Lemez

Német és zsidó

Louis Lewandowski: Eighteen Liturgical Psalms

Zene

Bennjárunk a német zenei romantika sűrűjében, elsőre okvetlenül ilyen érzésünk támadhat, amint a DG új kiadványáról megszólal a magyar közönség számára alkalmasint teljességgel ismeretlen 19. századi zeneszerző, Louis Lewandowski muzsikája.

És igazunk is van, hiszen tisztán hallhatjuk Mendelssohn hatását, de legalább ennyire azt is, ahogyan a romantika újrafelfedezői Bach-élménye ott munkál ebben az orgonakíséretes egyházzenében. Csakhogy Lewandowski nem a lutheránus, a kálvinista vagy éppenséggel a katolikus templomi liturgia számára komponált, hanem a berlini Neue Synagogét látta el szakrális muzsikával, hogy szerzeményei utóbb aztán a világ megannyi más zsidó imaházában is jelentősen átformálják a zene istentiszteleti szerepét és egész koncepcióját. Például mindjárt az orgona hangsúlyos szerepeltetésével, ami korántsem számított olyan magától értetődő választásnak ebben a közegben, mint azt talán hamarjában gondolnánk.

Lewandowski zenéje letisztult, szolidan invenciózus és nemesen emelkedett, s ha a kismesteri léptéket nem is igen haladja meg, olyan átható közösségi ethosz árad belőle, amely a lemez magányos és agnosztikus hallgatóját is könnyen magával ragadhatja. De persze ezt a másfél tucat német nyelvű és szellemiségében is olyannyira német zsidó zsoltárt hallgatva a megrendülés is indokolt és feltétlenül bekövetkező reakció lesz. Merthogy az akusztikus élmény oly érzékletesen idézi fel a német (és egyáltalán: a közép-európai) társadalomtörténet távolról sem eszményi, de azért mégiscsak reményteljes pillanatát: a kort, amikor a felvilágosodás, a polgárosodás és a liberalizmus eszméi reális esélyt ígértek a saját identitását is megőrizni vágyó zsidóság nemzeti-kulturális beilleszkedésére. S ezt a bizakodó légkört és annak eredendő ambivalenciáját tökéletesen illusztrálja a tény, hogy a tiszteletteljesen hódoló Lewandowski éppen a germán (költött-koholt) múltba belebódult Wagner-mecénásnak, II. Lajos bajor királynak ajánlotta a Tizennyolc liturgikus zsoltárt.

Az 1879-es zsoltársorozat most a Louis Lewandowski életműve iránt kutatóként és előadóként egyaránt régóta elkötelezett Izsák Andor művészi irányításával került lemezre. Méghozzá mindjárt a Deutsche Grammo­phon lemezére, ami igazán nem csekélység, elvégre hazai együttes vajmi ritkán kerül be e tekintélyes világcég katalógusába. A Magyar Rádió Énekkara remekül élt ezzel a már-már kivételesnek ítélhető lehetőséggel: hangadásának ápolt és példásan homogén jellege igen jól érvényesült, különösen a férfiszólamokban. Összességében figyelemreméltóan szép teljesítményt nyújtott a zsoltárokban számos szólóhoz jutó mezzoszoprán, Megyesi Schwartz Lúcia is, mindössze előadásmódjának halványan, habár visszatérően manierista jegyei bizonyulhatnak itt-ott egészen aprócska szeplőknek ezen a sokérdemű lemezfelvételen.

Deutsche Grammophon CD, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.