Színház: Katatón József Színház, Kecskemét (Mikszáth-Kocsák-Bodolay: Új Zrínyiász)

  • 1998. október 29.

Zene

MaNcs, X. évf. 44. szám, 1998. október 29.

MaNcs, X. évf. 44. szám, 1998. október 29.

A Pestről vidéki színházba látogató fővárosi ficsúrt leginkább az lepheti meg, milyen tisztelettel közelíti meg közönsége a város, sőt a megye egyetlen színházát. Szokatlanul naggyal - úgy látszik, ez itt így szokás. A kérdés már csak az, mihez kezd ezzel a színház, melynek új direktora és régi tagjai nyilván maguk is érzik, hogy többek között ezért olyan nagyon más a főváros cinikus lüktetésétől távol - vagyis Kecskeméten - színházat csinálni. Ez a megelőlegezett szeretet éppen kihívás is lehetne: jó színházi ember biztosan belekalkulálja készülő előadásaiba.

Bodolay - rendező és frissen kinevezett igazgató - bele is kalkulálja. Megmondom, hogyan: visszaél vele. Egyszerűbben mondom meg: felméri, hogy a közönség nagy része akkor is tapsol, ha a fene fenét eszik, és ezért olyan igénytelenül, nívótlanul és fantáziátlanul dramatizálja az Új Zrínyiászt, hogy az páratlan a maga nemében. Szerencsére.

Manapság - miért pont manapság volna ez másképp - igazán helyénvalónak tűnik a szatíra műfaja. Politikában és egyebütt van min gúnyolódni bőven, dúl a hülyeség mindenfelé, feltételezem, ez alól Bács megye sem kivétel. Arról álmodozom, hogy egyszer csak egy város színháza a saját városáról fog szólni: biztos van a környéken mit megmutatni és kinevetni, csak úgy, játékosan, ahogy a színházhoz illik. Én, a messziről jött vendég csak néznék csodálkozva, min nevetnek, min sápadoznak olyan nagyon a helyi erők.

Jobb híján persze egy országos szatírába is belenyugodnék: ilyesmihez pedig tulajdonképpen kézenfekvő példa és támasz lehet Mikszáth keserű, mégis megbocsátó gúnyossága. Ha már átírják, Zrínyi feltámadhatna most is, de a feldolgozó inkább úgy dönt, hogy a történetet a millennium eredeti idejében tartja, hát az sem baj: úgy is éppen elég lehetőség lesz a pikírt áthallásra. Ha aztán a feldolgozó dalszövegeket is ír, és zenés-táncos betétekkel zsúfolja tele az előadást, azzal sincs semmi probléma; színpadon mindent lehet, csak oka legyen, vagy legalább kelleme; rendben, én készen állok az elidegenedésre is, ha ezt követeli a kritikai nézőpont.

A színpadra alkalmazók helyében azon azért elgondolkodtam volna, hogy a kisregénnyé összeálló anekdotafüzérből nehéz szerves színpadi művet és a művet mozgató karaktereket gyártani. Csupán azzal, hogy az egyes jeleneteket párbeszédes formára hozzák, az ezen kívül szükséges információt pedig elmondatják egy feltűnően rikkancsnak öltöztetett újságárussal, még nem jön létre az a masinéria, az a szál, az a feszültség, esetleg az a konfliktus, ami színházivá tesz egy előadást.

A végeredményt még az sem menti, hogy éppen a darab második előadását, a premier utáni estét volt szerencsém láthatni: másnaposan, fejfájósan persze senkinek sem öröm kiperdülni a reflektorfénybe. A színészek szemmel láthatóan - és érthetően - unatkozva ténferegnek a színpadon, felállnak, leülnek, aztán újra felállnak, kimennek, visszajönnek, ki tudja, miért. A fővárosi vendégművész, az új Zrínyi, Szilágyi Tibor élenjár az unatkozásban, talán egy rendezői instrukciót követ éppen.

A társulat tagjai tesznek-vesznek, sehonnan sehova jutnak, olcsó poénokat mondanak, laposan önironizálnak. Aztán jönnek a dalok: nóták, kuplék idéződnek fel meg a Sztárcsinálók: az előadás készítői feltalálták a visszaidegenítő songot. A közönség ugyanis egyedül ezektől villanyozódik fel egy kicsit, van ritmus, a szöveg úgyis érthetetlen (ha meg érthető, akkor felfoghatatlan), jönnek a sikktelen görlök, és a végén tapsot provokálnak. Aztán kínlódhatunk a következő dalig.

Ha a színészek nem háborítanának fel, sajnálnám őket: egy koncepciótlan, átgondolatlan, kitalálatlan, működésképtelen előadásban kénytelenek vergődni. Olcsó avantgardizmus keveredik a biztonságos vidám színpadi poénokkal (annyit emlegetem ezt a Vidám Színpadot elrettentő példaként, hogy egyszer elmegyek már, megnézem, milyenek), a nótás Brecht-betétekkel, a lapos, semmit nem jelentő politikai áthallásokkal és a jelentéktelen nagyotmondásokkal.

Bal Józsefet (az előző kecskeméti színiigazgatót) és társait rekordgyorsasággal utálta ki a városból a helyi önkormányzat. Ez az előadás az utána következő új seprő első hadmozdulata: gondolom, mindenki elégedett vele. Ha a közéleti szatíra ennyire kíméletes, az operettjeivel már nem lehet nagy baj. Más meg úgysem nagyon található a műsortervben. A bérletes előadások biztonságban lemennek, a közönség le van szarva, de nagyon, szegény Zrínyi pedig halott maradt. Ez itt csupán a pora.

Deutsch Andor

Rendezte: Bodolay Géza; dramaturg: Magyar Fruzsina; zene: Kocsák Tibor; jelmez: Kárpáti Enikő; díszlet: Mira János; szereplők: Szilágyi Tibor, Hegedűs Zoltán, Vitéz László, Õze Áron, Sinkó László és még sokan mások

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.