Koncert

Slipknot

  • B. Simon Krisztián
  • 2020. március 13.

Zene

Meglepő, de már több mint két, sikerekben gazdag évtized van az iowai Slipknot mögött. A nu metal stílus ikonikus zenekara a 2000-es évek elején azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy meglehetősen egyszerű zenéjét (darálás, acsarkodás, ordibáló énekes, néhol tiszta hangfoszlányokkal) indokolatlanul sok muzsikus részvételével adta elő a színpadon. Ráadásul mindegyikük maszkot hordott.

A mostani budapesti fellépés leg­inkább azt mutatta, hogy a Slipknot két évtized alatt nem sokat fejlődött – legalábbis, ami a dalszerzést illeti; a koncert jelentős részében mintha ugyanazt a dalt játszották volna újra meg újra. A távolról sem lehengerlő zenei teljesítmény ingerszegény látvánnyal társult: a maszkos fenegyerekek alig mozogtak, általában lomhán bűvölték hangszereiket, néha-néha lángeffektek növelték a vizuális élményt, no meg az, hogy a háttérben olyan örök érvényű igazságokat láthattunk kivetítve, mint „People=shit”, ami mellesleg az egyik daluk címe is.

A sok panasz mellett persze nem feledkezhetünk meg arról sem, ami jó volt. Leginkább az, amikor visszanyúltak 1999-es, cím nélküli első lemezükhöz: egykori slágerük, a Wait and Bleed azon ritka pillanatok közé tartozott, amikor a közönség is hangosan dalolt, a debütalbumot nyitó (sic) című szerzemény alatt pedig megtapasztalhattuk, hogy a rockban is lehet létjogosultsága a három ütőhangszeresnek a színpadon.

Pluszpont jár azért is, hogy a saját bevallása szerint megfázással küszködő énekes, Corey Taylor interakcióba lépett a közönséggel, és vagy tucatszor elmondta, mennyire örül, hogy Budapesten lehet. Ráadásul érezhetően megilletődött, hogy 2020-ban ekkora tömeg ujjongta végig, ahogy a lassan ötvenes éveikbe lépő zenészek előadják haknigyanús performanszukat. Nincs kizárva, hogy aki a zenét élvezte, Corey gesztusait is díjazta.

 

Papp László Sportaréna, február 4.

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.