Lemez

Steve Gunn: The Unseen in Between

Zene

Steve Gunn amerikai énekes-gitáros-dalszerző, New York-i lakcímmel, philadelphiai előélettel. Rövid ideig játszott Kurt Vile háttérzenekarában, többnyire igencsak obskúrus előadók (Robbie Basho, Sandy Bull, Michael Chapman, John Fahey, Sachiko Kanenobu) a kedvencei, 2007 óta készít lemezeket, de énekelni csak az utóbbi pár évben kezdett el. A Rolling Stone magazin szerint ő „a rockszíntér legjobban őrzött titka”, de ez lassacskán egyre kevésbé helytálló megállapítás, ugyanis az immár 41 éves művész az új lemezének köszönhetően igencsak komoly publicitást kap – a Stereogum hasábjain például nem más, mint Kim Gordon interjúvolta meg pár héttel ezelőtt. Korábban legfeljebb azt lehetett tudni Gunnról, hogy kiváló gitáros, de az Unseen in Bet­ween hallatán énekesi és dalszerzői képességei kapcsán sem lehetnek kétségeink. Jobbnál jobb dalok váltják egymást: a hasonló című francia film ihlette Vagabond, a közelmúltban elhunyt, Vietnamot is megjárt édesapának emléket állító Stonehurst Cowboy, az egy macska szemszögéből megénekelt Luciano, a John Lennon korai szólócuccait idéző Paranoid vagy a szédületes gitározással bíró Lightning Field egyaránt telitalálat. De még ezeknél is van jobb: az album két csúcsdala (melyekben egymás mellett megfér az akusztikus és az elektromos hangzás) a továbblépésről szóló Chance és a nyomokban némi aktuálpolitikát is tartalmazó New Familiar. Magasan van a léc – kíváncsian várjuk, ki tud az idén ennél jobb énekes-dalszerzői lemezt készíteni.

Matador Records, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.