tánc - YUCCA

  • - sisso -
  • 2009. május 14.

Zene

Miért is szerethetem a kortárs táncot? A Budapesti Tánciskola (BUTI) bemutatóján választ kaphattam a kérdésre. Hát például ezért, amit Angelus Iván tanítványai (néhányan már maguk is önálló koreográfusok, például Hód Adrienn, a Hodworks vezetője) képviselnek a színpadon.
Miért is szerethetem a kortárs táncot? A Budapesti Tánciskola (BUTI) bemutatóján választ kaphattam a kérdésre. Hát például ezért, amit Angelus Iván tanítványai (néhányan már maguk is önálló koreográfusok, például Hód Adrienn, a Hodworks vezetõje) képviselnek a színpadon. Szeretik és értik a táncot, de legfõbb erényük, hogy a trendekrõl mesélnek, arról, hogyan élnek õk, milyen szubkultúrákban, ergo valóban kortárs a mondanivaló. Az új BUTI-darab arról szól, milyenek a szerelmi, a társas viszonyaik. Kilenc duóra épül, ebbõl az egyik egy ember-növény pár, a névadó yucca és egy lány, aki körbetáncolja a pálmát. A kreatív magányból indul a produkció, aztán fiatalos, vad szerelmespár érkezik, de vannak érettebb harcosok fiúkból, ágyban fekvõ házaspár pizsamában, szürreális álomjelenetekkel, ahol a láb elszabadul paplanostul a fölsõtesttõl; trükkös színpadi megoldások sora. A koreográfia, a jelmez és a zene is karaktert ad a párokon belüli viszonyoknak. Az egyik, kicsit latinos duó kinyitja az oldalsó, utcára nyíló ajtót, és ott játszik táncos fogócskát, nézik a parkból is döbbenten a környékbeliek, aztán nyilván sajnálják, hogy nem láthatják a továbbiakat. A benti nézõk meg örülnek, hogy igen. A sodró erejû játékot azzal is feldobják, hogy a táncosok közül mindenki zenél: aki épp nem szerepel, az adja a talpalávalót, a színpad szélén körben sorakoznak a hangszerek, mikrofonok. Örömteli pillanatoknak lehetünk tanúi, ahogy egyik táncos a másiknak muzsikál. 'k is élvezik. Valóságos, feszült kis bál kerekedik, a végén, már gépzenére mindegyik pár ugyanazt a koreográfiát táncolja, de nem egyszerre: a megjelenõ fénykör adja a sorrendet, a ritmust hozzá, míg össztánccá szelídül az egész. A rövidre vágott jelenetek a fináléban feloldódnak, az elõadás pontosan szerkesztett. Kifelé menet mint egy jól megöntözött, végre jól szeretett pálma, úgy érzem magam.

Trafó, május 5.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.