Tévéfilm - Én vagyok én, te vagy te - Sára Júlia: Bulvár

Zene

A magyar filmesek sík idióták. Nekem tetszik, ízlelgetem még egy kicsit: a magyar filmesek tök hülyék. S bátran menjünk csak bele a részletekbe is: tehetségtelenek, minden elvtelenségen túl is megalkuvók, ellenben teljesen el vannak szállva maguktól, viszont még nagyon rondák is - még az ág is őket (ki mást?) húzza. Mivel mindezt nem én állítom róluk, hanem Sára Júlia, nem is tudom, mit keresek itt. Mit tudok, mit akarok, mit lehet ehhez még hozzátenni? Nos, rossz hírem van.

A magyar filmesek sík idióták. Nekem tetszik, ízlelgetem még egy kicsit: a magyar filmesek tök hülyék. S bátran menjünk csak bele a részletekbe is: tehetségtelenek, minden elvtelenségen túl is megalkuvók, ellenben teljesen el vannak szállva maguktól, viszont még nagyon rondák is - még az ág is őket (ki mást?) húzza. Mivel mindezt nem én állítom róluk, hanem Sára Júlia, nem is tudom, mit keresek itt. Mit tudok, mit akarok, mit lehet ehhez még hozzátenni?

Nos, rossz hírem van. Alighanem az, hogy Sára Júlia vélhetően téved - bár ebben sem lehetünk egészen biztosak, lévén egyelőre csupán annyi látszik teljesen tisztán, hogy mondott állításait ezúttal nem sikerült hitelt érdemlően bizonyítania. Vagy elhiszem neki bemondásra, vagy megnézhetem magam, s marad a kínzó őrlődés, hogy most végül is mi van velük: a filmesekkel. De még ha nem is esne nehezemre elhinni a dolgot, hiszen Sára Júlia csak tudja, végtére is ebben nőtt föl, ezt a közeget ismeri, nyilván mint a tenyerét, s én már azért is őszintén hálás vagyok, hogy egy magyar film végre nem a nyóckerben játszódik, nos, akkor sem vagyok sokkal beljebb, hisz mindezt megtudhattam volna abból is, ha egy tőmondatban fölírja egy táblára.

S ez is csak abban a - valljuk be, minimális életszerűségű - esetben számítana, ha engem vagy bárkit ezen a világon (a hozzátartozókat és az üzletfeleket leszámítva) érdekelne egy szemernyit is, hogy mi van ővelük, milyenek a filmesek - már hogy amúgy milyenek (a vásznon kívül). Mutassa a filmjét, a magánügyeit, szakmai kínlódásait, kedves szaktársait pedig hagyja a ruhatárban. Azt sem állíthatnám, hogy az különösebben viszketne, hogy valaki újraértelmezze nekem a 8 és felet. S egy esetleges önvallomás híre sem hozna túlságosan lázba. Nagyon sokat kell ugyanis nyújtani ahhoz, hogy érdekes legyen, vagy valamit is számítson, kinek ki volt a mestere, s kik a hátramozdítói, és milyenek a fotelok valamelyik Róna utcai kisvetítőben. Milyen művészi és megélhetési nehézségekkel kellett szembenéznie egy mai alkotónak. Ki nem jobb sorsra érdemes ebben a cudar világban? Egyáltalán vigye már innen valaki ezt a mikrokozmoszt.

Sára Júlia ilyenformán - ahogy mondani szokták - kemény fába vágta a fejszéjét, amikor új (54 perces) tévéfilmjét egy ígéretes tehetségű magyar filmrendező új filmje körüli kenykődésnek szentelte; feltételezhető szándékai szerint iróniával, de távolságtartás nélkül, viccesen, de mégis elég szomorú hangulatban. Ám megette a fene a szomorát, ha még a legalapvetőbb állítását, miszerint hőse valóban egy reményteli filmrendező, csak az adott szavára kell elhinnünk. De még milyen szavára, ha konkrétan egy mackófölső közli ezt a nézővel. Ez a csávó a mackófölsősök közül való (soroljam őket az "életből"?), tehát ügyes gyerek.

