Tényinger - John Baxter: Stanley Kubrick (könyv)

  • - borz -
  • 2003. július 24.

Zene

Nem hittem a szememnek: életrajz és pályakép, ráadásul egy filmrendezőről, egyetlen kép nélkül. Akkor ez csak hoch elméleti (esztétikai, hermeneutikai, szemiotikai stb.) megközelítés lehet, gondoltam, de egy futó pillantás a köszönetnyilvánításra lehűtötte efféle várakozásaimat.

Nem hittem a szememnek: életrajz és pályakép, ráadásul egy filmrendezőről, egyetlen kép nélkül. Akkor ez csak hoch elméleti (esztétikai, hermeneutikai, szemiotikai stb.) megközelítés lehet, gondoltam, de egy futó pillantás a köszönetnyilvánításra lehűtötte efféle várakozásaimat.

John Baxter kétségkívül a szavak embere. Meg a tényeké. Hörcsögként gyűjtött be minden adalékot, kapart elő mindenkit, aki valaha is bármilyen kapcsolatba került Kubrickkal, legyen az szomszéd gyerek, párizsiért kifutó segéderő, író vagy producer. A túl bőséges merítésben szinte fel sem tűnik, hogy a rendező szakmai és magánéletének kulcsfigurái alig szerepelnek a vallomástevők között.

Miután a monográfus ezt elmulasztja, az olvasóra marad a feladat, hogy a bődületes mennyiségű adatot megrostálva összefüggő és hiteles képet alkosson magának Kubrickról. Először is meg kell szabadulni a ballaszttól (egy tök érdektelen, soha többé fel nem bukkanó középiskolatárs csajozási szokásai; a bronxi suli részletes leírása - amiről egyetlen fotó többet mondott volna; tág teret foglaló pletykák és téves közlések, amelyekről pár oldallal később maga a szerző bizonyítja, hogy alaptalanok stb.). Hogy Baxter nem tudja megkülönböztetni a lényegest a lényegtelentől, az hagyján, de ami igazán döbbenetes, hogy nem gondol semmit Stanley Kubrick filmjeiről. Vagy az emberéről. Beéri annyival, hogy módfelett híres, ergo nagy ember lehet. Mint a nagy emberek általában, különc és hóbortos, nehéz vele együtt dolgozni, de azért vannak szeretetre méltó vonásai is.

Mondok egy példát. A 2001-ről szóló 36 oldalas fejezetben ezt olvashatjuk: "Az Ûrodüsszeia készítése során a zene végig Kubrick érdeklődésének homlokterében állt." Ezek után izgalmas dolgok következnek egy Hollywoodból hozatott zeneszerző egészségügyi és lelki problémáiról, továbbá megtudjuk, milyen utca hány szám alatt komponálta azt a kísérőzenét, amelyből Kubrick egyetlen hangot sem használt fel. Ám szó sem esik az "űr csendjéről", a film egyik legnagyobb hatású, revelatív találmányáról, mely egyébként Ligeti zenéjén alapul.

Baxter kísérletet sem tesz arra, hogy hősét elhelyezze a filmtörténetben, fogalma sincs valóságos jelentőségéről. Arról, hogy ez a bronxi zsidó, hollywoodi-európai rendező volt az, akinek a máig legérvényesebb választ sikerült adnia a kommersz (népszórakoztató) és a szerzői (művész) film kínos és kínzó ellentétének meghaladására.

A könyvet súlyos hiányosságai ellenére sem érdektelen forgatni. A példásan szerkesztett, a kellő apparátusokkal ellátott és megbízhatóan fordított kötet éppen aprólékossága és a szerző gyűjtőszenvedélye okán tele van olyan, főleg technikai részletekkel, amelyek segítik a filmek befogadását és alkotójuk megismerését.

Fordította: Simon Vanda; szerkesztette: Zalán Vince; Osiris Kiadó, 2003, 452 oldal, 2480 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.