Színház: Könnyű, nyári esték (Szabad terek ´96)

  • Lévai Balázs
  • 1996. szeptember 5.

Zene

Nyáron a színészember kipihen. Évadot, kollégákat, rendezőket, kritikusokat, nagy sikereket és kis bukásokat. Feltöltődik. Van persze, aki ekkor sem bírja exhibíció nélkül. Az efféléknek a szabadtéri előadások, fesztiválok, alkalmi társulatokba való beugrások nyújtanak némi pótszert. Vagy a jó öreg hakni (például Vidámpark, Vidám Színpad, vidéki műv. házak), hiszen ilyenkor is élni kell valamiből. Szóval, fülledt esti levegő, csapolt sör, napbarnított bőrfelszín, laza jókedv s a "lesz vagy nem lesz eső" jóleső izgalma. Mindenki feldobott és hálás: elvégre szórakozni jöttünk, vagy nem?
Nyáron a színészember kipihen. Évadot, kollégákat, rendezőket, kritikusokat, nagy sikereket és kis bukásokat. Feltöltődik. Van persze, aki ekkor sem bírja exhibíció nélkül. Az efféléknek a szabadtéri előadások, fesztiválok, alkalmi társulatokba való beugrások nyújtanak némi pótszert. Vagy a jó öreg hakni (például Vidámpark, Vidám Színpad, vidéki műv. házak), hiszen ilyenkor is élni kell valamiből. Szóval, fülledt esti levegő, csapolt sör, napbarnított bőrfelszín, laza jókedv s a "lesz vagy nem lesz eső" jóleső izgalma. Mindenki feldobott és hálás: elvégre szórakozni jöttünk, vagy nem?

Gödöllő: A legyező

Egy öntudatos és jól működő polgári demokráciában Kiss Csaba dramaturg-rendezőt, a győri Padlásszínház vezetőjét már régen megidézték volna a Színészi Kamara mindenható színe elé, mondván, művészi tevékenységével jelentősen hozzájárul a színészi munkanélküliség növekedéséhez. Bűnlajstromát a következők terhelik: hatszereplősre meghúzott Hamlet, ötszereplős Moliere Nők iskolája-rögtönzés, négy főre redukált magánéleti Macbeth, s most az öt színész prezentálta A legyező. Szó sincs itt realista játékmódról. Sőt, a színészek gyakran megálltak, kibeszéltek szerepükből, vitatkozni kezdtek, ki is jön most, hol is tartanak, mit és hogyan csinált a másik jól/rosszul. Így például egy felfokozott pillanatban Baranyi Ibolya mint Susanna pipereárus a súgó kezéből kitépett szövegpéldányt egy gyanútlan nézőhöz vágta a vita hevében. Igaz, utána exkuzálta magát. Leginkább az az értelmezés tűnt kézenfekvőnek, hogy ők most egy olyan commedia dell´arte-társaságot alakítanak vitáikkal, örömeikkel, bánataikkal, helyenkénti amatörizmusukkal, akik A legyezőt adják elő, vagy inkább próbálják éppen. Mindezt tarkítva számos szójátékkal, szóviccel, a közönséggel tartott aktív kapcsolattal (például: "maga ezen meg mit nevet?"). A remek Moliere-jükhöz hasonló derűs, nyitott színházat próbáltak újfent csinálni, a színészek be is dobtak mindent, ám a második felvonásra - részben a lapos történetből is adódóan - elfogytak a dramaturgiai ötletek, újszerű fordulatok, s erősen leült az előadás. Ennek ellenére bizonyosnak tűnik, hogy jó úton jár ez a kísérletező társaság.

