Tényinger - John Baxter: Stanley Kubrick (könyv)

  • - borz -
  • 2003. július 24.

Zene

Nem hittem a szememnek: életrajz és pályakép, ráadásul egy filmrendezőről, egyetlen kép nélkül. Akkor ez csak hoch elméleti (esztétikai, hermeneutikai, szemiotikai stb.) megközelítés lehet, gondoltam, de egy futó pillantás a köszönetnyilvánításra lehűtötte efféle várakozásaimat.

Nem hittem a szememnek: életrajz és pályakép, ráadásul egy filmrendezőről, egyetlen kép nélkül. Akkor ez csak hoch elméleti (esztétikai, hermeneutikai, szemiotikai stb.) megközelítés lehet, gondoltam, de egy futó pillantás a köszönetnyilvánításra lehűtötte efféle várakozásaimat.

John Baxter kétségkívül a szavak embere. Meg a tényeké. Hörcsögként gyűjtött be minden adalékot, kapart elő mindenkit, aki valaha is bármilyen kapcsolatba került Kubrickkal, legyen az szomszéd gyerek, párizsiért kifutó segéderő, író vagy producer. A túl bőséges merítésben szinte fel sem tűnik, hogy a rendező szakmai és magánéletének kulcsfigurái alig szerepelnek a vallomástevők között.

Miután a monográfus ezt elmulasztja, az olvasóra marad a feladat, hogy a bődületes mennyiségű adatot megrostálva összefüggő és hiteles képet alkosson magának Kubrickról. Először is meg kell szabadulni a ballaszttól (egy tök érdektelen, soha többé fel nem bukkanó középiskolatárs csajozási szokásai; a bronxi suli részletes leírása - amiről egyetlen fotó többet mondott volna; tág teret foglaló pletykák és téves közlések, amelyekről pár oldallal később maga a szerző bizonyítja, hogy alaptalanok stb.). Hogy Baxter nem tudja megkülönböztetni a lényegest a lényegtelentől, az hagyján, de ami igazán döbbenetes, hogy nem gondol semmit Stanley Kubrick filmjeiről. Vagy az emberéről. Beéri annyival, hogy módfelett híres, ergo nagy ember lehet. Mint a nagy emberek általában, különc és hóbortos, nehéz vele együtt dolgozni, de azért vannak szeretetre méltó vonásai is.

Mondok egy példát. A 2001-ről szóló 36 oldalas fejezetben ezt olvashatjuk: "Az Ûrodüsszeia készítése során a zene végig Kubrick érdeklődésének homlokterében állt." Ezek után izgalmas dolgok következnek egy Hollywoodból hozatott zeneszerző egészségügyi és lelki problémáiról, továbbá megtudjuk, milyen utca hány szám alatt komponálta azt a kísérőzenét, amelyből Kubrick egyetlen hangot sem használt fel. Ám szó sem esik az "űr csendjéről", a film egyik legnagyobb hatású, revelatív találmányáról, mely egyébként Ligeti zenéjén alapul.

Baxter kísérletet sem tesz arra, hogy hősét elhelyezze a filmtörténetben, fogalma sincs valóságos jelentőségéről. Arról, hogy ez a bronxi zsidó, hollywoodi-európai rendező volt az, akinek a máig legérvényesebb választ sikerült adnia a kommersz (népszórakoztató) és a szerzői (művész) film kínos és kínzó ellentétének meghaladására.

A könyvet súlyos hiányosságai ellenére sem érdektelen forgatni. A példásan szerkesztett, a kellő apparátusokkal ellátott és megbízhatóan fordított kötet éppen aprólékossága és a szerző gyűjtőszenvedélye okán tele van olyan, főleg technikai részletekkel, amelyek segítik a filmek befogadását és alkotójuk megismerését.

Fordította: Simon Vanda; szerkesztette: Zalán Vince; Osiris Kiadó, 2003, 452 oldal, 2480 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.