tánc - FRENÁK PÁL TÁRSULAT: INTIME

  • - sisso -
  • 2008. december 18.

Zene

A darab premier előtti, zártkörű bemutatójával indult idén a Kortárs Drámafesztivál, ami oké, mert ezt érdemes mutogatni a nemzetközi zsűrinek. Nézzék csak, milyen az a végső giccs, a "pannon" szerelem, a "szittya" magány, a rongyos élet és a csipkés halál testekre festve.
A darab premier elõtti, zártkörû bemutatójával indult idén a Kortárs Drámafesztivál, ami oké, mert ezt érdemes mutogatni a nemzetközi zsûrinek. Nézzék csak, milyen az a végsõ giccs, a "pannon" szerelem, a "szittya" magány, a rongyos élet és a csipkés halál testekre festve. Azt itt úgy tudják megmutatni, hogy abba beleborzong az úri közönség, akármilyen nyelvet beszél. A DV8 Company "nemzetek feletti" radikalitását idézi az öt, alaposan felkészült, idõnként teljesen csupasz táncos a túlfûtött mozdulataival, mellé a vörös rózsaszõnyeg és a piros bõrkanapé. Atombiztos technika, pimaszság, málnaszirupos emelkedettség, hûvös önirónia. Igazi esztétikai provokáció volt a kezdõhelyre tenni ezt a produkciót a nemzetközi hivatalnokok jelenlétében, és ez szintén imponált nekem.

Amúgy az Instinct folytatásának tekinthetõ ez a kétértelmû címet viselõ elõadás, amely szintén otthonosan mozog a film, a képzõmûvészet, a techno és a belsõépítészet határterületein. Absztrakt víziókat látunk, és míg az elõzõ darab maszkokban, városi térben játszódott és valós interakciókról mesélt, itt eltûnnek az arcok, egy hálószobának álcázott ravatalon csak a kizsákmányolt testek számítanak. Frenák a kontrasztok mestere, nem lepõdöm meg, hogy a darab végén megjelenik aranyfényben egy alig mozgó, sárral bekent figura, a véglény, aki mindenre emlékezik, miközben szól a Knockin' on Heaven's Door egy síron túli, Klaus Nomit idézõ verziója, a táncosok aranyruhában hajlanak meg, mintha egy kifutón, a test kultikus szoborként a kanapéhoz ragad. Íme a végére az aranykeret, a pillanatfelvétel, ami az emlékezet albumába kerül.

Nos, ez a csoda a valódi bemutatón elmaradt. Nó zene, nó arany, a test leleplezi magát, valósággá válik, és meghajol. Miféle öncsonkítás ez, és miért? Kimegyek, megszaggatom a ruháimat, vagy lelövöm a tanácsadót.

Trafó, december 12.

"Eredeti" verzió: *****

Bemutató: ***

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.