Színház: "Elõbb a has jön..." (Brecht az Örkény Színházban)

Zene

Az új címbõl - A filléres opera lett a Koldusoperából vagy a Háromgarasos operából - már gyanítani lehetett: nem ez lesz az egyetlen eltérés a színházi kánontól az Örkény Színház elõadásában. Eörsi István új fordítása nyomán meg-megcsikordulnak a kisimult dalszövegek, ezért aztán ismét odafigyelünk rájuk. Bagossy László rendezése pedig annyira "elidegeníti" a darabot saját közegétõl, hogy ugyancsak felébreszti a nézõi kíváncsiságot: mit lehet errõl még kitalálni?

Az új címből - A filléres opera lett a Koldusoperából vagy a Háromgarasos operából - már gyanítani lehetett: nem ez lesz az egyetlen eltérés a színházi kánontól az Örkény Színház előadásában. Eörsi István új fordítása nyomán meg-megcsikordulnak a kisimult dalszövegek, ezért aztán ismét odafigyelünk rájuk. Bagossy László rendezése pedig annyira "elidegeníti" a darabot saját közegétől, hogy ugyancsak felébreszti a nézői kíváncsiságot: mit lehet erről még kitalálni?

Elsőként azt, hogy "színház az egész világ". Horesnyi Balázs díszlete egy elegáns estély helyszíne, ahol a Remete Kriszta finom jelmezeibe öltöztetett társaság - önmaguk és egymás szórakoztatására - előadja ezt a fordulatos kis mesét szegényekről, gazdagokról, bűnözőkről. Eleinte azt hittem, eggyel kevesebb az áttétel; hogy maga Késes Mackie ünnepli itt szerencsés kiszabadulását a kötél alól, de nem. Itt ugyanis a játszó személyek "civil" viszonyban vannak: a társaság tagjai barátságosan köszöntik egymást, miután túlestek egy, a darab szerint sorsfordító vagy ellenséges jeleneten. Tehát nem fölelevenítenek: eljátszanak.

És nem is "sima", hétköznapi estélyen, hanem jótékonyságin, amely nyilván a szegények megsegítését szolgálja. Erre utal egy igen frappáns jelenet, amikor a dal alatt (kórus) két hajléktalan ül a társaság díszsorfala előtt, és egykedvűen kanalazza az ételt a kezébe nyomott tányérból. Ez a jelenet - mondjuk - párban áll majd a zárójelenettel, amikor a szándékoltan semmilyen, elsietett tapsrend a díszesen terített asztal megrohamozásába torkollik: az úri társaság ráveti magát a zabára.

Ezek mind jók. Amiként az is, hogy a Kikiáltó, Mácsai Pál - aki az előadás egyik legjobbja - pontosan megtalálja a színpad elején a bal szélre húzott székével azt a pontot, ahonnan afféle játékmesterként, egyszersmind a közönség és az elegáns társaság közti közvetítőként vagy tolmácsként vezényli a játékot. ' közülük való ugyan, de velünk "szolidáris". És ahogy az előadás elején, mintegy az "első szám" szokásos zavarodottságát megmutatva, majd mindjárt a dolgok közepébe vágva elénekli a Cápadalt, az igazán kivételes pillanata az előadásnak.

Melynek legnagyobb tétje az, vajon sikerül-e ezzel a szükségképp csökkentett játékmóddal kielégíteni a Koldusoperával szembeni várakozásainkat; vajon a lefojtás tartogat-e egyrészt elegendő színházi izgalmat a végéig, másrészt jókora robbanást a végére. Ami az első kérdést illeti, Bagossy László a nézői várakozással nemigen törődik. Mindazonáltal a díszlet nélküli játék, a találékony világítás, valamint a színészi koncentráció látható jelei ébren tartják az érdeklődést. Izgalomról nemigen beszélnék - az események előrehaladtával leginkább hozzászokik az ember a Bagossy-féle színpadi fogalmazásmódhoz: a látványt és akciót tekintve "lightos" Koldusoperához. Kicsit lehet azért sajnálni, hogy az energiáktól duzzadó Széles László egy elegáns kanapéra kényszerítve, mintegy "fapofával" adja elő Késes Mackie legjobb dalait, és nem veti szét általuk a falakat, pedig tudná. Viszont lehet szórakozni azon, hogy a Kikiáltó által közvetített utasítások hogyan nem valósulnak meg a színpadon, hogyan nem ölelik át egymást, amikor éppen erről beszélnek stb. Igaz, hogy ilyenformán Polly tán legnagyobb száma, a Kalóz Jenny balladája Hámori Gabriella előadásában az erős fejfényben egy előadói est egyik számának tűnik, és nem izzik föl benne a lány (azaz Polly) kiszámíthatatlanul dinamikus egyénisége. Igaz az is, hogy a Tigris Brownt játszó Csuja Imre és Széles László slágerszámba menő dala, az Ágyúdal itt most leginkább kedves színfoltja a társasági összejövetelnek. De hát mindez egybevág a rendezői elképzeléssel. Ennek meg-határozó része, hogy mit tud a színész, ha a legkézenfekvőbbet, azaz a játékot nem csinálhatja; valamint iderántja Brecht darabját a közvetlen közelünkbe: ismerjünk már magunkra.

A gondolatilag izgalmas előadás érzékileg viszont sápadt - és erre éppen egy kivétel, egy ellenpont hívja fel a figyelmet: Végvári Tamás Peachumje. A színész, az előadás legeslegjobbja fegyelmezetten veszi ki részét a rendezői elképzelés megvalósításából, egyszersmind hihetetlen lendülettel, primer indulattal tölti meg az elegáns terem ritkás atmoszféráját. Erre mondják: viszi a vállán az előadást (és színházi zsargonban viszi a tejfölt is). Kocsma Jenny szerepében Pogány Judit jó társa ebben - kár, hogy a közismerten jól éneklő színésznő ezúttal valamely zenei probléma áldozata lett, ugyanis egyszerűen nem az ő hangfekvéséhez vannak igazítva a dalok. Ez a probléma fokozottan jelentkezik Hámori Gabriellánál - őt a kényelmetlenül magas hangok olykor megoldhatatlan feladat elé állítják. A Peachumnét játszó Für Anikó alighanem az etalonja a Bagossy-féle értelmezésnek: pontos, kimért és hatásos. Walter szerepében (merthogy mindössze egy páros maradt Késes Mackie bandájából) Czukor Balázs remekül beszéli Bagossy színházi nyelvét.

Szmokingok és nagyestélyik világában s a jótékonyság igencsak vegyes konnotációjában Bicska Maxit, azaz Koldusoperát játszani adekvát gesztus manapság. Voltaképpen elégedetten távozhatunk elegáns színházi ruhánkban az Örkény Színházból: kapcsolat született színpad és nézőtér között.

Csáki Judit

Örkény Színház, 2004. december 18.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.