színház - RÁKMESÉK

  • Sisso
  • 2010. május 6.

Zene

A rotterdami Hotel Modern társulat előadása hihetetlen érzékenységgel összerakott filmes, animációs, színházi portré az emberiségről, amelyben kifli formájú kis összeaszott rákokként nézünk vissza magunkra, miközben nem tudjuk, hogy szánalomra méltó, vicces lények vagy túlélő gigantikus hősök vagyunk-e inkább. A magát színházi kollektívaként definiáló csapat két éve mutatta be ugyanitt Tábor című, saját készítésű, apró díszletei között bábokkal helyben felvett, meghökkentő haláltábori riportját (lásd: Az ajtók záródnak, Magyar Narancs, 2008.
A rotterdami Hotel Modern társulat elõadása hihetetlen érzékenységgel összerakott filmes, animációs, színházi portré az emberiségrõl, amelyben kifli formájú kis összeaszott rákokként nézünk vissza magunkra, miközben nem tudjuk, hogy szánalomra méltó, vicces lények vagy túlélõ gigantikus hõsök vagyunk-e inkább.

A magát színházi kollektívaként definiáló csapat két éve mutatta be ugyanitt Tábor címû, saját készítésû, apró díszletei között bábokkal helyben felvett, meghökkentõ haláltábori riportját (lásd: Az ajtók záródnak, Magyar Narancs, 2008. február 28.), azelõtt pedig lejátszotta terepasztalon az elsõ világháborút. Most egy békebeli elõadást láthattunk tõlük, szintén liliputi verzióban. Korunk világát miniatürizálták laboratóriumi terepasztalaikon, amelyekkel tele volt a színpadi tér, és az ott babaházakként álló apró kávéház, kórház, kemping, szeméttelep, benzinkút és sok egyéb helyszín között járkáltak egy minikamerával, hogy szemügyre vétessék (ergo film formájában kivetítsék a fölöttük függõ óriási vászonra), mit mûvelnek az apró terekben ízeltlábú vízi alteregóink.

Ezúttal nem valami nagy történelmi-társadalmi drámát meséltek el, hanem laza történések sorát mutatták be, mindenféle cél és magyarázat nélkül - talán egy rákváros hétköznapjait. Imát mormolnak a ravatalozó elõtt, bokszmeccset játszanak, szerelmeskednek a sötétben, technódiszkóban táncolnak, miközben két emelettel lejjebb az alsó ráklakóra majdnem rászakad a ház, és összetöpörödött kitines vázak lógnak a dróton. A színészek élõben szinkronizáltak, teljes komolysággal, és ettõl nagyon abszurddá vált az egész. Az általam eddig soha nem látott, színházi, bábszínházi és filmes eszközöket keverõ technika leginkább egy éjszakai alkimista mûhelyre hasonlított, ahol a világot készítik a jókedvû mesteremberek. A végén a rákok angyalszárnyakon járják be a "lerombolt" város helyszíneit, ahol valaha éltek (Berlin felett az ég-fíling), és ettõl élõ mûemlékké, mûalkotássá válik az imént látott rákéletünk.

Trafó, április 29.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.