Sára mondandójához, miszerint még a szar is ízetlen a Róna utcában, számos ilyen ruházkodásbéli megfigyelést, ám gyakorlatilag zérus okot és összefüggést rendelt; bajban is vagyunk, amikor a filmje műfaját próbáljuk meghatározni: ha lenne a Blikknek (nyilván nincs) publicisztika rovata, abban lennének ilyen írások. Valahonnan ismerősek, érdektelenek és harsányak, sok vitatható értékű közhellyel. Eszerint viselkednek színészei is, a főhősi státuszú kisművészt Trill Zsolt úgy adja, mintha a kamera mellett állna egy asszisztens, akinek a feltartott táblácskájáról olvasná a szöveget. Régebbi versenyzők pedig jól bevált eszközeiket állítják csatasorba az efféle esetlenségek kiküszöbölésére - kedvencem az, amikor Kern az ügyeskedő, élelmes magyar producer szerepében megmondja, hogy milyen tizenkét szerecsen háttértáncosa lesz az éneklő színésznőnek - emlékeznek önök a méltán népszerű művész vasedényes vagy taxis kabarétréfájára? Szombat este emlékezni fognak.

Ugyanakkor a mozgóképes publicisztika tagadhatatlanul létező műfaj, de még azok is beleálltak vele a földbe, akik hajlamosnak mutatkoztak gondolkodni. Sára nem ambicionálja egyáltalán az ilyesmit - ez általában hasznára szokott válni a filmeknek. Ugyanakkor elmulaszt a helyébe hangulatfestő erőt feccölni, ezért aztán kínosan érdektelen is marad a hozzászólása az "ilyenek vagyunk" kérdéskörhöz.

Sajnos a film akkor sem válik egy centiméterrel sem relevánsabbá, amikor az alkotó beijeszt, hogy vigyázz, amit látsz, az lehet, hogy kulcsfilm - valami olyasmi, aminek köze van mai viszonyainkhoz, társadalmunk létező és közismert figuráihoz. Vagy esetleg mindezek szabad felhasználásával fogalmaz meg - úgy nagy általánosságban - véleményt, valami sokakat érdeklő dologról. Netán összegyúr és idézőjelbe tesz.

Elmesélek egy jelenetet, pezsgőfürdő vagy dzsakucci a helyszín, Kern András és Koltai Róbert gatyában táncol a vízben, köztük egy kis vörös sztárjelölt lubickol, még Kata is (Gáspár), az istenadta. Koltai amerikás magyar progyúszört ad, azt mondják, annyi a pénze, hogy megvehetné a Hortobágyot. Most akkor lefordítsam mindezt? Mi a fenének? De hogy ennél azért némileg árnyaltabbak vagyunk, az is bizonyítást nyer hamarost; megtudjuk, hogy a producer valaha még besúgó is volt, jelentett... És itt a dolog sajnálatosan a maga támasztotta szerény televíziós publicisztikai igényeibe is belebukik - állítás vagy minimum közlendő hiányában. Azon például nyugodtan el lehetne merengeni, hogy biztos-e, hogy akár a legsikeresebb amerikás magyarnak lehet-e annyi pénze, hogy megvegye a Hortobágyot, még ha az csak képes beszéd is. Nem inkább arról van-e szó - kinn, az életben -, hogy olyan olcsón adjuk az összes hortobágyunkat, hogy mindenféle idetévedt lézengő mellényzsebből kifizeti. Nem mintha pont ez hiányozna ebből a filmből.

Nem mintha bármi is hiányozna ebből a filmből.

Sőt, ez a film egyáltalán nem hiányzott. Csak így az a baj, hogy azt az egy szem állítását sem fogadhatjuk el. Jaj, de akkor a magyar filmesek nem is teljesen idióták?

Adja a Duna Tv 29-én, szombaton, 20.30-kor

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.