tánc - FRENÁK PÁL TÁRSULAT: INTIME

  • - sisso -
  • 2008. december 18.

Zene

A darab premier előtti, zártkörű bemutatójával indult idén a Kortárs Drámafesztivál, ami oké, mert ezt érdemes mutogatni a nemzetközi zsűrinek. Nézzék csak, milyen az a végső giccs, a "pannon" szerelem, a "szittya" magány, a rongyos élet és a csipkés halál testekre festve.
A darab premier elõtti, zártkörû bemutatójával indult idén a Kortárs Drámafesztivál, ami oké, mert ezt érdemes mutogatni a nemzetközi zsûrinek. Nézzék csak, milyen az a végsõ giccs, a "pannon" szerelem, a "szittya" magány, a rongyos élet és a csipkés halál testekre festve. Azt itt úgy tudják megmutatni, hogy abba beleborzong az úri közönség, akármilyen nyelvet beszél. A DV8 Company "nemzetek feletti" radikalitását idézi az öt, alaposan felkészült, idõnként teljesen csupasz táncos a túlfûtött mozdulataival, mellé a vörös rózsaszõnyeg és a piros bõrkanapé. Atombiztos technika, pimaszság, málnaszirupos emelkedettség, hûvös önirónia. Igazi esztétikai provokáció volt a kezdõhelyre tenni ezt a produkciót a nemzetközi hivatalnokok jelenlétében, és ez szintén imponált nekem.

Amúgy az Instinct folytatásának tekinthetõ ez a kétértelmû címet viselõ elõadás, amely szintén otthonosan mozog a film, a képzõmûvészet, a techno és a belsõépítészet határterületein. Absztrakt víziókat látunk, és míg az elõzõ darab maszkokban, városi térben játszódott és valós interakciókról mesélt, itt eltûnnek az arcok, egy hálószobának álcázott ravatalon csak a kizsákmányolt testek számítanak. Frenák a kontrasztok mestere, nem lepõdöm meg, hogy a darab végén megjelenik aranyfényben egy alig mozgó, sárral bekent figura, a véglény, aki mindenre emlékezik, miközben szól a Knockin' on Heaven's Door egy síron túli, Klaus Nomit idézõ verziója, a táncosok aranyruhában hajlanak meg, mintha egy kifutón, a test kultikus szoborként a kanapéhoz ragad. Íme a végére az aranykeret, a pillanatfelvétel, ami az emlékezet albumába kerül.

Nos, ez a csoda a valódi bemutatón elmaradt. Nó zene, nó arany, a test leleplezi magát, valósággá válik, és meghajol. Miféle öncsonkítás ez, és miért? Kimegyek, megszaggatom a ruháimat, vagy lelövöm a tanácsadót.

Trafó, december 12.

"Eredeti" verzió: *****

Bemutató: ***

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.