tánc - FRENÁK PÁL TÁRSULAT: INTIME

  • - sisso -
  • 2008. december 18.

Zene

A darab premier előtti, zártkörű bemutatójával indult idén a Kortárs Drámafesztivál, ami oké, mert ezt érdemes mutogatni a nemzetközi zsűrinek. Nézzék csak, milyen az a végső giccs, a "pannon" szerelem, a "szittya" magány, a rongyos élet és a csipkés halál testekre festve.
A darab premier elõtti, zártkörû bemutatójával indult idén a Kortárs Drámafesztivál, ami oké, mert ezt érdemes mutogatni a nemzetközi zsûrinek. Nézzék csak, milyen az a végsõ giccs, a "pannon" szerelem, a "szittya" magány, a rongyos élet és a csipkés halál testekre festve. Azt itt úgy tudják megmutatni, hogy abba beleborzong az úri közönség, akármilyen nyelvet beszél. A DV8 Company "nemzetek feletti" radikalitását idézi az öt, alaposan felkészült, idõnként teljesen csupasz táncos a túlfûtött mozdulataival, mellé a vörös rózsaszõnyeg és a piros bõrkanapé. Atombiztos technika, pimaszság, málnaszirupos emelkedettség, hûvös önirónia. Igazi esztétikai provokáció volt a kezdõhelyre tenni ezt a produkciót a nemzetközi hivatalnokok jelenlétében, és ez szintén imponált nekem.

Amúgy az Instinct folytatásának tekinthetõ ez a kétértelmû címet viselõ elõadás, amely szintén otthonosan mozog a film, a képzõmûvészet, a techno és a belsõépítészet határterületein. Absztrakt víziókat látunk, és míg az elõzõ darab maszkokban, városi térben játszódott és valós interakciókról mesélt, itt eltûnnek az arcok, egy hálószobának álcázott ravatalon csak a kizsákmányolt testek számítanak. Frenák a kontrasztok mestere, nem lepõdöm meg, hogy a darab végén megjelenik aranyfényben egy alig mozgó, sárral bekent figura, a véglény, aki mindenre emlékezik, miközben szól a Knockin' on Heaven's Door egy síron túli, Klaus Nomit idézõ verziója, a táncosok aranyruhában hajlanak meg, mintha egy kifutón, a test kultikus szoborként a kanapéhoz ragad. Íme a végére az aranykeret, a pillanatfelvétel, ami az emlékezet albumába kerül.

Nos, ez a csoda a valódi bemutatón elmaradt. Nó zene, nó arany, a test leleplezi magát, valósággá válik, és meghajol. Miféle öncsonkítás ez, és miért? Kimegyek, megszaggatom a ruháimat, vagy lelövöm a tanácsadót.

Trafó, december 12.

"Eredeti" verzió: *****

Bemutató: ***

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.