Tévésorozat - Tíz karcsú néger - Harper sziget

  • -tévésmaci -
  • 2009. szeptember 24.

Zene

Mondhatjuk, hogy a horrort a krimitől az áldozatok száma különbözteti meg, de akkor mit csináljunk a Psychóval - ahhoz persze egy Hitchcock kell, hogy e téren a kevés is sok legyen. Ráadásul mire ment vele? Szerintem sokra: zuhanyfüggöny nélkül azóta nem lehet horrort csinálni (képzeljék el ugyanezt a festészetben, a zenében vagy az irodalomban). Mégis van ennél egy jobb megkülönböztetési módszer is - pofonegyszerű. Ahol a lőfegyver a támadónál van, az a tuti krimi, ahol meg az áldozatnál, az a biztos horror. A horrorok elkövetői - ki ne tudná - egytől egyig mészárosok, nem lőnek és nem töltenek, csak szúrnak és nyesnek, vágnak és kaszálnak. Már a Harper sziget elején ellop valaki egy békebeli bálnaaprító szerszámot a helyi tengerészeti múzeumból...

Mondhatjuk, hogy a horrort a krimitől az áldozatok száma különbözteti meg, de akkor mit csináljunk a Psychóval - ahhoz persze egy Hitchcock kell, hogy e téren a kevés is sok legyen. Ráadásul mire ment vele? Szerintem sokra: zuhanyfüggöny nélkül azóta nem lehet horrort csinálni (képzeljék el ugyanezt a festészetben, a zenében vagy az irodalomban). Mégis van ennél egy jobb megkülönböztetési módszer is - pofonegyszerű. Ahol a lőfegyver a támadónál van, az a tuti krimi, ahol meg az áldozatnál, az a biztos horror. A horrorok elkövetői - ki ne tudná - egytől egyig mészárosok, nem lőnek és nem töltenek, csak szúrnak és nyesnek, vágnak és kaszálnak. Már a Harper sziget elején ellop valaki egy békebeli bálnaaprító szerszámot a helyi tengerészeti múzeumból...

Helyi? Talán a Csendes-óceán egyik öblének aprócska szigetére jöttünk (egy fényes esküvőre) - mindenesetre hajóval Seattle-ből egy ugrás. Mindazonáltal a Harper sziget c. tévésorozat nem kimondott horror, inkább valamiféle mutáns - konkrétan az "ilyen állat pedig nincs" kategória -, amely bőven és kedvvel használja a horror műfaji elemeit. Ám ha szereplőit (s jelmezeiket) nézzük, a horrornak egy viszonylag modern kori alfaja ötlik elő, az ún. tinihorror. A hősök tán két-három évvel idősebbek, mint a Sikoly vagy Tudom, mit tettél tavaly nyáron szereplői; a nagybetűs életbe épp a mondott fényes esküvőn belépni remélő fiatal felnőttek. A képek, beállítások zöme is ebből a szcénából érkezik: süt a nap, és a ránk leselkedő veszélyekhez képest sokszor van világos. Mely vizuális jegy át is vezet kis rémségünk másik két anyjához - van neki vagy négy. Az pedig a címben is megjelenő "szigettematika" látszólag egymástól távol eső két csücske. A Lost (c. tévésorozat) és Agatha Christie egyik klasszikusa, a Tíz kicsi néger (arra azért simán kötnék egy fogadást, hogy egy belvárosi színipremierre kitől kérnének új fordítást, és annak mi lenne a címe - na, egy-egy sör?). Persze, hogy látszólag, hisz a Lost (idióták lezuhannak egy szigetre repülővel, és felette titokzatos vegzatúra alá vonja őket egy vagy több rejtélyes erő) semmi más, csupán egy korszerűre butított Tíz kicsi néger.

Mindebből immár az is kitalálható, hogy mi vár ránk a Harper szigeten: nász vagy gyász. Igen, sorra hullik majd a násznép. A döntő kérdés ugye az lenne, hogy mivégre? A sorozat, ha nem is túl következetesen, de végigvisz egy társadalmi szálat, mely szerint osztályharc (is) dúl a képernyőn, hisz mezaliansz van készülőben, gazdag lányt visz az árva szegény fiú, nem is minden érintett tetszésére - látszik ez az örömapa arcán, ott van rögtön a hátsó szándékok mellett. Színészi teljesítményekről voltaképpen felesleges is beszélni, csupa vonzó külsejű fiatal játszik, egy-két szokványos karakter beférkőzésével. Mindazonáltal ne hagyjuk említés nélkül a helyi seriff szerepében régi kedvencünket, Jim Beavert (Ellsworth) a Deadwoodból (tényleg, mint a Veronica Marsban, most is a seriff és lánya nyomoz). Mondom, semmi különös, az egyszerű instrukciók filmje a Harper sziget: ha eljön a te időd, sikolts, ahogy a szádon kifér!

Ám akkor mégis mitől jó vagy mitől lehetne jó? Ezen irány kulcsa mindig az, hogyan és mikor kell rájönnünk a tettes kilétére - akció és motiváció frontális ütközése. A tévutak ugyancsak közkeziek: hajánál fogva odarángatott sorozatgyilkos, valaki, akit feszt emlegetnek, de sose látjuk (legfeljebb átsurranni a háttérben) - olyan is csak egyszer volt, aki nem maradt utolsónak; e téren Agatha Christie mindennek a kútforrása. Nos, a Harper sziget minden adódó alkalommal felemleget egy korábbi bűnesetet, ami már a film kezdetéig is jócskán befolyásolta a főbb szereplők életét, a csapó után meg pláne. Ilyenformán nem a meglepetés a tét, hanem a logikus magyarázat, a végére szervesen összeálló kép.

Fontos, hogy a végére, hiszen ha kellően fordulatos, hangos és lendületes a film, akkor már be vagyunk húzva a csőbe - az utolsó rész után már nincsen kinél reklamálni, ez egy lezárt história. Sok társával szemben ez a fő előnye is a Harper szigetnek: aligha lesz belőle második évad.

Szeptember 30-tól a tv2-n

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.