Dörögd: Chioggiai csetepaté

Balaton-átúszás után (papírom van róla) küzdöttük fel magunkat a Művészetek Völgyébe, hogy a testkultúra után teljes legyen a nap. Mácsai Örkény-estjéről lekéstünk, csak a második felét hallottuk kintről, de még így is élvezhető volt. Majd áthömpölyögtünk a Lövölde térre (értsd: itt tényleg lőni szoktak), hogy megtekintsük a könnyed, ámde igényes szórakoztatás reményével kecsegtető Goldoni-játékot, a Chioggiai csetepatét. Mindezt a kecskeméti színház (rendező: Lendvai Zoltán) prezentálta, melyet tavaly legényes rohammal vett be Bal József és ifjú csapata, forradalmian új színházi fellegvár ígéretével. Kicsit ugyan hűvös volt az este, de a széles repertoárú büfék biztosították a kellő - buli van - alaphangulatot. Ám hiába volt a vörösbor műanyag pohárból, a mellbevágó házirettenetes, a szabadon szállongó dohányfüst mámora, tíz perc sem kellett, hogy rájöjjünk: unatkozunk. Sehogy se volt meg az előadás ritmusa, laposan hangzottak a dialógusok, enerváltnak tűntek a színészek, s egy idő után az sem idegesített, hogy Ráday Mihály busa fejétől alig látok (a fene ezekbe a városvédőkbe). Azt sem értettem, miért lett Goldoni helyi bölcs bácsikájából Don Vincenzo (hájtömeg testőrrel, ha valaki nem értené az utalást), ha a végére sehova nem fut ki ez az átalakítás. Bíró Krisztina (Checca) is túl elszántan rohangált és veszekedett a színpadon, mintha öt perc alatt kellene bebizonyítania a földkerekségnek a tehetségét. Az egyetlen igazán komikus figurát alakító Kovács Lajos megjelenése (Fortunato sógor) nagyot dobott az előadás lendületén a felvonás vége felé, ami éppen jókor jött, hogy a közönség legalább megvárja a folytatást, s ne szivárogjon át a dzsesszklubba. A szünet után egy fokkal összeszedettebb volt a történet, a kihallgatási jelenetek már jobban peregtek, végre egységesebb benyomást keltett a színészi játék. Mindez arra volt elegendő, hogy a befejezésre kissé átfagyott nézősereg korrekten megtapsolja a szemmel láthatóan elégedett művészeket. Akik számára viszont - remélhetően - egy komoly tanulsággal járt az este: óvatosan kell bánni egy kőszínházi produkció szabadtérre való kivitelével, hiszen nyílt terepen megváltoznak a körülmények (tér, távolság, hangerő, atmoszféra stb.), így a falak között jól működő mechanizmusok egyszerre könnyűvé és súlytalanná válhatnak.

Szentendre: Furfangosok

Szentendrén a Művelődési Ház udvarán a nagy előd, az élete során majd´ másfél ezer (!) színdarabot írt spanyol írófejedelem, Lope de Vega egyik - erősen átdolgozott - darabját játszották. A Furfangosok címet viselte a játék, amelyet a tavaly itt már debütált Regényesek Társulat adott elő, igaz, jelentősen megváltozott összetételben. Rendezőként újfent az a Honti György jegyezte az előadást, akit még a győrieknél színészként láthattunk. Mindez azért is érdekes, mert stílusában, dramaturgiájában nagyon is a győriekéhez hasonló, bár eredeti alkotás született. A dráma szövegét itt is csupán alapanyagnak tekintették (dramaturg: Faragó Zsuzsa), jelentősen meghúzták, átírták, felduzzasztották rengeteg poénnal, szóviccel, aktuális utalásokkal. Ezek többségét jól felépítették, csupán néhányszor estek túlzásba (például: "I love this game" - a szemeteskosárba találás után), de a közönség végig hálásan fogadta az összekacsintásokat. A történet a szokásos szerelmi zűrzavarokon alapult: apa és fia ugyanazért a lányért folyó vetélkedése kontra elhagyott menyasszony és sértett anya mesterkedései. Bár valójában a szende kisasszony vert át mindenkit, és mozgatta az eseményeket. Itt érte az első meglepetés a későn érkezőt, mivel az eredeti szereposztással ellentétben Marozsán Erika játszotta ezt a központi szerepet, meglepően jól, szellemesen és sokszínűen. De a partnerei is lendületesen komédiáztak és éltek az igényesen megkomponált szituációkban. Az egész játékról sugárzott a természetes jókedv, a spontán játéköröm, ami a nézőket gyorsan magával ragadta. A végén még a happy endet is megúsztuk, ami külön jólesett. Sőt, az előadás még a kapitány szerepében végig fegyelmezetten üvöltöző, masszív részeg ifj. Mucsi Sándort is elbírta, aki a meghajlás alatt komolyan megosztotta a nézősereget, vajon véletlenül vagy szándékosan fejelte-e le a színpadon található egyetlen oszlopot. Amúgy az előadás ingyenes volt, pedig erre még a pénzt se sajnáltam volna.

Lévai Balázs

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.