tánc - EXPENSIVE DARLINGS (DRÁGASÁGOK)

  • - sisso -
  • 2008. december 4.

Zene

A kortárs előadóművész helyzetét igyekezett kivesézni a VII. Kortárs Drámafesztivál keretében Maja Delak táncos-koreográfus munkája, amelyet Szlovéniában az elmúlt évek legpolitikusabb darabjaként jegyeznek a programfüzet szerint.
A kortárs elõadómûvész helyzetét igyekezett kivesézni a VII. Kortárs Drámafesztivál keretében Maja Delak táncos-koreográfus munkája, amelyet Szlovéniában az elmúlt évek legpolitikusabb darabjaként jegyeznek a programfüzet szerint. A 2007-ben a ljubljanai City of Women fesztivál felkérésére készült elõadás kizárólag a nõi kortárs táncosok helyzetével foglalkozik, akik alulfizetettek, kihasználtak a férfi koreográfusaik által, és a nézõi tekintet is áruba bocsátott testként kezeli õket, tehát a helyzetük viszontagságos, és ez egy munkához kiindulásnak valóban nagyon izgalmas alap. Viszont könnyen el lehet merülni a sémák ingoványában, ami az ügy (úgy a tánc, mint a feminizmus) szempontjából kifejezetten ártó lehet, és szerintem az amúgy önreflektív, humoros vagy inkább cinikus Maja Delaknak ezúttal pont ez sikerült.

A feminista felvetésen kívül nem volt igazán értékelhetõ a mûvészi koncepció, és a szegényes kifejezési eszköztár sem mutatott túl önmagán. Hét nõ vergõdését figyelhettük, angyalszárnyakban, fatális démonként vagy éppen a matadornõ Almodóvartól csak kabátként kölcsönzött öltözékében. Na jó, néha csupasz feneket mutattak (mint fityiszt a kortárs táncfinanszírozás figyelõ tekintetének), meg a kivetítõn megjelent idõrõl idõre magyarul a ledarált manifesztó arról, hogy miért érdemesebb férfinak születni. Egyrészt nem gondolom, hogy ültek kurátorok a közönség soraiban, hiszen azok a legritkábban néznek elõadást, másrészt az értelmetlenül lógó végtagok kilátástalan melankóliája helyett olyan jó lett volna látni valamit abból, hogyan tudnak táncolni Szlovéniában.

Trafó, november 26.

**

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.