Lemez

Alapzatban, mennyezetben, társalgóban

Manu Dibango: Past Present Future

  • m. l. t.
  • 2012. március 6.

Zene

A hetvennyolc éves Manu Dibango - a jó öreg közhelylyel mondva - a világzene legnagyobb tekintélyű "keresztapáinak" egyike. Azzá tette negyvenöt albumra rúgó életműve, de ha ez sok volna, elég egyetlen darabját, a Soul Makossát említeni. Ez az 1972-ben - egy kameruni tánc nyomán - született száma volt az első univerzális afrodiszkó, mely nem mellesleg afféle kozmopolita afrohimnusz-szá vált a maga korában. Dibango azóta készített belőle egy rahedli Makossa-változatot. Latin rockot a Fania All Starszal, rumbát Eliades Ochoával, reggae-t Sly & Robbie-val, electro-funkot Herbie Hancockkal, mbalax-funkot Youssou N' Dourral, nápolyi hordópüfölőt Enzo Avitabiléval, és most megint eljött az idő...

A múlt, a jelen és a jövő idő.


Past Present Future már a Soul Makossa 2.0-ás verziójáért is bőven megéri, de azért ennél sokkal többről van szó. A jamaicai születésű, jelenleg Stockholmban viruló Wayne Backford producerguru azt találta ki, hogy mindenféle menő youngstert rászabadít a godfatherre. A rend kedvéért főleg afrikaiakat, Kamerunból Lalckót, Chantal Ayissit, X Malayát, Marokkóból Oumot, Kongóból Djanyt és Passit, de egy angol banda, a Safehous is lapot kapott. Odaadta nekik Manu újabb számait, aztán vártak, hogy mi sül ki belőle. Hát, alaposan megdolgozták őket... Olyannyira, hogy mint Manu a BBC interjújában megjegyezte, időnként erősen vendégnek érezte magát a saját dolgaiban.

De ez csak háttér-információ. Ami a hangfalakból dől, az halál friss, és hál' isten, közhelyektől mentes dancefloor: funkkal, hiphoppal, rappel, kütyükkel - és persze hol az alapzatban, hol a mennyezetben, hol a társalgóban Manu szaxofonjával.

Backford kísérlete több mint bejött: a Past Present Future Manu Dibango egyik legélvezetesebb albuma. És szerintem az is fog maradni, igazán.

Border Blaster, 2011


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.