tánc - EXPENSIVE DARLINGS (DRÁGASÁGOK)

  • - sisso -
  • 2008. december 4.

Zene

A kortárs előadóművész helyzetét igyekezett kivesézni a VII. Kortárs Drámafesztivál keretében Maja Delak táncos-koreográfus munkája, amelyet Szlovéniában az elmúlt évek legpolitikusabb darabjaként jegyeznek a programfüzet szerint.
A kortárs elõadómûvész helyzetét igyekezett kivesézni a VII. Kortárs Drámafesztivál keretében Maja Delak táncos-koreográfus munkája, amelyet Szlovéniában az elmúlt évek legpolitikusabb darabjaként jegyeznek a programfüzet szerint. A 2007-ben a ljubljanai City of Women fesztivál felkérésére készült elõadás kizárólag a nõi kortárs táncosok helyzetével foglalkozik, akik alulfizetettek, kihasználtak a férfi koreográfusaik által, és a nézõi tekintet is áruba bocsátott testként kezeli õket, tehát a helyzetük viszontagságos, és ez egy munkához kiindulásnak valóban nagyon izgalmas alap. Viszont könnyen el lehet merülni a sémák ingoványában, ami az ügy (úgy a tánc, mint a feminizmus) szempontjából kifejezetten ártó lehet, és szerintem az amúgy önreflektív, humoros vagy inkább cinikus Maja Delaknak ezúttal pont ez sikerült.

A feminista felvetésen kívül nem volt igazán értékelhetõ a mûvészi koncepció, és a szegényes kifejezési eszköztár sem mutatott túl önmagán. Hét nõ vergõdését figyelhettük, angyalszárnyakban, fatális démonként vagy éppen a matadornõ Almodóvartól csak kabátként kölcsönzött öltözékében. Na jó, néha csupasz feneket mutattak (mint fityiszt a kortárs táncfinanszírozás figyelõ tekintetének), meg a kivetítõn megjelent idõrõl idõre magyarul a ledarált manifesztó arról, hogy miért érdemesebb férfinak születni. Egyrészt nem gondolom, hogy ültek kurátorok a közönség soraiban, hiszen azok a legritkábban néznek elõadást, másrészt az értelmetlenül lógó végtagok kilátástalan melankóliája helyett olyan jó lett volna látni valamit abból, hogyan tudnak táncolni Szlovéniában.

Trafó, november 26.

**

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.