Interjú

„Sznob, de menő”

Minda Endre énekes

  • Soós Tamás
  • 2020. április 19.

Zene

A Black Bartóknál jobb dolog aligha történt mostanában a magyar undergrounddal. Zakatoló, elektronikus blues-punk, energikus koncertek és kizárólag bakeliten megjelent nagylemez. Ezek mellett az Iggy Pop előzenekaraként adott koncertjükről és a pesti klubélet átalakulásáról is beszélgettünk az együttes énekesével.

Magyar Narancs: Hogyan született meg a Hangmásból a Black Bartók?

Minda Endre: A Hangmást 2015-ben függesztettük fel, amikor a szintisünk úgy döntött, kimegy Franciaországba, mi pedig úgy, hogy nélküle nincs értelme folytatni. Mivel a Hangmásban hagyományosabb, rockzenekari felállásban játszottunk, Lászlóval (Pogár László gitáros – S. T.) szerettünk volna valami formabontóbbat csinálni. Vele és Kovács Marcell szempleres-szintissel hárman alapítottuk meg a Black Bartókot. Én még jobban eltoltam volna a kísérletező, nem feltétlenül hagyományos dalszerkezetek felé a zenét, de kiderült, hogy jobban tudunk működni bizonyos keretek között. Néhány buli után elkezdett rettenetesen hiányozni az élő dob és a basszusgitár, úgyhogy csatlakozott hozzánk Tóth András és Pesztalics Dénes, és az ő energiájukkal született meg az igazi Black Bartók-hangzás.

MN: Milyen típusú zenék izgattak?

ME: Nagyon tetszett a kétfős Sleaford Mods minimalizmusa, akik újraértelmezett punkzenét játszanak: egyikük az alapokat adja laptoppal, basszusgitárt, programozott dobot és effekteket, a balhét pedig az énekes viszi el, aki teljesen egyedi, szavalós-hadarós stílusban rappel, és néha énekel. Tőlük is jött az inspiráció, hogy nem kell hat különféle hangszer egy rockzenekarba; elég egy izgalmas alap, egy jó dallam meg egy frontember, akinek van mondanivalója. Másrészt Nick Cave projektje, a Grinderman, illetve olyan New York-i zenekarok hatására, mint a The Kills vagy a Yeah Yeah Yeahs, kitaláltuk Lászlóval, hogy gitárdallamokat fogunk loopolni, amiből végül az lett, hogy Marcell gitárhangokat szemplingel a dalokban.

MN: Másképp születnek a számok, mint a Hangmásban?

ME: A Hangmásba mind a hatan hoztunk ötleteket, amiken elkezdtünk jammelni, és abból születtek a dalok. Ezért is volt az évek során viszonylag sok olyan dalunk, amelyek teljesen más stílusban íródtak, és jó párat túl is hangszereltünk emiatt. A Black Bartókkal az elejétől tudatosabban álltunk ahhoz, hogy milyen zenét akarunk csinálni, és ettől nem is nagyon térünk el. Az is újdonság, hogy több dal alapját én írtam gitáron. A Hangmásban volt két rohadt jó gitáros, szóval ott nem lett volna értelme gitároznom, a Black Bartókban viszont csak egy ilyen van, talán ezért is éreztem magamban annyi bátorságot, hogy azzal a néhány punkakkorddal, amit el tudok játszani, belepiszkítsak a dalokba. Koncerten persze gyakran félrenyúlok, de azzal nyugtatom magam, hogy talán ez is hozzáad valamit a zenénk ízéhez.

MN: Magyarországon nincs hagyománya annak a punkból, bluesból és elektronikából összegyúrt zenének, amit játszotok. Újvidéken születtél, az ottani zenei környezet hatott az ízlésedre?

ME: Jugoszlávia a nyolcvanas évek elején nyitottabb és zeneileg kicsit előrehaladottabb hely volt, mint Magyarország. Egy csomó aktuális nemzetközi zenekar megfordult ott, és például Kelet-Európa egyik első punkzenekara, a Pekinška Patka (Pekingi Kacsa) is Újvidékről indult. De aztán a délszláv háború, ahogy sok mást, ezt a virágzó színteret is nagyrészt eltörölte. Én mindebből a korom miatt nem sokat láttam, de a 90-es években kiskamaszként felfedeztem a punkot, a new wave zenéket, a horvát Kud Idijoti zenekart például nagyon szerettem, és ez mind életre szóló nyomot hagyott.

MN: Nem szokványos húzás, hogy koncertfelvétel lett az első nagylemezetek. Miért?

