Test test ellen - Maár Gyula: Töredék (film)

Zene

Úgy mondjuk, koalíciós idők, de a komcsik már csőre töltve. Egy kolostor termeiben, celláiban, folyosóin forgolódunk - távolról sem az a zárt struktúra, mint azt ilyen esetekben feltételeznénk: ki-be járkál a külvilág. Ám nem jut messze, csak a testig. De a test fontos. Legfőbb eszköz és legfőbb akadály. Filmkészítői eszköz, a szabadság akadálya.

Úgy mondjuk, koalíciós idők, de a komcsik már csőre töltve. Egy kolostor termeiben, celláiban, folyosóin forgolódunk - távolról sem az a zárt struktúra, mint azt ilyen esetekben feltételeznénk: ki-be járkál a külvilág. Ám nem jut messze, csak a testig. De a test fontos. Legfőbb eszköz és legfőbb akadály. Filmkészítői eszköz, a szabadság akadálya.

false

Zsótér Sándor fekszik cellája priccsén, csupasz teste a pokróc alatt. S innen, fektibül a korán elhalt francia filozófus, Simone Weil szövegeivel vág neki, mint ólommadár öltözni, eligazítani az élet vagy inkább a világ(mindenség) dolgaiban a tágra nyílt szemű tanítványt, lelkére beszélni a társnak, amikor már késő vagy egyszerűen eleve lehetetlen, holott az a vesztébe rohan - megkeresztelni a hatalomra igyekvő kommunistákat. Hogy Simone Weil írásai az olvasót általában milyen nehézségek elé állítják, arról nyilván nem itt fogjuk felnyitni a köz szemét. Az is faktum bizonyára, hogy a mozinézőnek nincsen lehetősége a vetítés alkalmával kétszer-háromszor nekifutni egy-egy passzusnak - ám emiatt nem is panaszkodnánk. De az már nem tetszik annyira, hogy arra sincsen módja, hogy alkalomadtán levegye a hangot a filmről. Pedig itt éppen megérné. Megkockáztatom, majd' oly közel jutnánk bizonyos - a mű kívánta - felismerésekhez, mint hangosan. Felteszem, "ideg-alapon". Meszelt falú, puritán, időtlen cella Medvigy Gábor fekete-fehér képein, minden kocka egy festmény, egy novella. Minden kocka: közlés. És úgy épül egymásra, mint a vár - de amint említettük, persze csak keret, boríték, a levél Zsótér teste, keze, feje, háta. Ja, és a zsigerei: sárból vár.

A kolostor hosszú folyosóján előbb csak nyögést-hörgést hallani, amikor valahonnan hátulról a képbe vonszolja magát az eszméletvesztés határán épp átbukni látszó holtrészeg szerzetest adó Andorai Péter. Botladozva a megsemmisülés felé; kicsúszik puffadt, gyenge lába alól a padlat. Feltámogatja, a falnak támasztja valaki, és nincs tovább. Egy szava sincs a jelenetben, csak a teste jelent. Ilyen hű részeget én - moziban - még nem láttam. De léptek koppanására kinézünk mögüle, el egészen a folyosó végének meszszeségébe: idős grófnő, Törőcsik Mari érkezik. És szemből nézhetjük végig utánozhatatlan vonulását hosszan. A testét. Ráadásul kicsit később fiatalkori testét; ifjúi testnek Cseh Annamária meglehetős választás. Test ő végig.

S a testek annak rendje s módja szerint el is mesélnek figyelmes nézőiknek valami nem könnyen bevehető történetet, aminek az a vége, hogy van, amikor meg kell halni. Nagy ügy persze, de a test, a személy leromboltatásán túl ott vár a szabadság. Ha akarom, a ruszkik, a komcsik hozzák szorgalmas géppisztolyukkal. Az sem segít, ha éppenséggel tudtukon kívül vagy ellenkező szándékkal.

Maár Gyula nem is egészen másfél órás filmjének jó része megmarad azon kitüntetett állapotban, ahol pőre mozgóképként, mint celluloid test bír hordozni ezt-azt, mindenféle rátett terheket. Még Simone Weil gondolatait, kinyilatkoztatásait is. Ám a történetmesélés más hagyományokba illő dramaturgiai terhei alatt ellenállás nélkül omlik össze. A keresztény proletariátus - termelésben és istenben egyszerre esedékes - boldogulását előrevinni igyekvő papi férfi lelövetésétől, s annak módszeres előkészítésétől a legkezdőbb néző zsebében is kinyílik a bökő.

Egy szép, szikár mozgó-beszélő képtár, kis megingásokkal. Ráadásul a mű maga közel sem emészthető oly nehezen, mint a szöveg, amit használ - valami ilyesmit tudnia kéne minden filmnek.

Forgalmazza a Hungarotop

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”