tánc - EXPENSIVE DARLINGS (DRÁGASÁGOK)

  • - sisso -
  • 2008. december 4.

Zene

A kortárs előadóművész helyzetét igyekezett kivesézni a VII. Kortárs Drámafesztivál keretében Maja Delak táncos-koreográfus munkája, amelyet Szlovéniában az elmúlt évek legpolitikusabb darabjaként jegyeznek a programfüzet szerint.
A kortárs elõadómûvész helyzetét igyekezett kivesézni a VII. Kortárs Drámafesztivál keretében Maja Delak táncos-koreográfus munkája, amelyet Szlovéniában az elmúlt évek legpolitikusabb darabjaként jegyeznek a programfüzet szerint. A 2007-ben a ljubljanai City of Women fesztivál felkérésére készült elõadás kizárólag a nõi kortárs táncosok helyzetével foglalkozik, akik alulfizetettek, kihasználtak a férfi koreográfusaik által, és a nézõi tekintet is áruba bocsátott testként kezeli õket, tehát a helyzetük viszontagságos, és ez egy munkához kiindulásnak valóban nagyon izgalmas alap. Viszont könnyen el lehet merülni a sémák ingoványában, ami az ügy (úgy a tánc, mint a feminizmus) szempontjából kifejezetten ártó lehet, és szerintem az amúgy önreflektív, humoros vagy inkább cinikus Maja Delaknak ezúttal pont ez sikerült.

A feminista felvetésen kívül nem volt igazán értékelhetõ a mûvészi koncepció, és a szegényes kifejezési eszköztár sem mutatott túl önmagán. Hét nõ vergõdését figyelhettük, angyalszárnyakban, fatális démonként vagy éppen a matadornõ Almodóvartól csak kabátként kölcsönzött öltözékében. Na jó, néha csupasz feneket mutattak (mint fityiszt a kortárs táncfinanszírozás figyelõ tekintetének), meg a kivetítõn megjelent idõrõl idõre magyarul a ledarált manifesztó arról, hogy miért érdemesebb férfinak születni. Egyrészt nem gondolom, hogy ültek kurátorok a közönség soraiban, hiszen azok a legritkábban néznek elõadást, másrészt az értelmetlenül lógó végtagok kilátástalan melankóliája helyett olyan jó lett volna látni valamit abból, hogyan tudnak táncolni Szlovéniában.

Trafó, november 26.

**

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.