Lemez

Alapzatban, mennyezetben, társalgóban

Manu Dibango: Past Present Future

  • m. l. t.
  • 2012. március 6.

Zene

A hetvennyolc éves Manu Dibango - a jó öreg közhelylyel mondva - a világzene legnagyobb tekintélyű "keresztapáinak" egyike. Azzá tette negyvenöt albumra rúgó életműve, de ha ez sok volna, elég egyetlen darabját, a Soul Makossát említeni. Ez az 1972-ben - egy kameruni tánc nyomán - született száma volt az első univerzális afrodiszkó, mely nem mellesleg afféle kozmopolita afrohimnusz-szá vált a maga korában. Dibango azóta készített belőle egy rahedli Makossa-változatot. Latin rockot a Fania All Starszal, rumbát Eliades Ochoával, reggae-t Sly & Robbie-val, electro-funkot Herbie Hancockkal, mbalax-funkot Youssou N' Dourral, nápolyi hordópüfölőt Enzo Avitabiléval, és most megint eljött az idő...

A múlt, a jelen és a jövő idő.


Past Present Future már a Soul Makossa 2.0-ás verziójáért is bőven megéri, de azért ennél sokkal többről van szó. A jamaicai születésű, jelenleg Stockholmban viruló Wayne Backford producerguru azt találta ki, hogy mindenféle menő youngstert rászabadít a godfatherre. A rend kedvéért főleg afrikaiakat, Kamerunból Lalckót, Chantal Ayissit, X Malayát, Marokkóból Oumot, Kongóból Djanyt és Passit, de egy angol banda, a Safehous is lapot kapott. Odaadta nekik Manu újabb számait, aztán vártak, hogy mi sül ki belőle. Hát, alaposan megdolgozták őket... Olyannyira, hogy mint Manu a BBC interjújában megjegyezte, időnként erősen vendégnek érezte magát a saját dolgaiban.

De ez csak háttér-információ. Ami a hangfalakból dől, az halál friss, és hál' isten, közhelyektől mentes dancefloor: funkkal, hiphoppal, rappel, kütyükkel - és persze hol az alapzatban, hol a mennyezetben, hol a társalgóban Manu szaxofonjával.

Backford kísérlete több mint bejött: a Past Present Future Manu Dibango egyik legélvezetesebb albuma. És szerintem az is fog maradni, igazán.

Border Blaster, 2011


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.