Szumó az Eurosporton: Ikebálna (Kozma Pici emlékének)

  • - salá -
  • 1997. július 17.

Zene

Van egy barátom, napok óta csak maga elé bámul, nem eszik, csak iszik, sápatag, sóhajt, legyint. Elvették tőle az Eurosportot, persze a focit is sajnálja, de jobban a biliárdot, ám hervadásának kórokozója a krónikus szumóhiány. Kikacagtam, aztán bekapcsoltam az Eurocsatornát, tőlem még nem vették el, mi kell a boldogsághoz. Szumó Akármilyen Kupa, 10-11-12. nap. Két hústorony lökdösődött, az egyik elesett, vége. Néztem, eszembe jutott Kozma Pici. Engem bunkómód csak az a - többek szerint nem is - sport érdekel, ahol a labda gömbölyű, és rúgják. A birkózók szép gömbölydedek, rúgás nincs, békés lökdösődés némi pofozkodással, akár egy szöglet előtt. A meccsek átlagideje másfél másodperc, ebben már a kultikus rizshintés is benne van. Nincs hosszadalmas fogáskeresés, intés, dögunalom, bírói döntés, leléptetés, ez nem Európa. Két másodperc, jöhet a következő pár, mint a házasságkötő teremben, Kami és Kaze fölkészül. Két egyforma japán, az egyik pár kilóval könnyebb, más színű az övük-ágyékkötőjük vagy mi, az egyik maegashira 9 a másik ozeki, a kisebbnek szurkolok, erre kiderül, hogy ő a nagyobb. A tévét elnémítom, főleg ha magyar hangja van, most azonban tájékozódnom kell, és Gundel Takács Gábor korrekt, nem szurkol (kinek, minek is), kellemesen lelkesedik (Ez szép győzelem volt, ujjong, amikor az egyik Iki fél másodperc alatt kilöki az egyik Konót). Két nevet jegyeztem meg: Konoshiki, a legkövérebb, elindul, ellenfele ellép, Konoshiki reménytelenül imbolyog a szakadék felé, a - hozzá képest - kicsi barátságosan hátba vágja, ugorj, pajtás, nézők menekülnek. Olykor kicsinek se jó lenni, Kicsiniki nekiesne Behemotinak, ez hátralép, amaz fejest ugrik a rizsbe. És aki miatt végignéztem az egészet, s ezután is nézni fogom: Akebono, a Legnagyobb Király, japánok között egy fekete, mélabús tekintetű harcos filozóf, betegesen elhízott Donkihote. Bambulok a birkózás filozófiatörténetén, élettörténetén: birkózás a gyerekkel, szerelmi birkózások, Jákob és Isten birokja, birkózás a halállal. Akebono, a megtestesült jóság, elnéző mosollyal tessékeli a körön kívülre a sok Akárkirit, bocsánatot kér, hogy belőle csak egy van. Akebono, Kelet Húsevő Virága, Ikebana, Ikebálna. És megint eszembe jut Kozma Pici, őt kerestem a szumóban, s lám, megtaláltam Akebonóban, ebben a fekete, odakozmált japánban. Kozma Pici elment Keletre, megevett néhány maegashirát, most győzedelmesen visszatér, keletiek közt kelet-európai, fekete szerecsenkirály, Szibériában néger favágó.

