Lemez

Életben maradt

King Krule: Man Alive!

Zene

A most 25 éves, vörös hajú Archy Ivan Marshallnak nem volt könnyű gyerekkora: korán elváltak a szülei, ezért folyamatosan ingáznia kellett rendkívül szigorú apja és mindent megengedő édesanyja között a brit fővárosban.

Tizenhárom éves korára minden létező iskolából kicsapták, és miután az otthoni magántaníttatás sem vált be, bekerült a mindenhonnan kirúgott diákok sulijába, ami olaj volt a tűzre. Ekkor már orvosok, pszichológusok vizsgálták a személyiségét és a viselkedését; Marshall szerint teljesen félrediagnosztizálták. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, a zene bizonyult mentőövnek, és a képzőművésznek sem utolsó Archy felvételt nyert a neves The BRIT Schoolba, ahová korábban olyan neves diákok jártak, mint Adele vagy Amy Winehouse.

Az első dalok még Zoo Kid néven jelentek meg, aztán Marshall 2011-ben felvette a King Krule nevet (a King Creole című Elvis-film után), és 2013-ban kiadta első albumát, a 6 Feet Beneath the Moont, amely többnyire az addig megjelentetett EP-it összegezte. A kritikusok felfigyeltek a Pete Doherty, Elvis Costello és Mark E. Smith orgánumát egyszerre idéző énekhangra, illetve a nehezen behatárolható zenei világra, amit a művész bluewave-nek nevez: Marshall dalaiban a triphop, a jazz, a posztpunk, a darkwave és a hiphop elemei keverednek. A szövegekben pedig olyan témák bukkannak fel nem túl meglepő módon, mint az agresszió, a konfliktusok és a szex.

A New Place 2 Drown című, 2015-ben kiadott folytatás érdekes módon a saját nevén jelent meg, egy érdekes poénnal a végén: a záródalban ő maga „fícsöringel” King Krule néven. De nem ez volt az egyetlen meglepetés: a fizikai változathoz járt egy 208 (!) oldalas könyv is. A névváltoztatási kavalkád folytatódott két, Edgar The Beatmaker néven kiadott számmal, aztán 2017-ben végre megkaptuk az újabb King Krule-lemezt, a kiválóra sikeredett The Oozt. A szakmai és közönségsiker a magánéletben is folytatódott: Marshallnak tavaly gyereket szült barátnője, a fotósként és filmesként ismert Charlotte Patmore. A kis család Londonból elköltözött északnyugatra, Wigan környékére, közben pedig szép lassan elkészült az új album.

A beszédes című Man Alive! dalain időnként érezhető a gyerekvállalás és az új környezet pozitív hatása, de vannak sötétebb pillanatok is: a Supermarché az agymosásról, a Comet Face a külvárosi agresszióról, az Underclass meg a kitaszítottakról szól. Marshall saját bevallása szerint csak éjjel dolgozott, ami erőteljesen hallatszik is a dalokon. Javarészt egy totálisan holdkóros lemezzel van dolgunk, amelyen mintha a főhős is valahol az ébrenlét és az alvás közötti homályzónában ténferegne. Szintén nem segít a sokszor fülsértően disszonáns hangzás – nem is tudom, mikor hallottam utoljára lemezen ennyire rosszul hangolt gitárokat. Akad ugyan egy-két csúcspont (ilyen a Damon Albarn-os Perfecto Miserable vagy a szinte slágeres Alone Omen 3), és örvendetes, hogy Marshall megbékélt végre a világgal, de ez az album sajnos elmarad az előzőek színvonalától. A Man Alive! zeneileg kevés izgalmat nyújt, és a nem túl erős szövegvilág, valamint a nihil hangulatú dumálva éneklés (ha úgy tetszik, énekelve dumálás) sem javít a helyzeten.

XL Recordings, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.