megy esetleg felvételrõl, és testileg mikor tûnik el. Okos trükk, hiszen elõzõleg õ maga figyelmeztetett rá: sose bízzunk a média fénymásolt fotóiban (amiket mellesleg õ maga is használ). Az eltûntrõl, akit rablással gyanúsított a hatalom, végül kiderül, hogy már eltûnése napján megölték. Egyébként semmi más nem történik, mint egy kis színházas újságolvasás - amihez a kommentár Mroué cinkos mosolya.

Trafó, november 5.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.