mi a kotta?

Távoli tájak felé

  • mi a kotta
  • 2020. március 13.

Zene

„Sok testvér közt nőttem fel. Apánk, anyánk jó volt hozzánk. Nagy szeretet fűzött mindannyiukhoz. Apánk egyszer elvitt bennünket egy lugasba. Fivéreim nagyon vidámak lettek. De én szomorú voltam. Akkor apám hozzám lépett, és megparancsolta, hogy egyek a finom ételekből. Én azonban képtelen voltam erre, apám pedig dühösen elkergetett a szeme elől. Megfordultam, s szívemben végtelen szeretettel azok iránt, akik e szeretetet megvetették, távoli tájak felé vándoroltam. Éveken át éreztem, hogy kettéhasít a legnagyobb fájdalom s a legnagyobb szeretet. Ekkor hírt kaptam anyám haláláról. Siettem, hogy láthassam, és apám, kit a gyász meglágyított, megengedte, hogy belépjek. Megláttam anyám holttestét. Könnyek csordultak ki a szememből. [...] Daloltam ezután hosszú, hosszú éveken át. Ha a szerelmet akartam megénekelni, fájdalommá lett bennem. S ha a fájdalomról akartam énekelni, szeretetté vált. Így osztott ketté szeretet és fájdalom.” Franz Schuberttől való ez a kérdéses műfajú, talán személyes álmot elbeszélő vagy épp hamvába halt szépírói kísérletet jelző szöveg, amely azonban így is, úgy is olyannyira jellemző szerzőjére – és a schuberti világra. Arra a nehezen körülírható, de félreismerhetetlen személyes zeneszerzői hangra, amely jövő csütörtökön éppenséggel Érdi Tamás szólóestjén hangzik majd felénk: az 1823 februárjában komponált, tragikus a-moll szonáta meg az 1827-es Négy impromptu előadása révén (Zeneakadémia, február 20., hét óra).

A tragikum és a gyász fájdalma mindazonáltal már a hétforduló napjaiban szeretetté, no és persze esztétikai gyönyörré fog átváltozni, méghozzá a Budapesti Fesztiválzenekar koncertjein (Nemzeti Hangversenyterem, február 15. és 17., háromnegyed nyolc, február 16., fél négy). Fischer Ivánék programján ugyanis Mahler 5. szimfóniája, valamint – Gerhild Romberger mezzoszopráni közreműködésével – Gyermekgyászdalok ciklusa szerepel majd. A két és fél tucat nyelven értő orientalista és költő, a két gyermekét is skarlátban elvesztő Friedrich Rückert megzenésített versei közül a negyedik e szakasszal zárul (Tandori Dezső fordításában): „Előttünk járnak, messze mennek, / haza már hozzánk nem sietnek; / beérjük őket a magasokon, / nagy napfényben, egy szép napon.”

De a záró bekezdés immár legyen derűsebb, mégpedig a nagyon is hozzánk siető világhírű művészek fellépéseit az olvasó figyelmébe ajánlva! Így a Concerto Budapest három hétvégi hangversenyén Heinz Holliger vezényel majd: két zeneakadémiai koncerten egyebek közt a Várjon Dénes szólójával felhangzó 1. (g-moll) zongoraversenyt dirigálva Men­dels­sohntól (február 15. és 16., fél nyolc), míg szombaton késő este ugyanitt saját nagyzenekari Debussy-átiratait bocsátva elénk (február 15., tíz óra). Aztán az Anima Musicae Kamarazenekar jövő pénteki programján a francia hegedűs, David Grimal készül nem kevesebb, mint öt Mozart-hegedűversenyt eljátszani (Zeneakadémia, február 21., fél nyolc). Végezetül ugyanezen az estén a Müpában a szerző vezényletével két Eötvös Péter-mű magyarországi bemutatója is vár reánk: a Dialógus Mozarttal és a Reading Malevich (az ihlető képet mutatjuk) a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és Gyermekkórusának előadásában (Nemzeti Hangversenyterem, február 21., fél nyolc).

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.