Színház: Kelet, mint egy falat kenyér (Cselédek - Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház)

  • Koren Zsolt
  • 2000. március 30.

Zene

Ha a színházat sok látott kép és sok hallott hang folyamatos elegyeként definiáljuk, csak kicsit természetes, de mindenképp interperszonális közegben, akkor ez az előadás az egyes számú etalon.

Ha a színházat sok látott kép és sok hallott hang folyamatos elegyeként definiáljuk, csak kicsit természetes, de mindenképp interperszonális közegben, akkor ez az előadás az egyes számú etalon.

Engem kifejezetten vonz az alkalomszerűen összetákolt színházterem, ahol elvileg az első kérdés a néző és a színész helye, a birtokolt területek nagysága, formája, sűrűsége és hozzáférhetősége. Ebben a Shure Stúdió és a Kamra vezet, most bevesszük a Krúdy Kamarát is. Ilyen helyeken csak az utolsó utáni pillanatban derül ki, milyen széket verekedett ki magának az ember. Az első tíz percben persze a játéktérrel foglalkozunk, mely morfondírozás egyben téves következtetésekhez visz. Élénk fantáziájúak pillanatok alatt egészen vad előadásokat rendeznek az áldozati bárányként odapakolt díszletbe. Itt egy járás, ott egy másik, ide ülnek, oda kapaszkodnak. Legyen csók, legyen halál, minden olyan triviálisnak tetszik, mégsem jön be soha. A Cselédekben viszont megismétlődik álomdarabunk, benne minden ötletünkkel, illúziónkkal és perverziónkkal. Pedig nincs is a díszletben semmi. Kicsit lopott, kicsit egyedi, kicsit régi és új, kicsit kísérleti és klasszikus, kicsit műanyag és kicsit nem. És kicsi. Hibátlanul megtervezett, kiszámolt, megalkotott és beosztott játéktér.

A végzős rendezőhallgató, Forgács Péter vizsgamunkája erős logikai-matematikai vénát is feltételez egyúttal, túl multifunkciós remeklésén. Minden mozdulat, hangsúly és gesztus olyan szinten egzakt, hogy akár akadémiai ajánlólevélként is Forgács talpára lehetne kötni. És míg mondjuk Szirtes Tamásnak kell tíz énekes, kétszer annyi táncos és vagy ötven felnőtt meg gyermek statiszta, illetve jó példa még a húzogatós színpad a levegőből lógó közös kis éji paplannal, húsz négyzetméter terjedelemben Novák Eszternél, nos, addig Forgács képes két, azaz kettő színésznőből egyfajta vizuális, mégis értelmi gyönyörforrást rajzolni. Ebben a darabban bizonyosodik be, hogy a tehetség igenis mennyiségi egység, hiszen Varjú Olga és Pregitzer Fruzsina épp annyival bír, mint Szirtes száz vagy Novák húsz embere. Külön érdekesség, hogy a harmadik színésznő éppen gyengeségével, rájátszott, de mégis saját színpadképtelenségével ellensúlyozza, illetve erősíti a másik kettőt. A szőke versenyző minden mozdulata arról árulkodik, hogy legalább tudat alatt tisztában van önnön korlátaival, ugyanakkor teljes erejével az előadásra koncentrál. Nagyon akar, helyesebben nagyon szeretne megfelelni a toronymagas színvonalnak, amit mindenki más produkál (akik felállították). Talán kirekesztettsége az oka annak, hogy nem lehet elítélni esetlen próbálkozásait.

Szinte hihetetlen, hogy a végzős rendezőhallgató elementáris nagymestere legyen az efféle egyensúlyteremtésnek, mellyel a legérzékenyebb patikamérleget sem rezzenti meg. Mind a fény-, mind a hangeffekteket páratlan ízléssel és mértékkel válogatta, valamint a félleszbikus, félidióta testvérpárt adó Varjú és Pregitzer játéka önmagában is mesteri kép- és hanghatások sikerszériája. Klasszikus értelemben vett, valódi, igaz rendezés és alakítások, a teljes egész pedig a színpadi evidencia alapja és netovábbja.

Koren Zsolt

Jean Genet: Cselédek (Öt szerep); fordította: Nagy Péter; rendezte: Forgács Péter f. h.; díszlet-jelmez: Füzér Anni; szereplők: Pregitzer Fruzsina, Varjú Olga, Horváth Réka

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.