Lemez

Steve Gunn: The Unseen in Between

Zene

Steve Gunn amerikai énekes-gitáros-dalszerző, New York-i lakcímmel, philadelphiai előélettel. Rövid ideig játszott Kurt Vile háttérzenekarában, többnyire igencsak obskúrus előadók (Robbie Basho, Sandy Bull, Michael Chapman, John Fahey, Sachiko Kanenobu) a kedvencei, 2007 óta készít lemezeket, de énekelni csak az utóbbi pár évben kezdett el. A Rolling Stone magazin szerint ő „a rockszíntér legjobban őrzött titka”, de ez lassacskán egyre kevésbé helytálló megállapítás, ugyanis az immár 41 éves művész az új lemezének köszönhetően igencsak komoly publicitást kap – a Stereogum hasábjain például nem más, mint Kim Gordon interjúvolta meg pár héttel ezelőtt. Korábban legfeljebb azt lehetett tudni Gunnról, hogy kiváló gitáros, de az Unseen in Bet­ween hallatán énekesi és dalszerzői képességei kapcsán sem lehetnek kétségeink. Jobbnál jobb dalok váltják egymást: a hasonló című francia film ihlette Vagabond, a közelmúltban elhunyt, Vietnamot is megjárt édesapának emléket állító Stonehurst Cowboy, az egy macska szemszögéből megénekelt Luciano, a John Lennon korai szólócuccait idéző Paranoid vagy a szédületes gitározással bíró Lightning Field egyaránt telitalálat. De még ezeknél is van jobb: az album két csúcsdala (melyekben egymás mellett megfér az akusztikus és az elektromos hangzás) a továbblépésről szóló Chance és a nyomokban némi aktuálpolitikát is tartalmazó New Familiar. Magasan van a léc – kíváncsian várjuk, ki tud az idén ennél jobb énekes-dalszerzői lemezt készíteni.

Matador Records, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.