Van egy barátom, napok óta csak maga elé bámul, nem eszik, csak iszik, sápatag, sóhajt, legyint. Elvették tőle az Eurosportot, persze a focit is sajnálja, de jobban a biliárdot, ám hervadásának kórokozója a krónikus szumóhiány. Kikacagtam, aztán bekapcsoltam az Eurocsatornát, tőlem még nem vették el, mi kell a boldogsághoz. Szumó Akármilyen Kupa, 10-11-12. nap. Két hústorony lökdösődött, az egyik elesett, vége. Néztem, eszembe jutott Kozma Pici. Engem bunkómód csak az a - többek szerint nem is - sport érdekel, ahol a labda gömbölyű, és rúgják. A birkózók szép gömbölydedek, rúgás nincs, békés lökdösődés némi pofozkodással, akár egy szöglet előtt. A meccsek átlagideje másfél másodperc, ebben már a kultikus rizshintés is benne van. Nincs hosszadalmas fogáskeresés, intés, dögunalom, bírói döntés, leléptetés, ez nem Európa. Két másodperc, jöhet a következő pár, mint a házasságkötő teremben, Kami és Kaze fölkészül. Két egyforma japán, az egyik pár kilóval könnyebb, más színű az övük-ágyékkötőjük vagy mi, az egyik maegashira 9 a másik ozeki, a kisebbnek szurkolok, erre kiderül, hogy ő a nagyobb. A tévét elnémítom, főleg ha magyar hangja van, most azonban tájékozódnom kell, és Gundel Takács Gábor korrekt, nem szurkol (kinek, minek is), kellemesen lelkesedik (Ez szép győzelem volt, ujjong, amikor az egyik Iki fél másodperc alatt kilöki az egyik Konót). Két nevet jegyeztem meg: Konoshiki, a legkövérebb, elindul, ellenfele ellép, Konoshiki reménytelenül imbolyog a szakadék felé, a - hozzá képest - kicsi barátságosan hátba vágja, ugorj, pajtás, nézők menekülnek. Olykor kicsinek se jó lenni, Kicsiniki nekiesne Behemotinak, ez hátralép, amaz fejest ugrik a rizsbe. És aki miatt végignéztem az egészet, s ezután is nézni fogom: Akebono, a Legnagyobb Király, japánok között egy fekete, mélabús tekintetű harcos filozóf, betegesen elhízott Donkihote. Bambulok a birkózás filozófiatörténetén, élettörténetén: birkózás a gyerekkel, szerelmi birkózások, Jákob és Isten birokja, birkózás a halállal. Akebono, a megtestesült jóság, elnéző mosollyal tessékeli a körön kívülre a sok Akárkirit, bocsánatot kér, hogy belőle csak egy van. Akebono, Kelet Húsevő Virága, Ikebana, Ikebálna. És megint eszembe jut Kozma Pici, őt kerestem a szumóban, s lám, megtaláltam Akebonóban, ebben a fekete, odakozmált japánban. Kozma Pici elment Keletre, megevett néhány maegashirát, most győzedelmesen visszatér, keletiek közt kelet-európai, fekete szerecsenkirály, Szibériában néger favágó.

És ennek az Akebonónak, a hérosznak, a félistennek van egy veresége. Valahol összeszedte. Azért is, ezért is szeretem ezt az embert, e félig istent, félig állatot.

Mesélik, egyszer egy Nagy Szumózó, nagyobb Akebonónál is (olyan nincs, az már az isten), a Sötét Erő, a Sötétség Fejedelme, fölment a Fudzsijamára, hogy eltakarja a Napot, és eltakarta. Legyen sötétség, mondá, és lőn. És mondá, hogy ezentúl legyen mindig huszonhárom óra, Eurosport, s a népek nézzenek szumót, a Nap(fogyatkozás) Országától a Művelt Vadnyugatig, köztük művelődni és vadulni vágyó szeretett hazánk is. És látá, hogy legott. Azóta a tévében csak szumó megy, de nem ám a zanzásított hollywoodi változat, hanem az igazi: órákig, napokig hintik a rizst, olykor egyesével, szemenként, gonosz szellemeket elűzendő, démonok nem mozdulnak, szumózók se. S a nép se mozdul a tévé elől, fogadásokat kötnek, elkezdődik-e kétezerig, kétezernégyig, egyáltalán. S amikor elkezdődik, már vége is van, a nép vitatkozik, akkor most ki győzött. Oly sok viszály, értékválság után végre van értékrend: a szumóé, nincs Kossuth-díj, sikerdíj, népszerűségi lista. Csak az kerülhet képernyőre, aki elmúlt száz kiló, a politikusok bevonulnak a hizlaldába. Mindegyik yokozuna akar lenni, a legnagyobb, nálam ez csak maegeshira 19, fanyalog az ezerfejű és lassan százkilós, ugyan, legalább sekiwake, ezen aztán összevesznek, ölre mennek, szumóznak egy kicsit. A lakosság a tévé előtt ül és zabál, az utcák üresek, a nép nem mozdul ki, de nem is férne ki az ajtón. A gyereket küldik le kajáért, vidd a 101 kilós kiskutyát is, a gyerek nem jön vissza, világgá megy, mindegy, szumó az egész világ.