ME: Nem láttuk értelmét annak, hogy nagylemezt adjunk ki, mert ez a formátum eléggé idejétmúlt. Viszont szerettük volna, hogy legyen valamiféle lenyomata a 2010-es éveinknek. Jó ötletnek tűnt a koncertlemez, mert élőben dinamikusabban játszunk, én is jobban kiengedem a hangomat, és kap egy kis szpídet a zenénk. Jó volt a helyszín, az A38, és az is, hogy nem paráztuk túl a dolgot. Úgy voltunk vele, hogy ha nem sikerül jól a koncert, akkor nem adjuk ki, így felszabadultan tudtunk játszani. Lászlónak pedig az a hatalmas ötlete támadt, hogy kizárólag bakeliten jelentessük meg a lemezt, mert az még exkluzívabb.

MN: Nem tudom eldönteni, hogy ez nagyon punk vagy nagyon elitista gesztus-e a részetekről.

ME: Persze, sznob dolog is, de közben meg elég menő. Csak pozitív visszajelzéseket kaptunk erre a húzásunkra. Manapság amúgy is reneszánsza van a lemezgyűjtésnek, ennek pedig még úgy is örülök, hogy nekem nincs lemezjátszóm, mert tényleg másképp ülnek le az emberek bakelitet hallgatni. Nem léptetgetik a dalokat, nem basztatják a telefonjukat közben, hanem valahogy jobban odafigyelnek a zenére.

MN: Az nem zavar, hogy így csak egy maroknyi ember hallhatja a lemezt? Digitálisan a mai napig nem elérhető a Live at Artemovszk 38.

ME: Amúgy is csak egy maroknyi ember hallgatja a zenénket. És ezzel nincs semmi baj. A Hangmással még voltak olyan ambícióink 2007 körül, hogy szélesebb közönséghez is eljusson a zenénk. Akkoriban jelent meg itthon is a garázsrock, az indie, és úgy tűnt, hogy ez lesz az új alterzene, ami nagyobb tömegeket fog megmozgatni. Nem így történt, vagyis később történt és másképp, de nem panaszkodhattunk, mert a csúcson, a Ragadozó 2011-es lemezbemutatóján például meg tudtuk tölteni a hétszáz fős Merlin Színházat, ami a magyar undergroundban abszolút sikernek számított.

MN: Nehéz volt elengedned az ambíciót, hogy sikeresebbek legyetek?

ME: Egyáltalán nem. Ha nem engedi el ezt az ember, tüske marad benne. Megkönnyebbültem, amikor befejeztük a Hangmást, mert egy idő után már felelősségnek éreztem. Olyan régóta csináltuk, hogy úgy voltam vele, muszáj folytatni. Ha Kata nem megy külföldre, valószínűleg még mindig a Hangmást csinálnánk, de nem biztos, hogy olyan jó lenne, mint régen. Minden zenekarnak van egy felfutása, amit aztán vagy szinten tud tartani, vagy elindul lefelé. Mi valószínűleg elindultunk volna lefelé.

MN: A Black Bartókot hogyan tartjátok szinten?

ME: Úgy, hogy megválogatjuk, hány koncertet adunk és hány dalt írunk meg. Ha valaki a zenélésből él, és kétévente készít lemezt, arra könnyen felkerülnek olyan dalok, amit nem fog játszani koncerten, mert nem érzi elég erősnek. A Black Bartókkal ez nincs így: amit megírunk, azt játsszuk is. Ezen az underground szinten belefér, hogy megszűrjük a dalötleteket, és félévente jöjjünk ki egy-két klipes számmal, és csak azokat a koncerteket és fesztiválokat vállaljuk el, ahol úgy érezzük, ott a helyünk. Ma már egyébként sincs olyan aktív klub­élet Pesten, mint a kétezres években, amikor havonta játszottunk a Hangmással.

MN: Miért nincs?

ME: Sok hely bezárt. De sok zenekar a közönségével együtt is bele tud fáradni a sűrű koncertekbe, hiszen nagyjából ugyanazok az emberek jönnek el a bulikba. Vékony az a réteg, amelyiket ez a stílus érdekli, ezért is kell nagyobb alázattal csinálni a zenekart. Az is átértékelte a dolgokat, hogy négy hónapja megszületett a kisfiam, öt hónapja pedig László kislánya, és azóta kevesebb idő jut a Black Bartókra. Úgy érzem, most annyi koncertünk van, amennyi energiát szeretnénk fektetni a zenekarba, és így még mindig szerelemből születik minden dal.

MN: Tavaly Iggy Pop előtt játszottatok a Budapest Parkban. Ez egyfajta karriercsúcs?

ME: Abszolút. Tizenhárom éves korom óta az egyik legnagyobb hősöm, még ma is hihetetlen forma az öreg. Alig mozog már, de a színpadon még mindig megragadja az embert. Szerettem volna lepacsizni vele a backstage-ben is, de akkora slepp vette körül – ott volt Daniel Brühl és Carl Barât, a The Libertines egyik énekese is –, hogy végül nem jutottunk be hozzá. Emiatt sírdogáltam is otthon aznap éjjel a feleségemnek részegen.

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.