Színház: A végzet és asszonya (Frank Wedekind: Lulu)

  • 2004. április 15.

Zene

Ennek a lánynak súlyos története van: holttesteken gázol át, mire eljut önmagához, és hát abban sincs sok köszönet. A Radnóti Színhában bemutatott dráma igazi "nagyvállalkozás": nemcsak a színházat, hanem a közönségét is próbára teszi.

Ennek a lánynak súlyos története van: holttesteken gázol át, mire eljut önmagához, és hát abban sincs sok köszönet. A Radnóti Színhában bemutatott dráma igazi "nagyvállalkozás": nemcsak a színházat, hanem a közönségét is próbára teszi.

A színház próbatételét ráadásul az fokozza, hogy a közönség próbatételét igyekszik csökkenteni. Ez egyrészt azért kilátástalan próbálkozás, mert a hullákról és a vérről épp Lulu érdekében mégsem mond le (nem is tehetné), másrészt azért, mert a köztes részekben, a hullák között átintonálja és rövidíti a darabot - szóval ahol sikerül a közönség vélt kedvére tenni, ott az előadásnak árt.

Deák Krisztina rendezésének vannak sarokpontjai, és ezek legtöbbje meggyőző. Elsőként Horgas Péter díszlete az, amely fémesszürke tónusával már az első pillanatban a hideg véget hordja magában, miközben bútorban-kellékben szinte bármit elvisel, tehát rugalmas. Bútorból amúgy nincs sok; asztal, kanapé - hogy a végére abból is

szalmazsák és hokedli

legyen. Ív is van tehát. Benedek Mari Lulu-jelmezei bravúrosak, a többi meg rendben van, tán Kováts Adél leszbikus klisére vett fekete fűzős cipőjétől eltekintve.

A már említett ív, az lenne itt a legfontosabb. Hiszen Lulu története egy igazi századfordulós (a múlt századé!) női fölemelkedés, ami in concreto alapos zuhanás ugyan, de mégis; Lulu a férfiakból fölépíti, megcsinálja magát, ebbe az összes érintett férfi - az apját kivéve - belehal, de belevész ő is. Egy másik nézőpontból a férfiak a saját vélt férfiszerepük összeroppanásába halnak bele, de ez végső soron másodlagos, hisz Wedekind nézőpontja (és Deák Krisztináé is) az előbbi. Ibsen keményben vagy Shaw még keményebben - és hát a Radnóti előadásának a legnagyobb problémája, hogy a fordulópontokat leszámítva e két szerzőben intonál, igazán nívós, de mégiscsak hamisítatlan társalgási hangnemben.

Ebben döntő része van Bálint András alakításának - ő dr. Schönt játssza, Lulu kitalálóját, megcsinálóját, haszonélvezőjét és áldozatát, valamint az egyetlent, akibe Lulu igazán szerelmes, már ahogy Lulu szerelmes bír lenni: nagyon, de mégsem úgy. Schönben van valami nagyszabású, feneketlen, féktelen, gátlástalan - meg persze a korra jellemző stíl, elegancia, némi cinizmussal megfejelve. Utóbbiakban Bálint figurája hibátlan, előbbiekkel jócskán adós; s erre az adósságra paradox módon éppen egy meglévő, remek pillanat világít rá. Amikor Schön totális kutyaszorítóban van Lulu miatt, aki már a felesége és mind evidensebben a végzete is, hirtelen mintha lehetőség nyílna rá, hogy a lány Schön helyett tán magát nyírná ki - idő előtt, amúgy. És Schön rásürget a lány maga ellen fordított fegyverére: "lőj már!" Ebbe a sürgetésbe beleszorul minden: az erőszak, a kétségbeesés, a menekülési ösztön - és ez az odavetett mondat tökéletes.

Amúgy sok a szalondráma, társalgási színmű; és bohózatba hajló túlzásaival kilóg az a jelenet is, amikor Lulu Alwát csábítja, Rodrigo és Schön néma jelenlétében. Rodrigo szerepében Csányi Sándor illúziót keltően hozza az artistát és a gügyét, szellemes betétszáma féktelen kacagásra indítja a publikumot, e kacagás telve reményteli megkönnyebbüléssel, hogy tán mégse lesz itt minden csupa vér. Hámori Gabriella pedig kapaszkodhat, hogy visszaterelje az előadást a Lulu medrébe.

Ebbéli erőfeszítésében nemigen segít, hogy jókora rész maradt ki a darabból, amely ilyenformán Schön halála után

átmenet nélkül zuhan

a jólétből a nyomorba, ráadásul egynémely fontos mellékszereplő játéklehetősége odavész, elsősorban a Geschwitz grófnőt alakító Kováts Adélé. Lulu történetéből pedig kimarad egy stáció, amely ráadásul fordulópont - de hát az összes stációilyen.

Hámori Gabriella alakítása sokszínű, szaggatott és reflektálatlan, hiszen ilyen Lulu. Gollnak a táncos-játék babája, aki cicamód bújik a hatalmas testhez, ami számára az életről szóló praktikus tudás tárháza; e tudás hasznosul részben a Schwarz-féle házasságban: a festő a maga korlátolt módján a rajongásig szereti Lulut, aki viszont elsősorban önmagát gyarapítja, hogy aztán - mikor odajut - méltó társa lehessen Schönnek, méghozzá leplezetlen és valódi. Hámori hiteles mindegyik alakban, ráadásul semmi koncepciózus nincsen a változásában, csak természetesség, magától értetődőség van. Egészen addig, míg a nyomorult padlásszobában már a félelem is beléköltözik - és hát végső soron nem alaptalanul. Hasfelmetsző Jack prédájának lenni szörnyű - legalábbis ez látszik Kováts Adél kerekre nyílt száján és szemén egy szép némajelenetben: a szomszéd odúban a horror vert tanyát. Haumann Máté akkurátus és pontos a hidegvérű gyilkos szerepében, Csankó Zoltán is az a maga zárt jelenetében, de a fontosabb, nagyobb szerepek alakítói ezúttal nem lelték meg figurájukat.

Dicséretes vállalkozás a színháztól és a művészektől - kár, hogy nem eléggé bátor. A közönséget néha kicsit el kell hagyni ahhoz, hogy hűséges legyen, gondolom én.

Csáki Judit

Radnóti Színház, 2004. március 20.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.