Koncert

Slipknot

  • B. Simon Krisztián
  • 2020. március 13.

Zene

Meglepő, de már több mint két, sikerekben gazdag évtized van az iowai Slipknot mögött. A nu metal stílus ikonikus zenekara a 2000-es évek elején azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy meglehetősen egyszerű zenéjét (darálás, acsarkodás, ordibáló énekes, néhol tiszta hangfoszlányokkal) indokolatlanul sok muzsikus részvételével adta elő a színpadon. Ráadásul mindegyikük maszkot hordott.

A mostani budapesti fellépés leg­inkább azt mutatta, hogy a Slipknot két évtized alatt nem sokat fejlődött – legalábbis, ami a dalszerzést illeti; a koncert jelentős részében mintha ugyanazt a dalt játszották volna újra meg újra. A távolról sem lehengerlő zenei teljesítmény ingerszegény látvánnyal társult: a maszkos fenegyerekek alig mozogtak, általában lomhán bűvölték hangszereiket, néha-néha lángeffektek növelték a vizuális élményt, no meg az, hogy a háttérben olyan örök érvényű igazságokat láthattunk kivetítve, mint „People=shit”, ami mellesleg az egyik daluk címe is.

A sok panasz mellett persze nem feledkezhetünk meg arról sem, ami jó volt. Leginkább az, amikor visszanyúltak 1999-es, cím nélküli első lemezükhöz: egykori slágerük, a Wait and Bleed azon ritka pillanatok közé tartozott, amikor a közönség is hangosan dalolt, a debütalbumot nyitó (sic) című szerzemény alatt pedig megtapasztalhattuk, hogy a rockban is lehet létjogosultsága a három ütőhangszeresnek a színpadon.

Pluszpont jár azért is, hogy a saját bevallása szerint megfázással küszködő énekes, Corey Taylor interakcióba lépett a közönséggel, és vagy tucatszor elmondta, mennyire örül, hogy Budapesten lehet. Ráadásul érezhetően megilletődött, hogy 2020-ban ekkora tömeg ujjongta végig, ahogy a lassan ötvenes éveikbe lépő zenészek előadják haknigyanús performanszukat. Nincs kizárva, hogy aki a zenét élvezte, Corey gesztusait is díjazta.

 

Papp László Sportaréna, február 4.

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.