mi a kotta?

Szokványos bűneset

  • mi a kotta
  • 2022. február 2.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/5. hétre

„Mit látok? Jaj, mi ez! Hogyan? A bájos ajkak, / a szem, honnét sokatmondó tüzek nyilaztak – / a rettentő halált mutatják ólmosan! / Múzsák és gráciák, akiktől nyerte áldott / vonásait, miért pusztulhat alkotástok? / Csak nézem, ölelem – s ő meghal, vége van! / Meghal – a szörnyü hírt immár mindenki tudja, / s mindenki szíve fáj, bánattól elszorulva, / zokogni hallom én a szép művészetek / karát: Melpomené örökre elveszett! / Mit szólnak fiaink, ha hallják, / hogy mit művelhetett a szépséggel a gazság / s mit árthattak neki kegyetlen emberek? / A temetést is megtagadják / attól, akit görög oltár illetne meg! // Amíg körünkben élt, mind érte epekedtek, / láttam, hogyan tolong a hódolók hada – / és mára, lám, csupán szokványos bűneset lett, / csak jót tett, semmi mást – s meg kell lakolnia!” Baranyi Ferenc fordításában így indul az a gyászvers, amelyet 1730-ban Voltaire írt az egyházi temetésre – mestersége miatt – nem érdemesített tragika, Adrienne Lecouvreur elsiratására. A 38 esztendősen elhunyt színésznő története utóbb aztán szokványos bűnesetből a legkevésbé sem szokványos bűnesetté alakult át: a prózai, majd az operaszínpadon. Merthogy Scribe-ék tragédiájában, majd az annak nyomán készült Cilea-operában a címszereplővel egy mérgezett ibolyacsokor végez. Ebből a hálás dívaszerepet kínáló dalműből fél tucat részlet is felhangzik majd a lett szoprán, Kristīne Opolais áriaestjén (Nemzeti Hangversenyterem, február 7., fél nyolc). A világsztár pesti debütálásának műsorán emellett persze a Tosca, a Manon Lescaut és a Pillangókisasszony részletei is ott szerepelnek, elvégre Opolais vitán felül korunk (egyik) vezető Puccini-énekesnőjének számít.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.