Tévé - Elvitte a kövér cica - Választási műsorok

Zene

Általában magyar választók (sőt, leendő szavazók) milliói izgulják végig a választási műsorokat - lehetőség szerint megkísérelve minél több csatorna párhuzamos befogadását, egészen az érzékek tűrőképességének végső határáig.

Általában magyar választók (sőt, leendő szavazók) milliói izgulják végig a választási műsorokat - lehetőség szerint megkísérelve minél több csatorna párhuzamos befogadását, egészen az érzékek tűrőképességének végső határáig.

*

Nos, az idei, szolid botrányba fulladt választási procedúra csaknem meghiúsította, de mindenesetre jóvátehetetlenül megmásította az este bevált, jól kiszámítható, de mindig ütős dramaturgiáját, amelynek rendre a kezdetben csupán csurranó-cseppenő, később már özönlő adatok szabtak keretet. Az új kihívás afféle spontán versenyre késztette a csatornákat, leginkább a három legnézettebb, egyaránt földi sugárzású tévéadót, a két nagy kereskedelmi csatornát és a közszolgálati M1-et.

Már a 19 órai hivatalos urnazárást megelőző híradókból tudni lehetett, hogy a szavazás nem zárul le ezzel egy időben: az előző parlament valamennyi ereje által támogatott törvénymódosítás sok helyen több száz méteres, lassan kígyózó sorokat eredményezett - az Országos Választási Bizottság (OVB) úgy döntött, hogy aki este hétkor még sorban áll, annak szavaznia is kell. Meg kell hagyni, utóbb e meghökkentő módon kitartó honpolgári csoport lett a rövid helyszíni riportok kedvenc alanya és vizsgálati tárgya. Ráadásul közelről figyelve már sokkal inkább a spontán önszerveződésre, mintsem a kaotikus viselkedésre nyújtottak jó példát, ez pedig népnevelési szempontból is tanulságos.

Mivel az OVB késlekedett még időben szembenézni a máshonnan átszavazók problémáival, a stúdiókba jól bekészített politológusok és elemzők (M1: Török Gábor, Giró-Szász András, RTL Klub: Hann Endre és Lakner Zoltán, TV2: Dessewffy Tibor, Stumpf István, Szabados Krisztián) pontban 19.00 órakor elővezették a friss közvélemény-kutatási eredményeket. Már éppen értelmezni kezdték az adatokat, mikor lecsapott az OVB, hogy a kampánycsend még él - egészen az utolsó urna bezárásáig.

Tárgyalótermi dráma

Látszólag az RTL Klub készült jól az estére: ők "elővigyázatosságból" előre beillesztették az esti programjukba a Garfield című vígjátékot - balszerencséjükre aznap este aligha akadt valaki, akit jobban érdekeltek a kövér és lusta animált macska kalandjai, mint az ennél sokkal regényesebb és izgalmasabb, teljességgel szabálytalan választási este (konkurencia híján azért csak megnézte 1,6 millió néző). A TV2 is csak egy kicsit húzta tovább, de aztán ott is átváltottak filmre (Nagy franc a kis francia, khm). Utóbb, szintén az RTL-en, még előkerült egy súlyos, poszt-apokaliptikus, mélyen zs kategóriás alkotás is (Az elsüllyedt város kincse - kérem, sose nézzék meg!). A zavarodottság persze az M1-et sem kerülte el. Negyed nyolc körül előbb percekig monoszkóp, majd némi Boban Markovic-féle balkáni rezeskonzerv következett (belőlük később is kaptunk), de Süveges Gergő és vendégei becsülettel viszszatértek, és megpróbáltak lehetőleg pártnevek említése nélkül beszélgetni. A látszólag abszurd helyzet kifejezetten szórakoztató műsort eredményezett, ahol kényszerűen rébuszokban beszélő elemzők voltaképpen izgalmas párbeszédét rendre megszakították helyszíni riportok és tudósítások az OVB üléséről. Idővel ez utóbbi testület lett az este főszereplője: több menetben, hosszú percekig figyelhettük amúgy nyilván felkészült, de most erős zavarban lévő jogászok szócsatáját. Jó ideig úgy tűnt, hogy a szavazás rendjét meghatározó jogszabály szigorúbb értelmezése kerekedik felül (ekkor hajnalig várhattunk volna az eredményekre), de azután erősebbnek bizonyult a külső és belső nyomás, s pontosan negyed 11-kor, egy egyenesben közvetített drámai vita és szavazás után (amúgy csupán 6:5-ös arányban határozva) beindították az adatközlő masinériát. Ezek után minden visszazökkent a régi kerékvágásba - de ekkor már magasan vezetett az M1, amely az este folyamán végig próbálta nézőit a képernyő előtt tartani, míg a két kereskedelmi adó alkalmi improvizációit aligha bírta bárki is követni. Jellemző, hogy este 10 után a "királyi" tévé nézettség tekintetében egyértelműen verte két vetélytársát - erre aligha volt mostanság példa.

A hírnév átka

Az este legalábbis világos tanulsággal szolgált abban a tekintetben is, hogy egyrészt radikálisan megváltozott az információáramlás szerkezete és karakterisztikája, másrészt éppen emiatt tökéletes baromság mindenféle úgynevezett kampánycsend fenntartása. A nézők bedrótozott többsége, akárcsak a stúdióban ülő elemzők, nem csupán a képernyőt nézi, hanem a világhálóra kötött számítógépük monitorját is, ahol - persze megfelelő helyekre kattintva - akkor is megjelennek a részeredmények, ha az Országos Választási Iroda hivatalos honlapja az OVB-döntés miatt egy fia adatot sem hajlandó szolgáltatni. Ilyenkor jön az a szituáció, hogy a saját blogját ügyesen reklámozó politológus és a közepesen tájékozott néző/szörfölő már pontosan tudja a dolgok állását - de az előző nem beszélhet erről, és az utóbbi sem hallhat a számok hátteréről.

Utóbb persze jöttek a győztesek és vesztesek, látszólag mindanynyian közel egyformán fáradtan és frusztráltan, a boldogságtól kicsattanó LMP-sek kivételével (látnivalón csupán nekik jelentett ez a szavazási forduló valódi érzéki élményt), hallgathattunk mérsékelten érdekfeszítő beszédeket, és nézhettünk zászlót lengető rajongókat, de ez már nem volt érdekes. S mikor már minden eldőlt, s éjfél is elmúlt, még mindig százak vártak arra, hogy leszavazhassanak: ám róluk addigra már megfeledkeztek a tévék - hiába, ez a tizenöt perces hírnév átka.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.