táncszínház - BOZSIK YVETTE TÁRSULAT: LÁNY, KERTBEN

  • - sisso -
  • 2009. február 26.

Zene

A színházi pince előterében családi fotók: Bozsik Yvette, a darab koreográfusa és rendezője egy hajdúszoboszlói kertben, amikor olyan nyolcéves lehetett. Az előadás főfigurája, a szakadt kis balerinarém, a zseniálisan táncoló és színészkedő Hasznos Dóra nagyon hasonlít arra a kislányra, persze nem is véletlenül.

A színházi pince elõterében családi fotók: Bozsik Yvette, a darab koreográfusa és rendezõje egy hajdúszoboszlói kertben, amikor olyan nyolcéves lehetett. Az elõadás fõfigurája, a szakadt kis balerinarém, a zseniálisan táncoló és színészkedõ Hasznos Dóra nagyon hasonlít arra a kislányra, persze nem is véletlenül. Bozsik Yvette családi legendáriumát láthatjuk a színpadon bizarr fizikai performanszokkal, meghökkentõ színpadképekkel, tánccal, kevés szöveggel, sok zenével körítve, posztmodern kabarérevüként. A nyitóképben megjelenõ, hûtõszekrénybõl nassoló, meztelen, pocakos Szabó Gyõzõ mozdulatain könnyesre nevetjük magunkat, majd fél órával késõbb - amikor már túl vagyunk a szadista tanáron, a pedofil nagybácsin, a láncfûrészes diszkón és a némafilmbe csomagolt szerelmi történeten - ugyanezen a kimerevített képen már sírni is tudunk.

Egyszerre több helyen zajlik a mûsor, a háttérszínpadon retro családi nappali van berendezve, elképesztõ tárgyak között jönnek-mennek a rokonok, peregnek a képek, szinte film az egész, ami nyilván Iványi Marcell társrendezõnek is köszönhetõ. Elöl van a kert, ott sejlenek fel a horrorisztikus emlékképek, a mûnövények között tisztázódnak a traumák: a gyermek, az ifjú és a felnõtt szemével egyszerre, megbocsátón. A kelet-európai családtörténet világméretûvé tágul Keresztes Tamás és Jean-Philippe Heritier zenei válogatásával, amelyben jól elfér a hazai örökzöld, az olasz sláger vagy Nina Simone. A társulat egyetlen tagján sem lötyög a szerep, de külön kiemelnénk Tallós Andrea libidófixált, láncdohányos díva-anya figuráját, Szacsvay László állandóan daloló nagypapáját, és nem utolsósorban Rajkai Zoltán bénán maníros frankofón tánctanár keresztapáját.

Mindenkinek látni kell, aki tudni akarja, mi a feltétlen (gyermeki) szeretet és a felhasználóbarát színházi forradalom.

Kamra, február 14.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.