Tévésorozat - Tíz karcsú néger - Harper sziget

  • -tévésmaci -
  • 2009. szeptember 24.

Zene

Mondhatjuk, hogy a horrort a krimitől az áldozatok száma különbözteti meg, de akkor mit csináljunk a Psychóval - ahhoz persze egy Hitchcock kell, hogy e téren a kevés is sok legyen. Ráadásul mire ment vele? Szerintem sokra: zuhanyfüggöny nélkül azóta nem lehet horrort csinálni (képzeljék el ugyanezt a festészetben, a zenében vagy az irodalomban). Mégis van ennél egy jobb megkülönböztetési módszer is - pofonegyszerű. Ahol a lőfegyver a támadónál van, az a tuti krimi, ahol meg az áldozatnál, az a biztos horror. A horrorok elkövetői - ki ne tudná - egytől egyig mészárosok, nem lőnek és nem töltenek, csak szúrnak és nyesnek, vágnak és kaszálnak. Már a Harper sziget elején ellop valaki egy békebeli bálnaaprító szerszámot a helyi tengerészeti múzeumból...

Mondhatjuk, hogy a horrort a krimitől az áldozatok száma különbözteti meg, de akkor mit csináljunk a Psychóval - ahhoz persze egy Hitchcock kell, hogy e téren a kevés is sok legyen. Ráadásul mire ment vele? Szerintem sokra: zuhanyfüggöny nélkül azóta nem lehet horrort csinálni (képzeljék el ugyanezt a festészetben, a zenében vagy az irodalomban). Mégis van ennél egy jobb megkülönböztetési módszer is - pofonegyszerű. Ahol a lőfegyver a támadónál van, az a tuti krimi, ahol meg az áldozatnál, az a biztos horror. A horrorok elkövetői - ki ne tudná - egytől egyig mészárosok, nem lőnek és nem töltenek, csak szúrnak és nyesnek, vágnak és kaszálnak. Már a Harper sziget elején ellop valaki egy békebeli bálnaaprító szerszámot a helyi tengerészeti múzeumból...

Helyi? Talán a Csendes-óceán egyik öblének aprócska szigetére jöttünk (egy fényes esküvőre) - mindenesetre hajóval Seattle-ből egy ugrás. Mindazonáltal a Harper sziget c. tévésorozat nem kimondott horror, inkább valamiféle mutáns - konkrétan az "ilyen állat pedig nincs" kategória -, amely bőven és kedvvel használja a horror műfaji elemeit. Ám ha szereplőit (s jelmezeiket) nézzük, a horrornak egy viszonylag modern kori alfaja ötlik elő, az ún. tinihorror. A hősök tán két-három évvel idősebbek, mint a Sikoly vagy Tudom, mit tettél tavaly nyáron szereplői; a nagybetűs életbe épp a mondott fényes esküvőn belépni remélő fiatal felnőttek. A képek, beállítások zöme is ebből a szcénából érkezik: süt a nap, és a ránk leselkedő veszélyekhez képest sokszor van világos. Mely vizuális jegy át is vezet kis rémségünk másik két anyjához - van neki vagy négy. Az pedig a címben is megjelenő "szigettematika" látszólag egymástól távol eső két csücske. A Lost (c. tévésorozat) és Agatha Christie egyik klasszikusa, a Tíz kicsi néger (arra azért simán kötnék egy fogadást, hogy egy belvárosi színipremierre kitől kérnének új fordítást, és annak mi lenne a címe - na, egy-egy sör?). Persze, hogy látszólag, hisz a Lost (idióták lezuhannak egy szigetre repülővel, és felette titokzatos vegzatúra alá vonja őket egy vagy több rejtélyes erő) semmi más, csupán egy korszerűre butított Tíz kicsi néger.

Mindebből immár az is kitalálható, hogy mi vár ránk a Harper szigeten: nász vagy gyász. Igen, sorra hullik majd a násznép. A döntő kérdés ugye az lenne, hogy mivégre? A sorozat, ha nem is túl következetesen, de végigvisz egy társadalmi szálat, mely szerint osztályharc (is) dúl a képernyőn, hisz mezaliansz van készülőben, gazdag lányt visz az árva szegény fiú, nem is minden érintett tetszésére - látszik ez az örömapa arcán, ott van rögtön a hátsó szándékok mellett. Színészi teljesítményekről voltaképpen felesleges is beszélni, csupa vonzó külsejű fiatal játszik, egy-két szokványos karakter beférkőzésével. Mindazonáltal ne hagyjuk említés nélkül a helyi seriff szerepében régi kedvencünket, Jim Beavert (Ellsworth) a Deadwoodból (tényleg, mint a Veronica Marsban, most is a seriff és lánya nyomoz). Mondom, semmi különös, az egyszerű instrukciók filmje a Harper sziget: ha eljön a te időd, sikolts, ahogy a szádon kifér!

Ám akkor mégis mitől jó vagy mitől lehetne jó? Ezen irány kulcsa mindig az, hogyan és mikor kell rájönnünk a tettes kilétére - akció és motiváció frontális ütközése. A tévutak ugyancsak közkeziek: hajánál fogva odarángatott sorozatgyilkos, valaki, akit feszt emlegetnek, de sose látjuk (legfeljebb átsurranni a háttérben) - olyan is csak egyszer volt, aki nem maradt utolsónak; e téren Agatha Christie mindennek a kútforrása. Nos, a Harper sziget minden adódó alkalommal felemleget egy korábbi bűnesetet, ami már a film kezdetéig is jócskán befolyásolta a főbb szereplők életét, a csapó után meg pláne. Ilyenformán nem a meglepetés a tét, hanem a logikus magyarázat, a végére szervesen összeálló kép.

Fontos, hogy a végére, hiszen ha kellően fordulatos, hangos és lendületes a film, akkor már be vagyunk húzva a csőbe - az utolsó rész után már nincsen kinél reklamálni, ez egy lezárt história. Sok társával szemben ez a fő előnye is a Harper szigetnek: aligha lesz belőle második évad.

Szeptember 30-tól a tv2-n

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.