"A túlsó part - mintha ébredne a város" (Szemző Tibor zeneszerző, Gordiusi Comó)

  • 1999. február 18.

Zene

Napokig úgy tûnt: Szemzõ Tiborral való találkozásomhoz Gordiusi Comójának február huszadikai, Trafó-béli koncertje - esetleg A túlsó part címû filmje - szolgáltat apropót. És akkor egy különleges Steve Reich-lemezzel kedveskedett a postás: Reich Remixed -- vezetõ DJ-k (Coldcut, Howie B, DJ Spooky estébé) újjáértelmezése alapján. Hm... Azért ez több mint motívum - ocsúdtam rá, elvégre Szemzõ munkásságának számomra éppoly feledhetetlen tartozéka a Reichet általa prezentáló 180-as Csoport, mint késõbbi lemezei közül a The Conscience. Arról pedig, hogy idõközben DJ Nagával is dolgozik, szégyenszemre nem is tudtam.
{k199907_32_1;b}

Szemzõ Tibor zeneszerzõ, Gordiusi Comó

Szemzõ Tibor: A 180-as Csoport megszûnése - ami formailag a 80-as évek végére esett, de valójában már a 80-as évek közepén, amikor észrevették, hogy létezik, a hanyatlás állapotában volt - nekem olyan sokkot jelentett, amit egyébként éppen az általad említett Lelkiismeret lemezzel dolgoztam ki igazán magamból. A lemezen hallható három darabot a 180-as Csoportnak írtam, de kettõt bojkottált, egyedül az Optimista elõadást játszotta el, azt is kompromisszumos formában. Aztán amikor a csoport megszûnt, ezeket a darabokat rendesen megcsináltam, és fölvettem. Ez lényegében a 80-as évek története, ezután egy egészen más életszakaszt kezdtem, évekig csak a családi tripben voltam, másrészt próbáltam megérteni bizonyos dolgokat. Nekem a legalapvetõbb tapasztalatom a zenében a közösségiség élménye volt, és tulajdonképpen ebben kellett csalódnom a 180-as Csoport szétesése után. A 90-es évek elején abba is hagytam a koncertezést, addig nagyon sok szólókoncertet adtam a világon mindenfelé: egyre inkább abban találtam meg azt a mûködési területet, ami kevésbé volt korlátozott, mint a 180-as Csoporttal. Aztán úgy ´96 körül újra elemi igényemmé vált, hogy kollégákkal dolgozzam, ráadásul úgy éreztem, hogy erõteljes hangon kell megszólalni, függetlenül attól, hogy a dob és a basszusgitár milyen asszociációkat kelt. És akkor létrehoztuk ezt a formációt, amelytõl ugyanakkor azt is vártam, hogy a rock ´n´ rollos hangütésével túllendítsen azon a ponton, ahol A túlsó part címû darabomban elakadtam. Ez egy olyan probléma volt, amely - most erre nem térek ki - ´92-93 körül, az elsõ japán utam után váratlan kulturális sokként és élethelyzetként ért: nem tudtam megbirkózni vele, sem a hangzás tekintetében, sem a személyességében; ehhez segített hozzá ez a formáció, lényegében megoldotta A túlsó part-kérdést. Most huszadikán arra teszünk kísérletet, hogy ezt A túlsó partot abban a sarkított formájában játsszuk el, amit késõbb további ütõsök, vonósok és egyéb hangszeresek bevonásával már meghaladtunk, egy kicsit vakrepülésszerûen: mire is emlékszünk. Ebben a formájában két évvel ezelõtt feloszlattuk a Gordiusi comót: fel kellett ismernem, hogy tõlem teljesen idegen a popforma, ráadásul úgy tûnt, a korszak sem találkozott azzal, amit csináltunk. Nem a kor produktuma volt, és miközben a nagyobb formák iránt vonzódtam, a distancia is hiányzott belõle, ami A Vízöntõben (A láthatatlan történet címû Hamvas-kötet elsõ esszéje - a szerk.) megvan. Két zenei tétel: nagyon cool, nagyon távolságtartó, mégis rockzenei hangütés - ugyanakkor azok a gyönyörû költõi szövegek, amiket a Hamvas elmond. Ott dramaturgiai funkciója van, egy nagyon éles ellentét a kíséret és a szöveg között. Ahhoz is kellett a Gordiusi comó, hogy ez a Hamvas létrejöhessen.

