tánc - FRENÁK PÁL TÁRSULAT: INTIME

  • - sisso -
  • 2008. december 18.

Zene

A darab premier előtti, zártkörű bemutatójával indult idén a Kortárs Drámafesztivál, ami oké, mert ezt érdemes mutogatni a nemzetközi zsűrinek. Nézzék csak, milyen az a végső giccs, a "pannon" szerelem, a "szittya" magány, a rongyos élet és a csipkés halál testekre festve.
A darab premier elõtti, zártkörû bemutatójával indult idén a Kortárs Drámafesztivál, ami oké, mert ezt érdemes mutogatni a nemzetközi zsûrinek. Nézzék csak, milyen az a végsõ giccs, a "pannon" szerelem, a "szittya" magány, a rongyos élet és a csipkés halál testekre festve. Azt itt úgy tudják megmutatni, hogy abba beleborzong az úri közönség, akármilyen nyelvet beszél. A DV8 Company "nemzetek feletti" radikalitását idézi az öt, alaposan felkészült, idõnként teljesen csupasz táncos a túlfûtött mozdulataival, mellé a vörös rózsaszõnyeg és a piros bõrkanapé. Atombiztos technika, pimaszság, málnaszirupos emelkedettség, hûvös önirónia. Igazi esztétikai provokáció volt a kezdõhelyre tenni ezt a produkciót a nemzetközi hivatalnokok jelenlétében, és ez szintén imponált nekem.

Amúgy az Instinct folytatásának tekinthetõ ez a kétértelmû címet viselõ elõadás, amely szintén otthonosan mozog a film, a képzõmûvészet, a techno és a belsõépítészet határterületein. Absztrakt víziókat látunk, és míg az elõzõ darab maszkokban, városi térben játszódott és valós interakciókról mesélt, itt eltûnnek az arcok, egy hálószobának álcázott ravatalon csak a kizsákmányolt testek számítanak. Frenák a kontrasztok mestere, nem lepõdöm meg, hogy a darab végén megjelenik aranyfényben egy alig mozgó, sárral bekent figura, a véglény, aki mindenre emlékezik, miközben szól a Knockin' on Heaven's Door egy síron túli, Klaus Nomit idézõ verziója, a táncosok aranyruhában hajlanak meg, mintha egy kifutón, a test kultikus szoborként a kanapéhoz ragad. Íme a végére az aranykeret, a pillanatfelvétel, ami az emlékezet albumába kerül.

Nos, ez a csoda a valódi bemutatón elmaradt. Nó zene, nó arany, a test leleplezi magát, valósággá válik, és meghajol. Miféle öncsonkítás ez, és miért? Kimegyek, megszaggatom a ruháimat, vagy lelövöm a tanácsadót.

Trafó, december 12.

"Eredeti" verzió: *****

Bemutató: ***

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.