színház - TURBO FOLK

  • - sisso -
  • 2010. április 1.

Zene

A rijekai Ivan pl. Zajc Horvát Nemzeti Színház előadása a kilencvenes évek elején, a délszláv háború kezdetén kialakult zenei irányzatra épül, melynek neve az előadás címe is.
A rijekai Ivan pl. Zajc Horvát Nemzeti Színház elõadása a kilencvenes évek elején, a délszláv háború kezdetén kialakult zenei irányzatra épül, melynek neve az elõadás címe is. A mozgósításra is alkalmas dinamikus, zaklatott tempójú szerb mûnépzenének minden jugoszláv utódállamban vannak mutációi vagy elõképei, és ezeket a szerb, jugó, horvát vagy bosnyák dalokat állítja párhuzamba, sõt párbeszédbe egymással a darab így, majd' húsz évvel az elkerülhetetlen széthullás után. Szövevényes, provokatív politikai színházat látunk, Oliver Frljic rendezõ és társulata nem nagyon kíméli a tabukat. A szöveget kivetítõn olvashatjuk magyarul, miközben a színen zajlik az interpretáció és az ellentétezés. Vad szerelem, szülõ nõ a kórházban egy fékevesztett mulatság közepette, brutális gyilkolás, militarista férfiszerelem, amely a nõk feletti hatalmaskodásba torkoll, egymás karjaiba menekülõ asszonyok, máskor meg nosztalgia, a világnagy magány. Van egy meghökkentõ pinamonológ is - kár, hogy a vele szemben álló pénisz már nem ennyire bevállalós.

Aztán hirtelen változnak a képek, és személyessé válnak a történetek (a szereplõk már az elején bemutatkoznak a saját nevükön). Egyszerû a díszlet, és mindenki sportruhában van, ami egyrészt a dicsõ jugó sportmúltat, másrészt a márkák szerinti elkülönülést jelöli. Meglehetõsen nyersek a metaszínházi jelenetek is, amelyek közül kettõ szakítja meg az elõadást. Egyszer a nézõtéren helyet foglaló rendezõt szidalmazzák és lincselik meg majdnem a színészei úgy, hogy nem kapunk levegõt, a közösen éneklõs vég elõtt pedig elmagyarázzák, mirõl is szólt az elõadás. Például azokról a színészekrõl, akik a Jobbikot támogatják. Van, aki nem érti, miért kell magyar példákkal tarkítani - magam sem tartom szükségesnek, anélkül is szorongok eléggé. Egyébként mindent beleraktak ebbe az egy órába - fõleg a testüket.

Nemzeti Színház, Gobbi Hilda színpad, március 22.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.