MaNcs: Elvesztettem a fonalat. Ez lesz február 19-én a Szabó Pál Mûvelõdési Házban?

SZT: Nem, ott Dubsolution címmel egy party lesz, techno-DJ-k szereplésével. A Hamvas-darab kapcsán összebarátkoztam DJ Nagával, vele csinálunk egy duót; õ lemezekkel dolgozik, én hangszerekkel. Ennek másnapján lesz A túlsó part a Trafóban, a Hamvast pedig március 18-án játsszuk újra a Darshan udvarban.

MaNcs: Bocsánat, megszakítottalak.

SZT: És most õsszel újjáélesztettem a zenekart, egy sokkal tágabban értelmezett tevékenységi körrel. Ez most az én szerzõi együttesem, amely lényegében a dolgaimat játssza, de közöttük a régebbi Koponyaalapi törést vagy az Optimista elõadást is, amit az Erdély Miklós-kiállítás megnyitóján elõadott. Nem csak zenészek lehetnek a tagjai, és nem is csak a mûvészet területeirõl érkezõk; nem folyamatosan mûködõ, másrészt változatos összetételû ez a csomó. Annak a függvényében változik, hogy éppen mit játszik.

MaNcs: Ugyanazokkal az emberekkel most mûködik a közösségi élmény?

SZT: A következõrõl van szó. Ha azt kérdezed, mûködik-e, azt mondhatom, hogy igen, de egészen más formában. A Hamvas-darabban a mûködésünknek megvolt a maga nagyon komoly tárgya, másrészt prioritásom volt, és lévén a kollégák többsége fiatalabb nálam, generációs különbség is. Ugyanakkor december végén, amikor elõadtuk, lenyûgözõ volt a Trafóban, hogy a 80-as évekre emlékeztetett; úgy tûnt, mintha ébredne a város - ezt elõször éreztem a 90-es években. Egy ötszáz férõhelyes helyre bepréselõdtek nyolcszázan, csomóan kint rekedtek, és egy abszolúte közösségi élményt éltünk át, nemcsak mi, akik a színpadon zenéltünk, hanem a közönség is. Valami olyan dolgot sikerült megragadni, ami egész egyszerûen aktuális, amit az emberek a magukénak éreztek. Tízen-tizenketten szerepeltünk, mert A túlsó partkoncertváltozata is ment, bevonva a Mozgó Ház, a Forgács Petit megkértem, hogy készítsen egy filmet, az szintén bemutatásra került. Ez a Gordiusi comó inkább egy szellemiség emblémája volt, semmint egy zárt, ortodox csoport - az bukott meg igazán a 80-as években.

A másik döntõ különbség az volt, hogy a 180-as Csoport egy teljesen spontán szervezõdés volt, másrészt kimondottan korproduktum. Ismered a korabeli kommunális létformákat, a Stúdió K-tól kezdve, a különbözõ területeken. Míg ez a Gordiusi comó az én kreatúrám, még ha valami olyasmit mondott is ki, ami aktuális.

MaNcs: Ebben a te kreatúrádban miért van akkora szerepe a Forgács Péternek? Végignéztem a lemezeidet, vagy hetven százalékuk a filmjeihez kötõdik.

SZT: Nem is csak a filmjeihez, hanem a családi mozihoz; ez nyitotta rá a szememet a privát szférára. Nézd, rám meghatározó hatással volt a performance; az éppen általad említett Lelkiismeretnek is ez az alapélménye. A Privát Magyarország sorozat a közös performance-ainkból nõtt ki, s hogy filmformában fejlõdött tovább, az a Péter érdeme. Másrészt az utolsó tíz évben a legfõbb tevékenységem ezeknek a filmeknek a készítése volt, és az eddig megjelent nyolc hanglemezemnek tényleg legalább a fele e privát mozik kapcsán jött létre, vagy konkrétan a Privát Magyarország sorozat felkérésére mint filmzene. Nem mondom, hogy alkalmazott zene, mert annál egy picivel több, de azt sem, hogy önálló darabok - ezért nevezem õket hangképeknek -, hiszen formailag nincs köztük olyan kompozíció, mint amit a Lelkiismeret után te nyilván (és joggal) számon kérhettél. Nagyon sokat dolgoztunk együtt, tény. Csináltunk tizenhét filmet, és nem tudom, hány óra zenét. Igazándiból A túlsó part az elsõ ettõl teljesen független aktivitás. Ezek a hangképek formailag semmiképp sem mérhetõk az olyan darabokhoz, mint az Optimista elõadás - ami egy teljesen zárt zenei struktúra -, viszont nagyon sokat tanultam általuk a hangzásról, és sok minden tudatossá vált: például, hogy a harmónia iránt teljesen érzéketlen vagyok. Nem hallok harmóniát, nem is érdekel. Vagy az, hogy a zenében leginkább a hangszínek érdekelnek; hogy irányokban hallok, mélységben és magasságban, közelségben és távolságban - még csak azt sem mondanám, hogy melodikus a hallásom. Megkaptam a kiképzést, bejártam ugye a fõiskolára, az embert gyötrik az összhangzattannal...; nekem hál´ isten nagyon rossz a memóriám, de még így is kellett pár év, hogy elfelejtsem, amit megpróbáltak belém sulykolni.

