Szívóág - Jason Reitman: Thank You For Smoking (film)

  • - köves -
  • 2006. augusztus 17.

Zene

Jó karban lévő, tájékozott, barátai által szellemesnek mondott filmszatíra keresi igényes közönségét.

Jó karban lévő, tájékozott, barátai által szellemesnek mondott filmszatíra keresi igényes közönségét. S mintegy jeligeként biggyesszük még hozzá a következőket: Jöjjön, billentsük fenéken együtt a dohányipar fejeseit, meglátja, jól fogunk szórakozni! És való igaz, egyáltalán nem szórakozunk rosszul, még ha a préda meglehetősen könnyűnek mutatkozik is. A célpont a dohányzás korlátozása körüli kutyakomédia szereplőinek hátsófele. Az erkölcsrendész politikusé és a bárhol bárki gyomrába lukat beszélő lobbistáé, a talkshow-bohócoké és a gumigerinccel hajladozó hollywoodi sleppé. Hollywood gyermeteg vágya, hogy mindenkiből előbányássza a jót és nemeset, itt épp az ellenkező irányba fordul: ezúttal - kezdetben legalábbis - a mindenkiben megbúvó gazembert kutatjuk (hasonlóképpen gyermeteg eljárás, csak az eredménye jóval szórakoztatóbb). Különösebb erőfeszítésre nincs ugyan szükség, hogy az említett jómadarak cinizmusuk és önteltségük teljes pompájában színre lépjenek, ártani azonban nem árt, hogy a film rendezője, Jason Reitman (Ivan Reitman vígjáték-specialista fia) jókezű és gyorstüzelő karikaturista. Olyasvalaki, aki pillanatok alatt leleplezi, milyen abszurd is egy talkshow-fellépés, egy hollywoodi meeting vagy egy bennfentesekből álló asztaltársaság cinikus beszélgetése (a film legjobb pillanatai azok, amikor az alkohol-, fegyver- és cigarettalobbi jeles szószólói kérkednek iparáguk halálozási statisztikáival), ám bajba kerül, ha többet vállal a lényegre törő, szellemes illusztrációknál. Márpedig többet vállal, Reitman ugyanis mindenáron a nagyfiúk csapatában szeretne játszani. A szatíra nehéz mesterségét űzi, melynek művelői nem engedhetnek a szereplőkkel való engedékeny bánásmód, röviden a bratyizás kísértésének. Amíg a tablót színesítő mellékszereplőkről van szó, Reitman példásan be is tartja a minimálisan előírt egy lépés távolságot, amint azonban főszereplőjére, a megnyerő dohányipari lobbistára közelít a kamera, egyre nyilvánvalóbb ellágyulási rohamok kerítik hatalmukba. A szatíra nem ismer tréfát, a fiatal direktor viszont nem ismer egyebet a könnyed tréfálkozáson kívül, így amikor fogytán a muníció, ugyanolyan elánnal kezd hőse magasztalásához, mint amilyen lelkesedéssel kezdetben figurái torz vonásait kutatta. Nekimenni a dohánygyáraknak, megkapargatni a felszínt, majd néhány szellemesség után elegánsan odébbállni - ha ennyi volt a napiparancsban, annak végül is maradéktalanul sikerült eleget tenni. Az idősebb Reitman is büszke lehet a gyerekre, van ez olyan jó mulatság, mint az összes Szellemirtók.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”