Színház: Ínycsiklandó parizer (A Comédie-Francais vendégjátéka a Vígszínházban: Scapin furfangjai)

  • Deutsch Andor
  • 1999. február 18.

Zene

A Comédie-Francais vendégjátéka a Vígszínházban: Scapin furfangjai

Színház

Minden vendégjátéknak megvan a maga közönsége. A japáni butóé vegyes volt, olyan, mintha az éves Operabálon a Balaton szolgáltatná a mûsort; Nagy Józsefé már persze egységesen egyéni, fekete garbó, vörösre hennázott haj; a Comédie-Francais vígszínházi fellépésén viszont a diszkréten visszafogott, mondhatni magabiztos elegancia volt jellemzõ. Egy nemzeti intézmény látogatását, úgy látszik, komolyan kell venni.

Ijedtségre azonban semmi ok, õk maguk, a társulat tagjai, nem vették olyan komolyan. Egy bohóctréfával szórakoztatták a megjelent notabilitásokat: fejbevágós, kergetõzõs, fülcibálós vígjátékkal, mely talán rég kikopott volna a világ emlékezetébõl, ha nem klasszikus szerzõ adaptálja a piacterek színpadáról a világhírbe. Irigylem azokat a vidékeket, ahol vígjátékokból nemzeti klasszikus válhat. Persze ha egy színház nagyon igyekszik, valószínûleg Corneille-be éppen úgy életet lehet lehelni, mint a Bánk bánba, és a túlzott tisztelet valószínûleg egy bohóctréfát is rettentõ unalmassá tud tenni, de mégis. Öröm látni, hogy a vásári szórakoztatás, a zsugori öregek eszén túljáró ravasz szolga története különösebb aktualizálás nélkül is mennyire mulatságos tud maradni. Mennyire élõ.

Miközben rettentõen hagyományos. Mert a XVII. század vége óta ugyenez a színház tízévenként egyszer legalább mûsorra tûzi a Scapint, és az élõ hagyomány hatása ebben az elõadásban is jelen lévõnek tûnt. A színészek magabiztosságán, tudásán, nyugodtságán és odaadásán látszott, például.

A színpad nagy és üres. Teátrális színház ez. A tágas térben néhány tarka ruhás, lisztes képû alak - feladatuknak megfelelõen inkább bábuk, mint személyiségek, inkább típusok, mint jellemek. Széles gesztusokkal, emelt hangon játszanak, a nagyszínpad az otthonuk, és szabadtéren is otthon lennének. Csak egyvalaki lóg ki közülük: Scapin. Már egyáltalán nem fiatal, így a történet nem a meszes öregek ellen forduló, osztálykülönbségekre is fittyet hányó generációs szolidaritásról szól. Az õszülõ, inkább apakorú inas két nyámnyila fiatalembernek segít dacolni apja akaratával, nõt szerezni, és hozzá pénzt. Segít fenntartani a világot, melybõl õ, a magányos, szegény vándor kilóg. Nem is túl rokonszenvesek neki pártfogoltjai. Pénzt sem kap tõlük szolgálataiért cserébe, szeretetet sem, és nem is kér. Õ földöntúli alak a sok földhözragadt között, garabonciás, akit égzengés kísér, akinek a tárgyak és emberek egyformán engedelmeskednek. Játékmester, miközben Pukk ravaszsága Prospero kiábrándultságával párosul benne.

A színpad egyenletesen megvilágított középsõ részén kívül, a félárnyékban szeret álldogálni. Kívülrõl, fáradtan, gõgösen, megbocsátó lenézéssel szereti figyelni az alakokat, akiket õ mozdít meg. Azok figurájukat követik (buta apa, tapasztalatlan ifjonc, dagi dadus, vihori lányka), õ meg a sorsát.

Na, ez szép. Meg szép, ha a színészek ennyire urai az elõadásnak. Nem sietnek, igazi pontossággal, ritmusérzékkel, nyugalommal bohóckodnak. Az utolsó néhány percet kivéve egy pillanatnyi csend, egy pillanatnyi szünet sincs: végigbeszélik az elõadást (ha tudnék franciául, én is biztos felvágnék vele), és közben - anélkül, hogy önmagáért való tornamutatványokkal akarnának feltûnést kelteni - még erõvel meg ügyességgel is bírják.

A tér is szép. Persze ez régi igazság: egy nagy, üres színpadon álló ember, az szép. És szép, ha másfél órás felfordulás meg zajongás után valaki magára marad a reflektorfényben, elhallgat a zene, és õ visszanéz a nézõkre. De hát ebben az egészben az a jó, hogy régi igazságokról bizonyosodik be csak úgy, könnyedén, hogy nem árt nekik, hogy régiek, és még az sem, hogy igazságok.

Ez a társulat - vagy ez a rendezõ - szemmel láthatóan rettentõ békében él színháza és darabja múltjával. Nem lázad ellene, nem restelli a régi formát hozni, miközben saját vízióval kelti életre. Még a végén kiderül, hogy egy Nemzeti Színháznak is lehet értelme. Ahol meg nincs vagy legalábbis szünetel, ott jó, ha akad valami kormány, amelyik sok pénzt szán rá, hogy felépítse. Persze egy ilyen kultúrberuházástól nem szabad gyors eredményt várni: ahhoz kell mondjuk háromszáz év.

Deutsch Andor

Moliére: Scapin furfangjai - február 12., 13., 14.; rendezte: Jean-Louis Benoit; díszlet és jelmez: Alain Chambon; smink: Isabelle Leroy; világítás: Alain Banville; hang: Jean-Luc Ristord; szereplõk: Gérard Giroudon, Isabelle Gardien, Christian Blanc, Malik Faraoun, Florence Viala, Laurent d´Olce, Laurent Rey, Yael Elhadad, Hédi Tillette de Clermont-Tonnerre és Delphine Salska

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.