Szívóág - Jason Reitman: Thank You For Smoking (film)

  • - köves -
  • 2006. augusztus 17.

Zene

Jó karban lévő, tájékozott, barátai által szellemesnek mondott filmszatíra keresi igényes közönségét.

Jó karban lévő, tájékozott, barátai által szellemesnek mondott filmszatíra keresi igényes közönségét. S mintegy jeligeként biggyesszük még hozzá a következőket: Jöjjön, billentsük fenéken együtt a dohányipar fejeseit, meglátja, jól fogunk szórakozni! És való igaz, egyáltalán nem szórakozunk rosszul, még ha a préda meglehetősen könnyűnek mutatkozik is. A célpont a dohányzás korlátozása körüli kutyakomédia szereplőinek hátsófele. Az erkölcsrendész politikusé és a bárhol bárki gyomrába lukat beszélő lobbistáé, a talkshow-bohócoké és a gumigerinccel hajladozó hollywoodi sleppé. Hollywood gyermeteg vágya, hogy mindenkiből előbányássza a jót és nemeset, itt épp az ellenkező irányba fordul: ezúttal - kezdetben legalábbis - a mindenkiben megbúvó gazembert kutatjuk (hasonlóképpen gyermeteg eljárás, csak az eredménye jóval szórakoztatóbb). Különösebb erőfeszítésre nincs ugyan szükség, hogy az említett jómadarak cinizmusuk és önteltségük teljes pompájában színre lépjenek, ártani azonban nem árt, hogy a film rendezője, Jason Reitman (Ivan Reitman vígjáték-specialista fia) jókezű és gyorstüzelő karikaturista. Olyasvalaki, aki pillanatok alatt leleplezi, milyen abszurd is egy talkshow-fellépés, egy hollywoodi meeting vagy egy bennfentesekből álló asztaltársaság cinikus beszélgetése (a film legjobb pillanatai azok, amikor az alkohol-, fegyver- és cigarettalobbi jeles szószólói kérkednek iparáguk halálozási statisztikáival), ám bajba kerül, ha többet vállal a lényegre törő, szellemes illusztrációknál. Márpedig többet vállal, Reitman ugyanis mindenáron a nagyfiúk csapatában szeretne játszani. A szatíra nehéz mesterségét űzi, melynek művelői nem engedhetnek a szereplőkkel való engedékeny bánásmód, röviden a bratyizás kísértésének. Amíg a tablót színesítő mellékszereplőkről van szó, Reitman példásan be is tartja a minimálisan előírt egy lépés távolságot, amint azonban főszereplőjére, a megnyerő dohányipari lobbistára közelít a kamera, egyre nyilvánvalóbb ellágyulási rohamok kerítik hatalmukba. A szatíra nem ismer tréfát, a fiatal direktor viszont nem ismer egyebet a könnyed tréfálkozáson kívül, így amikor fogytán a muníció, ugyanolyan elánnal kezd hőse magasztalásához, mint amilyen lelkesedéssel kezdetben figurái torz vonásait kutatta. Nekimenni a dohánygyáraknak, megkapargatni a felszínt, majd néhány szellemesség után elegánsan odébbállni - ha ennyi volt a napiparancsban, annak végül is maradéktalanul sikerült eleget tenni. Az idősebb Reitman is büszke lehet a gyerekre, van ez olyan jó mulatság, mint az összes Szellemirtók.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.