Lemez

Szürkület

Mark Lanegan Band: Blues Funeral

  • - greff -
  • 2012. március 5.

Zene

Dermesztőnek lenni lukratív áldás, tiszta sor hát, hogy a rocksztárok miért ragaszkodnak körmük szakadtáig a sötét szerepekhez. Azt a finom mozdulatot azonban, amellyel az évek múltán átbillennek a paródia tartományába, csak kevesen érzékelik - szánalomébresztő szemöldökráncolókkal mindig telis-tele a padlás. Mark Lanegan, a grunge-generáció Tom Waitse velük szemben jó érzékkel fogott bele néhány éve a magáról kialakított mitikusan komor és már-már röhejesen brutális kép fellazításába. A sziklaképű, ráspolyhangú heroinkirály, aki a színpadon csak akkor mozdult meg, amikor egyetlen jól irányzott mikrofonállvány-csapással ki kellett ütnie egy alkalmatlankodó rajongót, Isobel Campbell-lel készített duettlemezein a lebukó nap irányába elügető fegyverforgató romantikusabb pozíciójába helyezte magát, nyolc év várakozás után legyártott új szólólemezével pedig végképp lemossa magáról a bőrébe ivódott tömör halálszagot.


Fotó: Sam Holden

 

Mindez persze nem jelenti azt, hogy a Blues Funeralon ne volnának komor pillanatok, de azért távolról sem annyira durva a helyzet, amennyire az elégikus lemezcím sejteti. A minimalista balladák szinte mind a régi időket idézik, de ezek a rutinból lezavart körök - a hatásos Morricone-gitárokkal színezett St Louis Elegyt többé-kevésbé leszámítva - a megszokottság miatt nem képesek már úgy elcsavarni a fejet, mint tíz-tizenöt évvel ezelőtt. A lemeznek van azonban egy intenzívebb rétege is. Az a tény, hogy a Queens Of The Stone Age körül is serénykedő Alain Johannes producer értő kezei alól néhány vastag basszusokkal hömpölyögtetett post-stoner nyalánkság is kikeveredett (The Gravedigger's Song, Riot In My House), talán kevésbé meglepő - az igazi újdonságot inkább a 80-as évek új hullámának, új romantikájának beszivárogtatása jelenti. Az Ode To Sad Disco egyenesen egy táncparkettre kalibrált, tapsgéppel bolondított négynegyeddel hasít, a Harborview Hospital dobgépekkel és a '87 körüli U2-t idéző érzelmes gitárlebegéssel hatol a szívig, és a Gray Goes Black is hasonló elemekből kever ki egy road movie-san tágas majdnem slágert. De a csillogó és könnyed Quiver Syndrome, amiben úgy keverednek a stadionriffek a Stonestól eltanult női vokálokkal, hogy arra még a Primal Scream is mélyet biccentene, szintén a súlyos hang és a világosabb tónusú zene ütköztetéséből nyeri számottevő erejét.

Masszív eklektikussága miatt a Blues Funeral egészében nem annyira hatásos, mint a Whiskey For The Holy Ghost vagy a Bubblegum volt korábban, az újrapozicionálást azonban sikeresen elvégzi: éppen akkor tár ki egy sor ajtót az ötvenhez közelítő dalnok előtt, amikor mások inkább már elfészkelik magukat otthonosra fűtött, faltól falig kipárnázott tereikben.

4AD, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.