rés a présen

„Sosem volt másképp”

Philipp György karmester, rendező

  • rés a présen
  • 2020. március 13.

Zene

rés a présen: A komolyzenéből érkeztél a független előadó-művészet világába. Milyen indíttatásból?

Philipp György: Az alkotói és előadóművészi függetlenség nekem a kezdetektől fontos. Mázli, hogy a zenei felnőtté válásommal párhuzamosan hozott össze az élet csodálatos rendezőkkel és alkotótársakkal. A karmesterség volt az első a sorban, de a klasszikus karmesterkarrier csak nagyon fiatalon érdekelt, aztán rájöttem, hogy képtelen vagyok a versengésre, viszont az is világos volt, hogy a zenészpartnerek motiválásához van érzékem. Az operarendezésre, mint az általam ismert karmesterség színházi megfelelőjére, társszakmájára tekintek, ami a lehető legizgalmasabb dolog lett az életemben. Ezek ketten számomra szétválaszthatatlanok, nagyon sok rossz példát lát az ember, mikor a karmester nem ért egyet a rendezővel, vagy fordítva.

rap: Hogyan lehet ma az operát népszerűsíteni?

PGY: Komplex és nehéz feladat, mivel olyan műfajról beszélünk, amelyet kevesen értenek úgy, ahogy kéne: zenés színházként. Meg kell értetni, hogy nem egy szentek által írt csodás és tanulságos mesebuborék ez a műfaj, hanem rólunk és nekünk szóló történetek, valódi emberek játékával. Az opera gondolkodó nézőket igényel.

rap: Tavaly láthattuk az első közös produkciódat a Heureka Pop Orchestrával O/A – de personis címmel. Milyen velük az együttműködés?

PGY: A Heureka egy páratlan lehetőségekkel teli közösség, akikkel ez volt valóban az első közös operaprodukciónk. Az O/A – de personis két rövid darabból állt: Monteverdi Tankréd és Klorinda párviadala és Pergolesi Úrhatnám szolgáló című egyfelvonásosaiból. Ennek az előadásnak a sikere vitt minket a szorosabb együttműködés irányába, rengeteg tervünk van, köztük koncertek és operák is szerepelnek. A februárban bemutatásra kerülő POPera után a nyáron ismét egy barokk opera előadására készülünk.

rap: Hol és mikor látható a POPera?

PGY: A bemutató a Budapest Jazz Clubban lesz február 22-én este 8 órakor. A POPera cím arra utal, hogy a klasszikus zene mindenkié, és kellő nyitottsággal megérthető és befogadható. A zenei életben máig meglévő elitizmus és hierarchia pedig idejétmúlt. Az előadás legfontosabb kérdése, hogy kinek mennyire őszinte a viszonya a zenéhez. Nézőként tényleg kedveli Wagnert, vagy csak rongyrázásból hallgatja. Az előadásban Mozart legismertebb, legfontosabb operaáriái hangzanak el nem mindennapi hangszerelésben, újragondolásban. Élőben a Swing à la Django zenél, felvételről pedig a Heureka Pop Orchestra. Öt fantasztikus operaénekes játssza az előadást: Csereklyei Andrea, Balogh Eszter, Erdős Attila, Najbauer Lóránt és Csapó József, valamint két nem mindennapi színész filmfelvételről: Csizmadia Orsolya és Mózes Zoltán.

rap: Hol bukkansz fel még a közeljövőben?

PGY: Ismét látható lesz a Kolibri Fészekben a csecsemő-előadásunk, az ExtraIntra-álommese, és az ARTUS stúdióval készült előadások – a Szél kapuja és a Cseppkánon –, amelyeknek főként zeneszerzője vagyok. Májusban a MAPPING (A map on the aesthetics of perfoming arts for early years) keretében színházrendezőknek, zenészeknek tartok vokálkurzust Belgiumban, nyáron a társulatom, az À la c’ARTe énekesei a Budapesti Fesztiválzenekarral New Yorkban lépnek fel a Falstaff előadásukban.

rap: Milyen az ideális alkotótárs számodra?

PGY: Aki mindenre nyitott, nem fél az új ötletektől. Mint Veres Borcsi, Lombos Pál, Bartek Zsolt, Kertész Endre, Mózes Zoltán, Goda Gábor, Gergye Krisztián és Alexics Rita.

rap: Ha egy varázsló mindent előteremtene hozzá, amit csak akarsz, milyen előadást állítanál színpadra?

PGY: A műfaj, ami nekem most a legfontosabb, élőzenét, szimfonikus zenekart kíván. A varázsló pont annyit tehetne hozzá az amúgy teljesen elégedett alkotói tevékenységemhez, hogy például A POPerát minden alkalommal élő szimfonikus zenekarral lehessen játszani. Vannak persze darabálmaim, de most úgy látom, és ez sosem volt másképp, hogy amit igazán szeretnék, az megvalósul, ami pedig nem, annak oka van.

 

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.