Színház: A végzet és asszonya (Frank Wedekind: Lulu)

  • 2004. április 15.

Zene

Ennek a lánynak súlyos története van: holttesteken gázol át, mire eljut önmagához, és hát abban sincs sok köszönet. A Radnóti Színhában bemutatott dráma igazi "nagyvállalkozás": nemcsak a színházat, hanem a közönségét is próbára teszi.

Ennek a lánynak súlyos története van: holttesteken gázol át, mire eljut önmagához, és hát abban sincs sok köszönet. A Radnóti Színhában bemutatott dráma igazi "nagyvállalkozás": nemcsak a színházat, hanem a közönségét is próbára teszi.

A színház próbatételét ráadásul az fokozza, hogy a közönség próbatételét igyekszik csökkenteni. Ez egyrészt azért kilátástalan próbálkozás, mert a hullákról és a vérről épp Lulu érdekében mégsem mond le (nem is tehetné), másrészt azért, mert a köztes részekben, a hullák között átintonálja és rövidíti a darabot - szóval ahol sikerül a közönség vélt kedvére tenni, ott az előadásnak árt.

Deák Krisztina rendezésének vannak sarokpontjai, és ezek legtöbbje meggyőző. Elsőként Horgas Péter díszlete az, amely fémesszürke tónusával már az első pillanatban a hideg véget hordja magában, miközben bútorban-kellékben szinte bármit elvisel, tehát rugalmas. Bútorból amúgy nincs sok; asztal, kanapé - hogy a végére abból is

szalmazsák és hokedli

legyen. Ív is van tehát. Benedek Mari Lulu-jelmezei bravúrosak, a többi meg rendben van, tán Kováts Adél leszbikus klisére vett fekete fűzős cipőjétől eltekintve.

A már említett ív, az lenne itt a legfontosabb. Hiszen Lulu története egy igazi századfordulós (a múlt századé!) női fölemelkedés, ami in concreto alapos zuhanás ugyan, de mégis; Lulu a férfiakból fölépíti, megcsinálja magát, ebbe az összes érintett férfi - az apját kivéve - belehal, de belevész ő is. Egy másik nézőpontból a férfiak a saját vélt férfiszerepük összeroppanásába halnak bele, de ez végső soron másodlagos, hisz Wedekind nézőpontja (és Deák Krisztináé is) az előbbi. Ibsen keményben vagy Shaw még keményebben - és hát a Radnóti előadásának a legnagyobb problémája, hogy a fordulópontokat leszámítva e két szerzőben intonál, igazán nívós, de mégiscsak hamisítatlan társalgási hangnemben.

Ebben döntő része van Bálint András alakításának - ő dr. Schönt játssza, Lulu kitalálóját, megcsinálóját, haszonélvezőjét és áldozatát, valamint az egyetlent, akibe Lulu igazán szerelmes, már ahogy Lulu szerelmes bír lenni: nagyon, de mégsem úgy. Schönben van valami nagyszabású, feneketlen, féktelen, gátlástalan - meg persze a korra jellemző stíl, elegancia, némi cinizmussal megfejelve. Utóbbiakban Bálint figurája hibátlan, előbbiekkel jócskán adós; s erre az adósságra paradox módon éppen egy meglévő, remek pillanat világít rá. Amikor Schön totális kutyaszorítóban van Lulu miatt, aki már a felesége és mind evidensebben a végzete is, hirtelen mintha lehetőség nyílna rá, hogy a lány Schön helyett tán magát nyírná ki - idő előtt, amúgy. És Schön rásürget a lány maga ellen fordított fegyverére: "lőj már!" Ebbe a sürgetésbe beleszorul minden: az erőszak, a kétségbeesés, a menekülési ösztön - és ez az odavetett mondat tökéletes.

Amúgy sok a szalondráma, társalgási színmű; és bohózatba hajló túlzásaival kilóg az a jelenet is, amikor Lulu Alwát csábítja, Rodrigo és Schön néma jelenlétében. Rodrigo szerepében Csányi Sándor illúziót keltően hozza az artistát és a gügyét, szellemes betétszáma féktelen kacagásra indítja a publikumot, e kacagás telve reményteli megkönnyebbüléssel, hogy tán mégse lesz itt minden csupa vér. Hámori Gabriella pedig kapaszkodhat, hogy visszaterelje az előadást a Lulu medrébe.

Ebbéli erőfeszítésében nemigen segít, hogy jókora rész maradt ki a darabból, amely ilyenformán Schön halála után

átmenet nélkül zuhan

a jólétből a nyomorba, ráadásul egynémely fontos mellékszereplő játéklehetősége odavész, elsősorban a Geschwitz grófnőt alakító Kováts Adélé. Lulu történetéből pedig kimarad egy stáció, amely ráadásul fordulópont - de hát az összes stációilyen.

Hámori Gabriella alakítása sokszínű, szaggatott és reflektálatlan, hiszen ilyen Lulu. Gollnak a táncos-játék babája, aki cicamód bújik a hatalmas testhez, ami számára az életről szóló praktikus tudás tárháza; e tudás hasznosul részben a Schwarz-féle házasságban: a festő a maga korlátolt módján a rajongásig szereti Lulut, aki viszont elsősorban önmagát gyarapítja, hogy aztán - mikor odajut - méltó társa lehessen Schönnek, méghozzá leplezetlen és valódi. Hámori hiteles mindegyik alakban, ráadásul semmi koncepciózus nincsen a változásában, csak természetesség, magától értetődőség van. Egészen addig, míg a nyomorult padlásszobában már a félelem is beléköltözik - és hát végső soron nem alaptalanul. Hasfelmetsző Jack prédájának lenni szörnyű - legalábbis ez látszik Kováts Adél kerekre nyílt száján és szemén egy szép némajelenetben: a szomszéd odúban a horror vert tanyát. Haumann Máté akkurátus és pontos a hidegvérű gyilkos szerepében, Csankó Zoltán is az a maga zárt jelenetében, de a fontosabb, nagyobb szerepek alakítói ezúttal nem lelték meg figurájukat.

Dicséretes vállalkozás a színháztól és a művészektől - kár, hogy nem eléggé bátor. A közönséget néha kicsit el kell hagyni ahhoz, hogy hűséges legyen, gondolom én.

Csáki Judit

Radnóti Színház, 2004. március 20.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.