Színház: Megindítva, röhögésileg (Bohóc Biblia)

  • 2003. április 3.

Zene

Nem szívesen élném bele magam abba a szerepbe, hogy színikritikák írására ragadtatom magam. Lényegében csak annyit szeretnék javasolni, hogy Szőke Szabolcs Hólyagcirkusz Társulatának Bohóc Biblia című előadását ki ne hagyja az én kedves olvasóm. Na jó, annyit még hozzáfűzhetek, hogy miért.
Nem szívesen élném bele magam abba a szerepbe, hogy színikritikák írására ragadtatom magam. Lényegében csak annyit szeretnék javasolni, hogy Szőke Szabolcs Hólyagcirkusz Társulatának Bohóc Biblia című előadását ki ne hagyja az én kedves olvasóm. Na jó, annyit még hozzáfűzhetek, hogy miért.

Már eleve a Hólyagcirkusz kedvéért. Ebben a ´97 óta működő társulatban anélkül él tovább a hetvenes években megboldogult amatőr színházi mozgalom, hogy a szerencsétlenkedő anakronizmusnak a legcsekélyebb jelét is magán viselné. Pompásan működik, mi több: hat, továbbá példaértékű - ráadásul éppen nekem való. Többnyire olyan fiatalok alkotják, akik színészként és zenebohócként is szépen állják a sarat... - bár nem is állják, abban inkább a kellő áhítattal dagonyázniuk kell. De amúgy is irigylendők, hiszen simán követhetnek egy olyan kaliberű gurut, mint - az egykor orfeós, majd Stúdió "K"-s - Szőke Szabolcs.

Na most, a Bohóc Bibliában sincs ez másképp - azt látjuk kezdetben, amint a Mester ott fenn a színészmesterség fortélyaira okítja bohócipari tanítványait. Azoknak pedig fel is kell kötniük a szárnyakat, végül is bibliai jelenetekkel kell kiállniuk, azok meg hogyan mutatnának hitelesség híján... A továbbiakban aztán hátrébb húzódik az Úr, de ez nem vethető a szemére, hiszen a Bohóc Biblia nem annyira a Teremtőről, mint inkább a teremtményei esendőségéről szól. Rajtuk kell - a testamentum főbb és epizódszerepeiben - derülnünk rogyást, miközben elszorulhat a micsodánk... - mit mondjak, szépen meg vagyunk indítva, így röhögésileg. S ezzel még nem mondtam sokat. Mert ej, micsoda érzékenységgel muzsikálnak a poharak szélén vagy éppen maguk fúrta-faragta herkentyűiken, amikor nem az égi olajoshordók és harsonák hangja szól!

A Bibliával való játéknak e megkapó módja alighanem a középkori misztériumjátékokban és a vásári komédiákban gyökerezik - fejthetném ki, ha a színház volna a kenyerem. Autszájderként azonban inkább azt ejteném meg: végzetes hiba lenne azt gyanítani, hogy ez a "bohóckodás" bárkinek is megsértheti vallásos érzületét. Ugyan!

Megismétlem: ne tessenek elmulasztani ezt az előadást. Ebből a nyolcvan percből ritka hosszú lejáratú melegség meríthető, az pedig végképp a leggyöngédebb borzongás, ahogyan véget ér.

Marton László Távolodó

Szőke Szabolcs: Bohóc Biblia; előadja a Hólyagcirkusz Társulat - Szőke Szabolcs, Hegedűs Tibor, Spilák Lajos, Kuncsner Móni, Nádasi László, Szabó Domokos, Eszes Fruzsina, Rácz Attila, Homonnai Katalin; a következő előadás időpontja a Stúdió "K" Színházban: április 10., 19.30

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.