Test test ellen - Maár Gyula: Töredék (film)

Zene

Úgy mondjuk, koalíciós idők, de a komcsik már csőre töltve. Egy kolostor termeiben, celláiban, folyosóin forgolódunk - távolról sem az a zárt struktúra, mint azt ilyen esetekben feltételeznénk: ki-be járkál a külvilág. Ám nem jut messze, csak a testig. De a test fontos. Legfőbb eszköz és legfőbb akadály. Filmkészítői eszköz, a szabadság akadálya.

Úgy mondjuk, koalíciós idők, de a komcsik már csőre töltve. Egy kolostor termeiben, celláiban, folyosóin forgolódunk - távolról sem az a zárt struktúra, mint azt ilyen esetekben feltételeznénk: ki-be járkál a külvilág. Ám nem jut messze, csak a testig. De a test fontos. Legfőbb eszköz és legfőbb akadály. Filmkészítői eszköz, a szabadság akadálya.

false

Zsótér Sándor fekszik cellája priccsén, csupasz teste a pokróc alatt. S innen, fektibül a korán elhalt francia filozófus, Simone Weil szövegeivel vág neki, mint ólommadár öltözni, eligazítani az élet vagy inkább a világ(mindenség) dolgaiban a tágra nyílt szemű tanítványt, lelkére beszélni a társnak, amikor már késő vagy egyszerűen eleve lehetetlen, holott az a vesztébe rohan - megkeresztelni a hatalomra igyekvő kommunistákat. Hogy Simone Weil írásai az olvasót általában milyen nehézségek elé állítják, arról nyilván nem itt fogjuk felnyitni a köz szemét. Az is faktum bizonyára, hogy a mozinézőnek nincsen lehetősége a vetítés alkalmával kétszer-háromszor nekifutni egy-egy passzusnak - ám emiatt nem is panaszkodnánk. De az már nem tetszik annyira, hogy arra sincsen módja, hogy alkalomadtán levegye a hangot a filmről. Pedig itt éppen megérné. Megkockáztatom, majd' oly közel jutnánk bizonyos - a mű kívánta - felismerésekhez, mint hangosan. Felteszem, "ideg-alapon". Meszelt falú, puritán, időtlen cella Medvigy Gábor fekete-fehér képein, minden kocka egy festmény, egy novella. Minden kocka: közlés. És úgy épül egymásra, mint a vár - de amint említettük, persze csak keret, boríték, a levél Zsótér teste, keze, feje, háta. Ja, és a zsigerei: sárból vár.

A kolostor hosszú folyosóján előbb csak nyögést-hörgést hallani, amikor valahonnan hátulról a képbe vonszolja magát az eszméletvesztés határán épp átbukni látszó holtrészeg szerzetest adó Andorai Péter. Botladozva a megsemmisülés felé; kicsúszik puffadt, gyenge lába alól a padlat. Feltámogatja, a falnak támasztja valaki, és nincs tovább. Egy szava sincs a jelenetben, csak a teste jelent. Ilyen hű részeget én - moziban - még nem láttam. De léptek koppanására kinézünk mögüle, el egészen a folyosó végének meszszeségébe: idős grófnő, Törőcsik Mari érkezik. És szemből nézhetjük végig utánozhatatlan vonulását hosszan. A testét. Ráadásul kicsit később fiatalkori testét; ifjúi testnek Cseh Annamária meglehetős választás. Test ő végig.

S a testek annak rendje s módja szerint el is mesélnek figyelmes nézőiknek valami nem könnyen bevehető történetet, aminek az a vége, hogy van, amikor meg kell halni. Nagy ügy persze, de a test, a személy leromboltatásán túl ott vár a szabadság. Ha akarom, a ruszkik, a komcsik hozzák szorgalmas géppisztolyukkal. Az sem segít, ha éppenséggel tudtukon kívül vagy ellenkező szándékkal.

Maár Gyula nem is egészen másfél órás filmjének jó része megmarad azon kitüntetett állapotban, ahol pőre mozgóképként, mint celluloid test bír hordozni ezt-azt, mindenféle rátett terheket. Még Simone Weil gondolatait, kinyilatkoztatásait is. Ám a történetmesélés más hagyományokba illő dramaturgiai terhei alatt ellenállás nélkül omlik össze. A keresztény proletariátus - termelésben és istenben egyszerre esedékes - boldogulását előrevinni igyekvő papi férfi lelövetésétől, s annak módszeres előkészítésétől a legkezdőbb néző zsebében is kinyílik a bökő.

Egy szép, szikár mozgó-beszélő képtár, kis megingásokkal. Ráadásul a mű maga közel sem emészthető oly nehezen, mint a szöveg, amit használ - valami ilyesmit tudnia kéne minden filmnek.

Forgalmazza a Hungarotop

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.