MaNcs: Végül, hogy szép kerek legyen a történet, hadd kérdezzelek Reichrõl. Mit tanultál tõle, mennyire fontos számodra?

SZT: Én egy autodidakta zeneszerzõ vagyok, ebben az értelemben nem volt mesterem; mellesleg nem tudom, hogy lehet-e zeneszerzést tanítani. De ha volt, akit fontosnak tartottam, akkor a 80-as évek elején Reich volt az. Olyannyira fontosnak, hogy felkerestem. ´83-ban fölültem egy repülõre, és elmentem hozzá Amerikába. Személyes kapcsolatunk nem volt annyira intenzív, bár ´85-ben idehoztam egy közös lemezfelvételre a 180-as Csoporttal. Egészen pontosan föl tudom idézni, micsoda élmény volt, amikor a 70-es években a Varsói Õszön a Clapting Musicot játszották a Krauséék; vagy amikor a Riley In C-jét hallottam..., aztán a legelemibb darab, a Coming Together, ami ráadásul erre az egész politikai helyzetre is reflektált. Más kérdés, hogy Rzewskinek a minimalizmus csak egy kitérõ, egy utazás volt - igazán csak két minimáldarabot írt, így ebben az értelemben nem volt követhetõ; bár mai fejemmel inkább tõle tanulnék, a Reiché egy ortodox világ. Nyilván hozzájárult az életkor is: az a tisztaság, az az áttekinthetõség és új alternatíva, amit felmutatott, nagyon fontos indíttatás volt. De aztán mégiscsak elromlottam, és nem lettem olyan értelemben zenész, mint õ - beszólt a performance, és beszóltak más mûfajok is.

MaNcs: Születnek még minimalista darabok, vagy ez már csak múlt idõ?

SZT: A könnyûzenében abszolúte jelen van, a technóban, a komolyzenében, azt gondolom, a Tehillimmel lezárult a minimalizmus. A Tehillimmel - ami véleményem szerint egy teljesen konzervatív darab - csatolódott vissza Reich az európai mûzene történetébe. Az egy négytételes, zárt forma, ott az az experimentum, ami jelen volt a korábbi darabjaiban, lezárult. Hozzá kell tennem, hogy a 90-es években keletkezett darabjait nem ismerem. A magas mûvészet iránti érdeklõdésemet annál a pontnál elvesztettem. Hogy miért, azon soha nem gondolkodtam el. Úgy tûnik, a minimálzenének volt egy olyan felülete, amely erõsen érintkezett a tömegkultúrával, s amikor visszacsatolódott az európai mûvészetbe, a magas mûvészet szférájába került, ami engem kevésbé érdekel. A Pisti (Bálint István író, rendezõ - a szerk.) mondta egyszer, hogy ha a huszadik századból valami megmarad, akkor az a popzene és a film lesz. Lehet, hogy igaza van, de ez már egy egészen más történet.

Marton László Távolodó

Lemezek: Snapshot From The Island; Private Exist; Meteo/Eckermann álmai; Ain´t Nothing But A Little Bit Of Music For Moving Pictures; The Conscience; Az utolsó magyar PVC; Tractatus; Symultan; Relative Things

Filmek: Koponyaalapi törés; Wittgenstein: Tractatus; Cuba; Örvény; A túlsó part

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.