Vannak hamis próféták, akik azt hirdetik nagy gonoszan, hogy ők yokozunák, Akebonók. Szemtelen hazugság, Akebono csak egy van, lapzártakor mérkőzik Akárkirivel, aki legyőzte. Mert eljött a 13. nap, lőn este és reggel, 14. nap, kisvártatva a 15. is, lőn este és éjjel huszonhárom óra. És elhívom a barátomat, fölrázom a depresszióból, enni és inni fogunk Akebono győzelmére. És Akebono győzni fog, és újra birkóznak, szétbirkózás, három a magyar-japán barátság, és Akebono lesz a bajnok, és eljön a mi országunkba is, és uralkodni fog mindörökké, és mi a barátommal jól berúgunk.

Úgy legyen.

- salá -

Istenek a Fuji tetején

Évente hatszor 15 nap. Ilyenkor eltörpül az egyetemi meg a professzionális baseballbajnokság, elsápad az amúgy is csenevész J-League, a japán labdarugóliga. Délután négykor rituálészerűen mindenki a képernyőre mered, lohad a legendás japán munkaethosz. Élőben ´-tízezrekbe kerül a jegy, de tódul a nép a Tokyo Budokanba. Japán sportot menni nézni, nem holmi külföldi cicomát, mint bészból v. fútból; vagy elinternacionálózódott japán küzdelmet, mint judo, karate vagy aikido. Mert már a kyudóra, a japán íjászatra is külföldi zen-majmolók gyógyultak rá, mióta az a kártékony német, Herrigel-san megírta könyvét a buddhizmus és a nyiladzás összefüggéseiről.

A külföldiektől ellopott sportok sok keserűséget hoztak a japán honfiszívbe, mert mire 1964-re, a tokiói olimpiára sikerült rendes tantárggyá tenni a judót, akkor egy holland mameluk, egy Antonius Geesink nevű szőke favágó abszolút kategóriában az aranyért lenyomta a felkelő nap fiát. Nem jó az, ha a forrásvíz tengervízzel keveredik, nem jó, ha gaijinok pimaszkodnak beljapán dolgokban. És most itt a sumo: ez az első blikkre nemzetközi fogyasztásra alkalmatlan dolog, és most itt is meg kell barátkozni a nemzetköziesedés fájó gondolatával. Itt ez a hawaii dagadt, aki yokozunává verekedte fel magát, fokról fokra jutott, ahogy japán fiúkat lökdösött azzal az ananászszagú kezével, aki ugyan vett fel japán nevet, Akebono, mikor a rizskalászokkal övezett küzdőkörbe szállt - azelőtt Sammy Choynak vagy valami ilyesminek hívták (nem hívták Sammy Choynak; Sammy Choynak az egyik tokiói hawaii étterem főszakácsát hívják) -, aki miatt egyre több amerikai meg polinéz meg pápua kezd el sumózni, ami OK, csak az istenektől ölelt japán viadalba ne akarjanak beszállni. Akebonónak drukkolni mélyen japántalan. Pedig Akebono a legnagyobb, és ez így helyes.

vvolgyi sensei

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”