táncszínház - BOZSIK YVETTE TÁRSULAT: LÁNY, KERTBEN

  • - sisso -
  • 2009. február 26.

Zene

A színházi pince előterében családi fotók: Bozsik Yvette, a darab koreográfusa és rendezője egy hajdúszoboszlói kertben, amikor olyan nyolcéves lehetett. Az előadás főfigurája, a szakadt kis balerinarém, a zseniálisan táncoló és színészkedő Hasznos Dóra nagyon hasonlít arra a kislányra, persze nem is véletlenül.

A színházi pince elõterében családi fotók: Bozsik Yvette, a darab koreográfusa és rendezõje egy hajdúszoboszlói kertben, amikor olyan nyolcéves lehetett. Az elõadás fõfigurája, a szakadt kis balerinarém, a zseniálisan táncoló és színészkedõ Hasznos Dóra nagyon hasonlít arra a kislányra, persze nem is véletlenül. Bozsik Yvette családi legendáriumát láthatjuk a színpadon bizarr fizikai performanszokkal, meghökkentõ színpadképekkel, tánccal, kevés szöveggel, sok zenével körítve, posztmodern kabarérevüként. A nyitóképben megjelenõ, hûtõszekrénybõl nassoló, meztelen, pocakos Szabó Gyõzõ mozdulatain könnyesre nevetjük magunkat, majd fél órával késõbb - amikor már túl vagyunk a szadista tanáron, a pedofil nagybácsin, a láncfûrészes diszkón és a némafilmbe csomagolt szerelmi történeten - ugyanezen a kimerevített képen már sírni is tudunk.

Egyszerre több helyen zajlik a mûsor, a háttérszínpadon retro családi nappali van berendezve, elképesztõ tárgyak között jönnek-mennek a rokonok, peregnek a képek, szinte film az egész, ami nyilván Iványi Marcell társrendezõnek is köszönhetõ. Elöl van a kert, ott sejlenek fel a horrorisztikus emlékképek, a mûnövények között tisztázódnak a traumák: a gyermek, az ifjú és a felnõtt szemével egyszerre, megbocsátón. A kelet-európai családtörténet világméretûvé tágul Keresztes Tamás és Jean-Philippe Heritier zenei válogatásával, amelyben jól elfér a hazai örökzöld, az olasz sláger vagy Nina Simone. A társulat egyetlen tagján sem lötyög a szerep, de külön kiemelnénk Tallós Andrea libidófixált, láncdohányos díva-anya figuráját, Szacsvay László állandóan daloló nagypapáját, és nem utolsósorban Rajkai Zoltán bénán maníros frankofón tánctanár keresztapáját.

Mindenkinek látni kell, aki tudni akarja, mi a feltétlen (gyermeki) szeretet és a felhasználóbarát színházi forradalom.

Kamra, február 14.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.