World music: így október végén

  • 1998. október 29.

Zene

én már csak arra tudok gondolni, hogy nemsokára december, és akkor majd az egész évről, sok-sok world music, még annál is több; húzós év ez, tessék, megint pár különlegesség.
én már csak arra tudok gondolni, hogy nemsokára december, és akkor majd az egész évről, sok-sok world music, még annál is több; húzós év ez, tessék, megint pár különlegesség.
MaNcs, X. évf. 44. szám, 1998. október 29.

Hortobágyi László: Memesis. Tessék Richard Dawkinst olvasni, mondja Hortobágyi, és megváltozik a világ. Kapható magyarul is, az önző + a hódító gén, Gondolat-kiadás. Azt mondja, neki már fontosabb, mint a Védák könyve és a Biblia. És máris ömlenek a telefonba e kulturális-genetikai egységek, amelyek nemcsak öröklődnek, de mutációikkal lakmuszpapírjaivá válnak a társadalmi tudatnak is. Úgy hívják, mem, innen a memesis. Köszönet és hála, de a felét sem értem, maradnék inkább a lemeznél. Amit hallok, az most dub alapú tánczene, szigorúan azok számára, akik a mozdulatlanságot választották; amit hallok, az egy gótikus katedrális, hitetlenekkel tele. Hortobágyi talpalatnyi stúdiójából virágba szökkent egy imaginárius világ, melynek színeire és hangjaira pontosan emlékezhet, aki magába szívta a XXI. század középkori európai és indiai zenéjét. (Erdenklang) * * * * *

Sidestepper: Logozo. A Sidesteppernek a stúdiómágus Richard Blair a feje: referenciái közül a Massive Attack, Nusrat Fateh Ali Khan, Peter Gabriel és Brian Eno tűnik ki. Az elmúlt három évet kolumbiai cuccokkal tömte meg, aztán magához vett egy trombitást meg egy perkást: London megtelt Bogotával, a drum ´n´ bass salsával - én pedig ezzel a minialbummal nem tudok betelni, már leginkább a címadó darabjával. Abban jól hallom a következő három évet is: a történet már nem arról szól, hogy ki tud basszust keverni egy latin bakelit mögé; a Sidestepper azt a lázat és azt a transzglobál kereszteződést jelzi, ahol képzelet és emlék, elektronika és "élő" hangzás, latin karnevál és európai táncparkett több mint kellenek egymásnak. (Apartment 22) * * * *

Hans Theessink: Lifeline. Theessink holland gitáros/énekes, amerikai bluest játszik, és Ausztriában él. Nemrég a Fonóban járt, de kihagytam; most igyekszem, hogy ezzel a lemezzel behozzam magam. Theessink is összeszedte magát, és összeszedett amerikai és afrikai kórusokat, ha már az ének a kedvenc hangszere. Holmes Brothers, Linda Tillery & The Cultural Heritage Choir, Insingizi Emnyama - ugye, nem hangzanak rosszul. Elmondható továbbá, hogy Theessink magabiztosan pengeti a blues mindennemű stílusait, szerzőként is teljesen korrekt; nekem csak az hiányzik, amit hozzátehetett volna e műfajhoz, ha nem nélkülözné a személyességet, de nagyon. (Blue Groove/Mafioso Records) * * * * alá, kétszer

Mari Boine Band: Bálvvoslatjna. Boine zenekara nemcsak a lapp, nemcsak a norvég, nemcsak a skandináv mezőnyből tűnik ki, nálam tuti helye van a világválogatottban. Miközben vadonatúj alapokra helyezte a számi joik hagyományt, a (maga) helyére tette a rockzenét és az elektronikát is. Tessék a gitáros Roger Ludvigsenre figyelni, egészen elképesztő, amit művel. Boine hangjában meg, már jó szokása szerint, most is annyi a varázslat, amennyivel simán máglyára lehetett kerülni még nem is olyan régen. Az egy dolog, hogy megszólít állatot, növényt és feneketlen havat; hanem ahogy azok válaszolnak neki...! (Antilles/PolyGram) * * * * *

Ökrös: Bonchida, háromszor. A szeptember 17-i MaNcsban mesélte Kelemen László, hogy "ha egy falun belül, mint Bonchidán, három nemzetiség él, az szépen látszik a zenében is. A románok a mai napig gyönyörűen megőrizték azokat a középkori eredetű páros lassú táncokat, amelyeket a magyarok használtak; és az sem véletlen, hogy a legszebb magyar viseleteket most a cigányok hordják." A ruhát most hagyjuk, hanem a zenéről esett szó halál pontosan visszaköszön az Ökrös együttes (és vendégei) impozáns lemezéről. Három nagyobb egységre - magyarra, románra, cigányra tagolódik hát az anyag, szinte észrevétlenül úsznak át egymásba, és nagyon jó, hogy így van: a bonchidai színek, lám, valóban nem az elkülönülést, hanem az összeérést, a gazdagodást szolgálják. Megismétlem, nagyon jó, hogy így van; talán csak az volna még jobb, ha ez a példa nem csak Ökrösék számára lenne megindító. (ABT) * * * * és fél

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.