Táncszínház +: Planetáris frizbi (Les Solos 1978-1998 - Compagnie Marie Chouinard)

  • -sisso -
  • 1999. július 29.

Zene

A jövő évezred nyugati színházi áramlatai márpedig a fizikalitás irányába mutatnak, meg az új-szakrális nyelvezet-föderációk fölöttisége felé. Bécsben az ImPulze Fesztiválon augusztus 15-ig ezeknek az irányzatoknak a mesterei lépnek fel: a hivatalos táncszínházból száműzött Elizabeth Corbett, a nagy materializáló Wim Vandeykebus, aki ezúttal David Byrne zenéjét anyagiasítja, a térmágus Jorma Uotinen, melankolikus ismerősünk, Joseph Nadj, s nem utolsósorban az ősszel a Trafóba is ellátogató Marie Chouinard Társulat Kanadából. ´ket meg is néztük, mit hoznak majd nekünk.
A jövő évezred nyugati színházi áramlatai márpedig a fizikalitás irányába mutatnak, meg az új-szakrális nyelvezet-föderációk fölöttisége felé. Bécsben az ImPulze Fesztiválon augusztus 15-ig ezeknek az irányzatoknak a mesterei lépnek fel: a hivatalos táncszínházból száműzött Elizabeth Corbett, a nagy materializáló Wim Vandeykebus, aki ezúttal David Byrne zenéjét anyagiasítja, a térmágus Jorma Uotinen, melankolikus ismerősünk, Joseph Nadj, s nem utolsósorban az ősszel a Trafóba is ellátogató Marie Chouinard Társulat Kanadából. ´ket meg is néztük, mit hoznak majd nekünk.

Les Solos 1978-1998 - Compagnie Marie Chouinard

Marie Chouinard neve a hetvenes évek második felében vált ismertté avantgárd jellegű performance-ai kapcsán. Tizenkét évig turnézott formabontó szólóival, és egy politikai államtitkár sem vonta kérdőre Québec büszkeségét, holott volt ott minden a helyszíni pisilést›l az alig félreérthető maszturbáción át a fénynyaláb megkúrásáig. Ráadásul ezekkel a magányos módszerekkel mindig valami szentté avatott lény, faun, csillagharcos vagy éppen az évezred utolsó technodívája alakult ki a színpadon.

A fiatal Marie így a táncos évek alatt egyfolytában sikeresen lepte meg kollégáit és közönségét, egyes színpadi aktusai legendákká váltak az igen pontos és látványos fénytechnikával, az extrém jelmezekkel és az embertelennek tűnő hangkísérletekkel együtt. New York, Berlin, Nepál és Bali az ihlető földrajzi objektumok, humán és egyéb kreatúrák közül pedig Nizsinszkij, valamint David Lynch buckalakói egészen biztosan hatottak rá.

1990-tő l Marie Chouinard munkái a saját társulatának repertoárjába olvadtak bele. Így történhetett az, hogy holott ő már nem lép fel, az első szólójától az utolsóig mindet látni lehetett most egy este. Három, egymástól nehezen megkülönböztethető , rovartestű eszelős adta elő őket. Kiköpött olyanok, mint a mester: Carole Prieur, Lucie Morgan és Elise Vanderborght nyög, szaval, mozog, ordít, zenél és énekel a színpadon kilencven programozott lámpa fényében, Spielberget gyalázó jelmezekben. Csak a meghajláskor derül ki, hogy tulajdonképpen három szemrevaló nő.

Kivételes tánctörténeti peep show, megéri várni az őszre.

Mert megtudjuk, hogyan válik letört szarvból másodpercek alatt álló fallosz, aztán hogyan megy át mindez fehérbő l pirosba, mielő tt megtermékenyítő csillagpor hullana az égből.

Ez nem mozgásszínház, kérem, ez kimeríti a metaszínház kritériumait, ha egyáltalán vannak ilyenek lekottázva a világban. Hiperájer nyomul belőle, gerincre, vérre nehezedő atomok. Csak óvatosan lesz szabad belélegezni.

-sisso -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.