Színház: Kelet, mint egy falat kenyér (Cselédek - Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház)

  • Koren Zsolt
  • 2000. március 30.

Zene

Ha a színházat sok látott kép és sok hallott hang folyamatos elegyeként definiáljuk, csak kicsit természetes, de mindenképp interperszonális közegben, akkor ez az előadás az egyes számú etalon.

Ha a színházat sok látott kép és sok hallott hang folyamatos elegyeként definiáljuk, csak kicsit természetes, de mindenképp interperszonális közegben, akkor ez az előadás az egyes számú etalon.

Engem kifejezetten vonz az alkalomszerűen összetákolt színházterem, ahol elvileg az első kérdés a néző és a színész helye, a birtokolt területek nagysága, formája, sűrűsége és hozzáférhetősége. Ebben a Shure Stúdió és a Kamra vezet, most bevesszük a Krúdy Kamarát is. Ilyen helyeken csak az utolsó utáni pillanatban derül ki, milyen széket verekedett ki magának az ember. Az első tíz percben persze a játéktérrel foglalkozunk, mely morfondírozás egyben téves következtetésekhez visz. Élénk fantáziájúak pillanatok alatt egészen vad előadásokat rendeznek az áldozati bárányként odapakolt díszletbe. Itt egy járás, ott egy másik, ide ülnek, oda kapaszkodnak. Legyen csók, legyen halál, minden olyan triviálisnak tetszik, mégsem jön be soha. A Cselédekben viszont megismétlődik álomdarabunk, benne minden ötletünkkel, illúziónkkal és perverziónkkal. Pedig nincs is a díszletben semmi. Kicsit lopott, kicsit egyedi, kicsit régi és új, kicsit kísérleti és klasszikus, kicsit műanyag és kicsit nem. És kicsi. Hibátlanul megtervezett, kiszámolt, megalkotott és beosztott játéktér.

A végzős rendezőhallgató, Forgács Péter vizsgamunkája erős logikai-matematikai vénát is feltételez egyúttal, túl multifunkciós remeklésén. Minden mozdulat, hangsúly és gesztus olyan szinten egzakt, hogy akár akadémiai ajánlólevélként is Forgács talpára lehetne kötni. És míg mondjuk Szirtes Tamásnak kell tíz énekes, kétszer annyi táncos és vagy ötven felnőtt meg gyermek statiszta, illetve jó példa még a húzogatós színpad a levegőből lógó közös kis éji paplannal, húsz négyzetméter terjedelemben Novák Eszternél, nos, addig Forgács képes két, azaz kettő színésznőből egyfajta vizuális, mégis értelmi gyönyörforrást rajzolni. Ebben a darabban bizonyosodik be, hogy a tehetség igenis mennyiségi egység, hiszen Varjú Olga és Pregitzer Fruzsina épp annyival bír, mint Szirtes száz vagy Novák húsz embere. Külön érdekesség, hogy a harmadik színésznő éppen gyengeségével, rájátszott, de mégis saját színpadképtelenségével ellensúlyozza, illetve erősíti a másik kettőt. A szőke versenyző minden mozdulata arról árulkodik, hogy legalább tudat alatt tisztában van önnön korlátaival, ugyanakkor teljes erejével az előadásra koncentrál. Nagyon akar, helyesebben nagyon szeretne megfelelni a toronymagas színvonalnak, amit mindenki más produkál (akik felállították). Talán kirekesztettsége az oka annak, hogy nem lehet elítélni esetlen próbálkozásait.

Szinte hihetetlen, hogy a végzős rendezőhallgató elementáris nagymestere legyen az efféle egyensúlyteremtésnek, mellyel a legérzékenyebb patikamérleget sem rezzenti meg. Mind a fény-, mind a hangeffekteket páratlan ízléssel és mértékkel válogatta, valamint a félleszbikus, félidióta testvérpárt adó Varjú és Pregitzer játéka önmagában is mesteri kép- és hanghatások sikerszériája. Klasszikus értelemben vett, valódi, igaz rendezés és alakítások, a teljes egész pedig a színpadi evidencia alapja és netovábbja.

Koren Zsolt

Jean Genet: Cselédek (Öt szerep); fordította: Nagy Péter; rendezte: Forgács Péter f. h.; díszlet-jelmez: Füzér Anni; szereplők: Pregitzer Fruzsina, Varjú Olga, Horváth Réka

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.