Tényinger - John Baxter: Stanley Kubrick (könyv)

  • - borz -
  • 2003. július 24.

Zene

Nem hittem a szememnek: életrajz és pályakép, ráadásul egy filmrendezőről, egyetlen kép nélkül. Akkor ez csak hoch elméleti (esztétikai, hermeneutikai, szemiotikai stb.) megközelítés lehet, gondoltam, de egy futó pillantás a köszönetnyilvánításra lehűtötte efféle várakozásaimat.

Nem hittem a szememnek: életrajz és pályakép, ráadásul egy filmrendezőről, egyetlen kép nélkül. Akkor ez csak hoch elméleti (esztétikai, hermeneutikai, szemiotikai stb.) megközelítés lehet, gondoltam, de egy futó pillantás a köszönetnyilvánításra lehűtötte efféle várakozásaimat.

John Baxter kétségkívül a szavak embere. Meg a tényeké. Hörcsögként gyűjtött be minden adalékot, kapart elő mindenkit, aki valaha is bármilyen kapcsolatba került Kubrickkal, legyen az szomszéd gyerek, párizsiért kifutó segéderő, író vagy producer. A túl bőséges merítésben szinte fel sem tűnik, hogy a rendező szakmai és magánéletének kulcsfigurái alig szerepelnek a vallomástevők között.

Miután a monográfus ezt elmulasztja, az olvasóra marad a feladat, hogy a bődületes mennyiségű adatot megrostálva összefüggő és hiteles képet alkosson magának Kubrickról. Először is meg kell szabadulni a ballaszttól (egy tök érdektelen, soha többé fel nem bukkanó középiskolatárs csajozási szokásai; a bronxi suli részletes leírása - amiről egyetlen fotó többet mondott volna; tág teret foglaló pletykák és téves közlések, amelyekről pár oldallal később maga a szerző bizonyítja, hogy alaptalanok stb.). Hogy Baxter nem tudja megkülönböztetni a lényegest a lényegtelentől, az hagyján, de ami igazán döbbenetes, hogy nem gondol semmit Stanley Kubrick filmjeiről. Vagy az emberéről. Beéri annyival, hogy módfelett híres, ergo nagy ember lehet. Mint a nagy emberek általában, különc és hóbortos, nehéz vele együtt dolgozni, de azért vannak szeretetre méltó vonásai is.

Mondok egy példát. A 2001-ről szóló 36 oldalas fejezetben ezt olvashatjuk: "Az Ûrodüsszeia készítése során a zene végig Kubrick érdeklődésének homlokterében állt." Ezek után izgalmas dolgok következnek egy Hollywoodból hozatott zeneszerző egészségügyi és lelki problémáiról, továbbá megtudjuk, milyen utca hány szám alatt komponálta azt a kísérőzenét, amelyből Kubrick egyetlen hangot sem használt fel. Ám szó sem esik az "űr csendjéről", a film egyik legnagyobb hatású, revelatív találmányáról, mely egyébként Ligeti zenéjén alapul.

Baxter kísérletet sem tesz arra, hogy hősét elhelyezze a filmtörténetben, fogalma sincs valóságos jelentőségéről. Arról, hogy ez a bronxi zsidó, hollywoodi-európai rendező volt az, akinek a máig legérvényesebb választ sikerült adnia a kommersz (népszórakoztató) és a szerzői (művész) film kínos és kínzó ellentétének meghaladására.

A könyvet súlyos hiányosságai ellenére sem érdektelen forgatni. A példásan szerkesztett, a kellő apparátusokkal ellátott és megbízhatóan fordított kötet éppen aprólékossága és a szerző gyűjtőszenvedélye okán tele van olyan, főleg technikai részletekkel, amelyek segítik a filmek befogadását és alkotójuk megismerését.

Fordította: Simon Vanda; szerkesztette: Zalán Vince; Osiris Kiadó, 2003, 452 oldal, 2480 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.