Tánc/színház: Édes Erdély (Brassói pályaudvar)

  • -borz-
  • 2005. április 7.

Zene

Nagy gondolat: eltáncolni, megénekelni Erdélyt.
Azon a helyszínen, ahol együtt van mindaz, mi lényege, a sokféle náció, amely belakta, megművelte, felépítette. A tájat, a földet, a hazát. Amikor több operatőr munkájával, Péterffy András rendezésében filmre vették a Brassói pályaudvart, "szociotáncként" adták meg a műfaját.

Diószegi László, az előadás rendező-koreográfusa inkább happeningnek nevezi. Valóban eseményt vagy inkább több ponton zajló eseménysort látunk, ami a nézőket is megmozgatja, és a kelenföldi (krakkói, debreceni) vasútállomás adja hozzá a couleur locale-t: a váróterem fűrészporral felszórt padlóján ropják a táncosok, miközben az ablakon át látni az induló-érkező vonatokat, hallani a hangosbemondót, és a tábla a fejünk fölött mutatja, mikor indul a Dacia expressz Bucuresüti Nordra.

Szociotánc, happening - bármi, csak táncjáték ne! Az a folklórszínpadi produkció, amit népművészeti kűrruhában, katonás fegyelemmel adnak elő úgy, ahogy a "nép" sohasem táncolt, sohasem öltözött. A Brassói pályaudvar jólesőn fésületlen, a restiből sörösüveggel a kézben szállingózik a közönség, barátságos atyafi pillepalackból házipálinkával kínálja az érkezőket, akik elkeverednek a részben nép-viseletes, részben civil ruhás fellépőkkel; néha csak egy szalmakalap vagy fejkendő különbözteti meg a farmeres, pulóveres táncosokat a nézőktől.

Az előadás szándékáról a rendezőt idézem, ő jobban tudja, és szebben is mondja: "Felmutatni az emberiség kulturális örökségét jelentő, de az utóbbi években rohamosan pusztuló multikulturális csodát, Erdélyt." A brassói pályaud-varon találta meg azt a csomópontot, ahol "egyszerre, egymás mellett és egymást kiegészítve láthattuk a soknemzetiségű Erdély csodálatos emlékeit; a magyarokat, románokat, a Seges-várra tartó szászokat, a hetyke szalmakalapos avasiakat, a Bukovinába utazó zsidókat és huculokat. De ott várták csatlakozásukat a gyergyószentmiklósi örmények, egy padon ülve a Csíksomlyóra igyekvő moldvai csángókkal. A bukaresti gyorsra vártak a gagauzok (törökök), akik a fővárosból még egy álló napot utaztak Tulcea környéki falvaikba. Ott voltak a Temes megyei sváb asszonyok is, akiket jellegzetes főkötőjük árult el. És persze ott voltak az állandóan úton lévő cigányok, akik mintha a pályaudvarokon élték volna vidám, szertelen életüket."

De megvan-e még a brassói pályaudvar? Létezett-e valaha? A Monarchiában, talán. Rég eltűntek az örmény kereskedők, a zsidókra csak a pusztuló temetők emlékeztetnek, a kilencvenes években az erdélyi szászok maradéka is elhagyta Romániát, hátat fordítva több évszázados hagyományainak; a nagyszerű Segesvár épp napjainkban alakul át Drakula-kultuszközponttá. A soknemzetiségű, színes régiók mindig akkor válnak csak fájó nosztalgiák tárgyává, miután tűzzel-vassal sikerült felszámolnunk az elviselhetetlen összevisszaságot. Így vált nemrég a szemünk előtt a Balkán etnikailag kitisztogatott, acsargó kis nemzetállamokká. És ne áltassuk magunkat: nem csak a kommunista Románia, a nacionalista szerbek (horvátok stb.) tehetnek róla. Mi is beleadjuk a magunkét, mind a mai napig. A sikertelen népszavazás után így írt az erdélyi Új Szó: "Hibáznak azok, akik a román példára hivatkoznak, ugyanis [Romániában] a kettős állampolgárság megadása nincs etnikai hovatartozáshoz kötve... A román modell magyar vonatkozásra való átültetése azt jelentené, hogy magyar állampolgárságot kaphatnának mindazoknak a személyeknek az utódai, akik 1918-ban Magyarország állampolgárai voltak. Még elgondolni is rossz, mi lenne egy ilyen rendelkezésnek a következménye, tekintettel a történelmi Magyarország népességének etnikai összetételére."

Az előadás homlokegyenest az ellenkezőjét sugallja: gondold el, milyen gyönyörű lenne visszahozni azt a világot! És amíg szól a zene, amíg együtt járják a táncot, addig még megvan a brassói pályaudvar.

- borz -

Közreműködők: Szászcsávási Zenekar (Küküllő mente), Baciui Fúvósok (Moldva), Antal Tibor (Gyimes), Szita Gábor, Benke Gráci, Makovinyi Tibor, Truppel Mariann, Rácz Attila (Ciceró), Skaliczky Andrea, Válaszút Táncegyüttes, Ordasok és sokan mások

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.