táncszínház - BOZSIK YVETTE TÁRSULAT: LÁNY, KERTBEN

  • - sisso -
  • 2009. február 26.

Zene

A színházi pince előterében családi fotók: Bozsik Yvette, a darab koreográfusa és rendezője egy hajdúszoboszlói kertben, amikor olyan nyolcéves lehetett. Az előadás főfigurája, a szakadt kis balerinarém, a zseniálisan táncoló és színészkedő Hasznos Dóra nagyon hasonlít arra a kislányra, persze nem is véletlenül.

A színházi pince elõterében családi fotók: Bozsik Yvette, a darab koreográfusa és rendezõje egy hajdúszoboszlói kertben, amikor olyan nyolcéves lehetett. Az elõadás fõfigurája, a szakadt kis balerinarém, a zseniálisan táncoló és színészkedõ Hasznos Dóra nagyon hasonlít arra a kislányra, persze nem is véletlenül. Bozsik Yvette családi legendáriumát láthatjuk a színpadon bizarr fizikai performanszokkal, meghökkentõ színpadképekkel, tánccal, kevés szöveggel, sok zenével körítve, posztmodern kabarérevüként. A nyitóképben megjelenõ, hûtõszekrénybõl nassoló, meztelen, pocakos Szabó Gyõzõ mozdulatain könnyesre nevetjük magunkat, majd fél órával késõbb - amikor már túl vagyunk a szadista tanáron, a pedofil nagybácsin, a láncfûrészes diszkón és a némafilmbe csomagolt szerelmi történeten - ugyanezen a kimerevített képen már sírni is tudunk.

Egyszerre több helyen zajlik a mûsor, a háttérszínpadon retro családi nappali van berendezve, elképesztõ tárgyak között jönnek-mennek a rokonok, peregnek a képek, szinte film az egész, ami nyilván Iványi Marcell társrendezõnek is köszönhetõ. Elöl van a kert, ott sejlenek fel a horrorisztikus emlékképek, a mûnövények között tisztázódnak a traumák: a gyermek, az ifjú és a felnõtt szemével egyszerre, megbocsátón. A kelet-európai családtörténet világméretûvé tágul Keresztes Tamás és Jean-Philippe Heritier zenei válogatásával, amelyben jól elfér a hazai örökzöld, az olasz sláger vagy Nina Simone. A társulat egyetlen tagján sem lötyög a szerep, de külön kiemelnénk Tallós Andrea libidófixált, láncdohányos díva-anya figuráját, Szacsvay László állandóan daloló nagypapáját, és nem utolsósorban Rajkai Zoltán bénán maníros frankofón tánctanár keresztapáját.

Mindenkinek látni kell, aki tudni akarja, mi a feltétlen (gyermeki) szeretet és a felhasználóbarát színházi forradalom.

Kamra, február 14.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.