színház - TURBO FOLK

  • - sisso -
  • 2010. április 1.

Zene

A rijekai Ivan pl. Zajc Horvát Nemzeti Színház előadása a kilencvenes évek elején, a délszláv háború kezdetén kialakult zenei irányzatra épül, melynek neve az előadás címe is.
A rijekai Ivan pl. Zajc Horvát Nemzeti Színház elõadása a kilencvenes évek elején, a délszláv háború kezdetén kialakult zenei irányzatra épül, melynek neve az elõadás címe is. A mozgósításra is alkalmas dinamikus, zaklatott tempójú szerb mûnépzenének minden jugoszláv utódállamban vannak mutációi vagy elõképei, és ezeket a szerb, jugó, horvát vagy bosnyák dalokat állítja párhuzamba, sõt párbeszédbe egymással a darab így, majd' húsz évvel az elkerülhetetlen széthullás után. Szövevényes, provokatív politikai színházat látunk, Oliver Frljic rendezõ és társulata nem nagyon kíméli a tabukat. A szöveget kivetítõn olvashatjuk magyarul, miközben a színen zajlik az interpretáció és az ellentétezés. Vad szerelem, szülõ nõ a kórházban egy fékevesztett mulatság közepette, brutális gyilkolás, militarista férfiszerelem, amely a nõk feletti hatalmaskodásba torkoll, egymás karjaiba menekülõ asszonyok, máskor meg nosztalgia, a világnagy magány. Van egy meghökkentõ pinamonológ is - kár, hogy a vele szemben álló pénisz már nem ennyire bevállalós.

Aztán hirtelen változnak a képek, és személyessé válnak a történetek (a szereplõk már az elején bemutatkoznak a saját nevükön). Egyszerû a díszlet, és mindenki sportruhában van, ami egyrészt a dicsõ jugó sportmúltat, másrészt a márkák szerinti elkülönülést jelöli. Meglehetõsen nyersek a metaszínházi jelenetek is, amelyek közül kettõ szakítja meg az elõadást. Egyszer a nézõtéren helyet foglaló rendezõt szidalmazzák és lincselik meg majdnem a színészei úgy, hogy nem kapunk levegõt, a közösen éneklõs vég elõtt pedig elmagyarázzák, mirõl is szólt az elõadás. Például azokról a színészekrõl, akik a Jobbikot támogatják. Van, aki nem érti, miért kell magyar példákkal tarkítani - magam sem tartom szükségesnek, anélkül is szorongok eléggé. Egyébként mindent beleraktak ebbe az egy órába - fõleg a testüket.

Nemzeti Színház, Gobbi Hilda színpad, március 22.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.