Színház: A végzet és asszonya (Frank Wedekind: Lulu)

  • 2004. április 15.

Zene

Ennek a lánynak súlyos története van: holttesteken gázol át, mire eljut önmagához, és hát abban sincs sok köszönet. A Radnóti Színhában bemutatott dráma igazi "nagyvállalkozás": nemcsak a színházat, hanem a közönségét is próbára teszi.

Ennek a lánynak súlyos története van: holttesteken gázol át, mire eljut önmagához, és hát abban sincs sok köszönet. A Radnóti Színhában bemutatott dráma igazi "nagyvállalkozás": nemcsak a színházat, hanem a közönségét is próbára teszi.

A színház próbatételét ráadásul az fokozza, hogy a közönség próbatételét igyekszik csökkenteni. Ez egyrészt azért kilátástalan próbálkozás, mert a hullákról és a vérről épp Lulu érdekében mégsem mond le (nem is tehetné), másrészt azért, mert a köztes részekben, a hullák között átintonálja és rövidíti a darabot - szóval ahol sikerül a közönség vélt kedvére tenni, ott az előadásnak árt.

Deák Krisztina rendezésének vannak sarokpontjai, és ezek legtöbbje meggyőző. Elsőként Horgas Péter díszlete az, amely fémesszürke tónusával már az első pillanatban a hideg véget hordja magában, miközben bútorban-kellékben szinte bármit elvisel, tehát rugalmas. Bútorból amúgy nincs sok; asztal, kanapé - hogy a végére abból is

szalmazsák és hokedli

legyen. Ív is van tehát. Benedek Mari Lulu-jelmezei bravúrosak, a többi meg rendben van, tán Kováts Adél leszbikus klisére vett fekete fűzős cipőjétől eltekintve.

A már említett ív, az lenne itt a legfontosabb. Hiszen Lulu története egy igazi századfordulós (a múlt századé!) női fölemelkedés, ami in concreto alapos zuhanás ugyan, de mégis; Lulu a férfiakból fölépíti, megcsinálja magát, ebbe az összes érintett férfi - az apját kivéve - belehal, de belevész ő is. Egy másik nézőpontból a férfiak a saját vélt férfiszerepük összeroppanásába halnak bele, de ez végső soron másodlagos, hisz Wedekind nézőpontja (és Deák Krisztináé is) az előbbi. Ibsen keményben vagy Shaw még keményebben - és hát a Radnóti előadásának a legnagyobb problémája, hogy a fordulópontokat leszámítva e két szerzőben intonál, igazán nívós, de mégiscsak hamisítatlan társalgási hangnemben.

Ebben döntő része van Bálint András alakításának - ő dr. Schönt játssza, Lulu kitalálóját, megcsinálóját, haszonélvezőjét és áldozatát, valamint az egyetlent, akibe Lulu igazán szerelmes, már ahogy Lulu szerelmes bír lenni: nagyon, de mégsem úgy. Schönben van valami nagyszabású, feneketlen, féktelen, gátlástalan - meg persze a korra jellemző stíl, elegancia, némi cinizmussal megfejelve. Utóbbiakban Bálint figurája hibátlan, előbbiekkel jócskán adós; s erre az adósságra paradox módon éppen egy meglévő, remek pillanat világít rá. Amikor Schön totális kutyaszorítóban van Lulu miatt, aki már a felesége és mind evidensebben a végzete is, hirtelen mintha lehetőség nyílna rá, hogy a lány Schön helyett tán magát nyírná ki - idő előtt, amúgy. És Schön rásürget a lány maga ellen fordított fegyverére: "lőj már!" Ebbe a sürgetésbe beleszorul minden: az erőszak, a kétségbeesés, a menekülési ösztön - és ez az odavetett mondat tökéletes.

Amúgy sok a szalondráma, társalgási színmű; és bohózatba hajló túlzásaival kilóg az a jelenet is, amikor Lulu Alwát csábítja, Rodrigo és Schön néma jelenlétében. Rodrigo szerepében Csányi Sándor illúziót keltően hozza az artistát és a gügyét, szellemes betétszáma féktelen kacagásra indítja a publikumot, e kacagás telve reményteli megkönnyebbüléssel, hogy tán mégse lesz itt minden csupa vér. Hámori Gabriella pedig kapaszkodhat, hogy visszaterelje az előadást a Lulu medrébe.

Ebbéli erőfeszítésében nemigen segít, hogy jókora rész maradt ki a darabból, amely ilyenformán Schön halála után

átmenet nélkül zuhan

a jólétből a nyomorba, ráadásul egynémely fontos mellékszereplő játéklehetősége odavész, elsősorban a Geschwitz grófnőt alakító Kováts Adélé. Lulu történetéből pedig kimarad egy stáció, amely ráadásul fordulópont - de hát az összes stációilyen.

Hámori Gabriella alakítása sokszínű, szaggatott és reflektálatlan, hiszen ilyen Lulu. Gollnak a táncos-játék babája, aki cicamód bújik a hatalmas testhez, ami számára az életről szóló praktikus tudás tárháza; e tudás hasznosul részben a Schwarz-féle házasságban: a festő a maga korlátolt módján a rajongásig szereti Lulut, aki viszont elsősorban önmagát gyarapítja, hogy aztán - mikor odajut - méltó társa lehessen Schönnek, méghozzá leplezetlen és valódi. Hámori hiteles mindegyik alakban, ráadásul semmi koncepciózus nincsen a változásában, csak természetesség, magától értetődőség van. Egészen addig, míg a nyomorult padlásszobában már a félelem is beléköltözik - és hát végső soron nem alaptalanul. Hasfelmetsző Jack prédájának lenni szörnyű - legalábbis ez látszik Kováts Adél kerekre nyílt száján és szemén egy szép némajelenetben: a szomszéd odúban a horror vert tanyát. Haumann Máté akkurátus és pontos a hidegvérű gyilkos szerepében, Csankó Zoltán is az a maga zárt jelenetében, de a fontosabb, nagyobb szerepek alakítói ezúttal nem lelték meg figurájukat.

Dicséretes vállalkozás a színháztól és a művészektől - kár, hogy nem eléggé bátor. A közönséget néha kicsit el kell hagyni ahhoz, hogy hűséges legyen, gondolom én.

Csáki Judit

Radnóti Színház, 2004. március 20.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.