mi a kotta?

Távoli tájak felé

  • mi a kotta
  • 2020. március 13.

Zene

„Sok testvér közt nőttem fel. Apánk, anyánk jó volt hozzánk. Nagy szeretet fűzött mindannyiukhoz. Apánk egyszer elvitt bennünket egy lugasba. Fivéreim nagyon vidámak lettek. De én szomorú voltam. Akkor apám hozzám lépett, és megparancsolta, hogy egyek a finom ételekből. Én azonban képtelen voltam erre, apám pedig dühösen elkergetett a szeme elől. Megfordultam, s szívemben végtelen szeretettel azok iránt, akik e szeretetet megvetették, távoli tájak felé vándoroltam. Éveken át éreztem, hogy kettéhasít a legnagyobb fájdalom s a legnagyobb szeretet. Ekkor hírt kaptam anyám haláláról. Siettem, hogy láthassam, és apám, kit a gyász meglágyított, megengedte, hogy belépjek. Megláttam anyám holttestét. Könnyek csordultak ki a szememből. [...] Daloltam ezután hosszú, hosszú éveken át. Ha a szerelmet akartam megénekelni, fájdalommá lett bennem. S ha a fájdalomról akartam énekelni, szeretetté vált. Így osztott ketté szeretet és fájdalom.” Franz Schuberttől való ez a kérdéses műfajú, talán személyes álmot elbeszélő vagy épp hamvába halt szépírói kísérletet jelző szöveg, amely azonban így is, úgy is olyannyira jellemző szerzőjére – és a schuberti világra. Arra a nehezen körülírható, de félreismerhetetlen személyes zeneszerzői hangra, amely jövő csütörtökön éppenséggel Érdi Tamás szólóestjén hangzik majd felénk: az 1823 februárjában komponált, tragikus a-moll szonáta meg az 1827-es Négy impromptu előadása révén (Zeneakadémia, február 20., hét óra).

A tragikum és a gyász fájdalma mindazonáltal már a hétforduló napjaiban szeretetté, no és persze esztétikai gyönyörré fog átváltozni, méghozzá a Budapesti Fesztiválzenekar koncertjein (Nemzeti Hangversenyterem, február 15. és 17., háromnegyed nyolc, február 16., fél négy). Fischer Ivánék programján ugyanis Mahler 5. szimfóniája, valamint – Gerhild Romberger mezzoszopráni közreműködésével – Gyermekgyászdalok ciklusa szerepel majd. A két és fél tucat nyelven értő orientalista és költő, a két gyermekét is skarlátban elvesztő Friedrich Rückert megzenésített versei közül a negyedik e szakasszal zárul (Tandori Dezső fordításában): „Előttünk járnak, messze mennek, / haza már hozzánk nem sietnek; / beérjük őket a magasokon, / nagy napfényben, egy szép napon.”

De a záró bekezdés immár legyen derűsebb, mégpedig a nagyon is hozzánk siető világhírű művészek fellépéseit az olvasó figyelmébe ajánlva! Így a Concerto Budapest három hétvégi hangversenyén Heinz Holliger vezényel majd: két zeneakadémiai koncerten egyebek közt a Várjon Dénes szólójával felhangzó 1. (g-moll) zongoraversenyt dirigálva Men­dels­sohntól (február 15. és 16., fél nyolc), míg szombaton késő este ugyanitt saját nagyzenekari Debussy-átiratait bocsátva elénk (február 15., tíz óra). Aztán az Anima Musicae Kamarazenekar jövő pénteki programján a francia hegedűs, David Grimal készül nem kevesebb, mint öt Mozart-hegedűversenyt eljátszani (Zeneakadémia, február 21., fél nyolc). Végezetül ugyanezen az estén a Müpában a szerző vezényletével két Eötvös Péter-mű magyarországi bemutatója is vár reánk: a Dialógus Mozarttal és a Reading Malevich (az ihlető képet mutatjuk) a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és Gyermekkórusának előadásában (Nemzeti Hangversenyterem, február 21., fél nyolc).

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.