World music: így október végén

  • 1998. október 29.

Zene

én már csak arra tudok gondolni, hogy nemsokára december, és akkor majd az egész évről, sok-sok world music, még annál is több; húzós év ez, tessék, megint pár különlegesség.
én már csak arra tudok gondolni, hogy nemsokára december, és akkor majd az egész évről, sok-sok world music, még annál is több; húzós év ez, tessék, megint pár különlegesség.
MaNcs, X. évf. 44. szám, 1998. október 29.

Hortobágyi László: Memesis. Tessék Richard Dawkinst olvasni, mondja Hortobágyi, és megváltozik a világ. Kapható magyarul is, az önző + a hódító gén, Gondolat-kiadás. Azt mondja, neki már fontosabb, mint a Védák könyve és a Biblia. És máris ömlenek a telefonba e kulturális-genetikai egységek, amelyek nemcsak öröklődnek, de mutációikkal lakmuszpapírjaivá válnak a társadalmi tudatnak is. Úgy hívják, mem, innen a memesis. Köszönet és hála, de a felét sem értem, maradnék inkább a lemeznél. Amit hallok, az most dub alapú tánczene, szigorúan azok számára, akik a mozdulatlanságot választották; amit hallok, az egy gótikus katedrális, hitetlenekkel tele. Hortobágyi talpalatnyi stúdiójából virágba szökkent egy imaginárius világ, melynek színeire és hangjaira pontosan emlékezhet, aki magába szívta a XXI. század középkori európai és indiai zenéjét. (Erdenklang) * * * * *

Sidestepper: Logozo. A Sidesteppernek a stúdiómágus Richard Blair a feje: referenciái közül a Massive Attack, Nusrat Fateh Ali Khan, Peter Gabriel és Brian Eno tűnik ki. Az elmúlt három évet kolumbiai cuccokkal tömte meg, aztán magához vett egy trombitást meg egy perkást: London megtelt Bogotával, a drum ´n´ bass salsával - én pedig ezzel a minialbummal nem tudok betelni, már leginkább a címadó darabjával. Abban jól hallom a következő három évet is: a történet már nem arról szól, hogy ki tud basszust keverni egy latin bakelit mögé; a Sidestepper azt a lázat és azt a transzglobál kereszteződést jelzi, ahol képzelet és emlék, elektronika és "élő" hangzás, latin karnevál és európai táncparkett több mint kellenek egymásnak. (Apartment 22) * * * *

Hans Theessink: Lifeline. Theessink holland gitáros/énekes, amerikai bluest játszik, és Ausztriában él. Nemrég a Fonóban járt, de kihagytam; most igyekszem, hogy ezzel a lemezzel behozzam magam. Theessink is összeszedte magát, és összeszedett amerikai és afrikai kórusokat, ha már az ének a kedvenc hangszere. Holmes Brothers, Linda Tillery & The Cultural Heritage Choir, Insingizi Emnyama - ugye, nem hangzanak rosszul. Elmondható továbbá, hogy Theessink magabiztosan pengeti a blues mindennemű stílusait, szerzőként is teljesen korrekt; nekem csak az hiányzik, amit hozzátehetett volna e műfajhoz, ha nem nélkülözné a személyességet, de nagyon. (Blue Groove/Mafioso Records) * * * * alá, kétszer

Mari Boine Band: Bálvvoslatjna. Boine zenekara nemcsak a lapp, nemcsak a norvég, nemcsak a skandináv mezőnyből tűnik ki, nálam tuti helye van a világválogatottban. Miközben vadonatúj alapokra helyezte a számi joik hagyományt, a (maga) helyére tette a rockzenét és az elektronikát is. Tessék a gitáros Roger Ludvigsenre figyelni, egészen elképesztő, amit művel. Boine hangjában meg, már jó szokása szerint, most is annyi a varázslat, amennyivel simán máglyára lehetett kerülni még nem is olyan régen. Az egy dolog, hogy megszólít állatot, növényt és feneketlen havat; hanem ahogy azok válaszolnak neki...! (Antilles/PolyGram) * * * * *

Ökrös: Bonchida, háromszor. A szeptember 17-i MaNcsban mesélte Kelemen László, hogy "ha egy falun belül, mint Bonchidán, három nemzetiség él, az szépen látszik a zenében is. A románok a mai napig gyönyörűen megőrizték azokat a középkori eredetű páros lassú táncokat, amelyeket a magyarok használtak; és az sem véletlen, hogy a legszebb magyar viseleteket most a cigányok hordják." A ruhát most hagyjuk, hanem a zenéről esett szó halál pontosan visszaköszön az Ökrös együttes (és vendégei) impozáns lemezéről. Három nagyobb egységre - magyarra, románra, cigányra tagolódik hát az anyag, szinte észrevétlenül úsznak át egymásba, és nagyon jó, hogy így van: a bonchidai színek, lám, valóban nem az elkülönülést, hanem az összeérést, a gazdagodást szolgálják. Megismétlem, nagyon jó, hogy így van; talán csak az volna még jobb, ha ez a példa nem csak Ökrösék számára lenne megindító. (ABT) * * * * és fél

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.