színház - RÁKMESÉK

  • Sisso
  • 2010. május 6.

Zene

A rotterdami Hotel Modern társulat előadása hihetetlen érzékenységgel összerakott filmes, animációs, színházi portré az emberiségről, amelyben kifli formájú kis összeaszott rákokként nézünk vissza magunkra, miközben nem tudjuk, hogy szánalomra méltó, vicces lények vagy túlélő gigantikus hősök vagyunk-e inkább. A magát színházi kollektívaként definiáló csapat két éve mutatta be ugyanitt Tábor című, saját készítésű, apró díszletei között bábokkal helyben felvett, meghökkentő haláltábori riportját (lásd: Az ajtók záródnak, Magyar Narancs, 2008.
A rotterdami Hotel Modern társulat elõadása hihetetlen érzékenységgel összerakott filmes, animációs, színházi portré az emberiségrõl, amelyben kifli formájú kis összeaszott rákokként nézünk vissza magunkra, miközben nem tudjuk, hogy szánalomra méltó, vicces lények vagy túlélõ gigantikus hõsök vagyunk-e inkább.

A magát színházi kollektívaként definiáló csapat két éve mutatta be ugyanitt Tábor címû, saját készítésû, apró díszletei között bábokkal helyben felvett, meghökkentõ haláltábori riportját (lásd: Az ajtók záródnak, Magyar Narancs, 2008. február 28.), azelõtt pedig lejátszotta terepasztalon az elsõ világháborút. Most egy békebeli elõadást láthattunk tõlük, szintén liliputi verzióban. Korunk világát miniatürizálták laboratóriumi terepasztalaikon, amelyekkel tele volt a színpadi tér, és az ott babaházakként álló apró kávéház, kórház, kemping, szeméttelep, benzinkút és sok egyéb helyszín között járkáltak egy minikamerával, hogy szemügyre vétessék (ergo film formájában kivetítsék a fölöttük függõ óriási vászonra), mit mûvelnek az apró terekben ízeltlábú vízi alteregóink.

Ezúttal nem valami nagy történelmi-társadalmi drámát meséltek el, hanem laza történések sorát mutatták be, mindenféle cél és magyarázat nélkül - talán egy rákváros hétköznapjait. Imát mormolnak a ravatalozó elõtt, bokszmeccset játszanak, szerelmeskednek a sötétben, technódiszkóban táncolnak, miközben két emelettel lejjebb az alsó ráklakóra majdnem rászakad a ház, és összetöpörödött kitines vázak lógnak a dróton. A színészek élõben szinkronizáltak, teljes komolysággal, és ettõl nagyon abszurddá vált az egész. Az általam eddig soha nem látott, színházi, bábszínházi és filmes eszközöket keverõ technika leginkább egy éjszakai alkimista mûhelyre hasonlított, ahol a világot készítik a jókedvû mesteremberek. A végén a rákok angyalszárnyakon járják be a "lerombolt" város helyszíneit, ahol valaha éltek (Berlin felett az ég-fíling), és ettõl élõ mûemlékké, mûalkotássá válik az imént látott rákéletünk.

Trafó, április 29.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.