Lemez

Steve Gunn: The Unseen in Between

Zene

Steve Gunn amerikai énekes-gitáros-dalszerző, New York-i lakcímmel, philadelphiai előélettel. Rövid ideig játszott Kurt Vile háttérzenekarában, többnyire igencsak obskúrus előadók (Robbie Basho, Sandy Bull, Michael Chapman, John Fahey, Sachiko Kanenobu) a kedvencei, 2007 óta készít lemezeket, de énekelni csak az utóbbi pár évben kezdett el. A Rolling Stone magazin szerint ő „a rockszíntér legjobban őrzött titka”, de ez lassacskán egyre kevésbé helytálló megállapítás, ugyanis az immár 41 éves művész az új lemezének köszönhetően igencsak komoly publicitást kap – a Stereogum hasábjain például nem más, mint Kim Gordon interjúvolta meg pár héttel ezelőtt. Korábban legfeljebb azt lehetett tudni Gunnról, hogy kiváló gitáros, de az Unseen in Bet­ween hallatán énekesi és dalszerzői képességei kapcsán sem lehetnek kétségeink. Jobbnál jobb dalok váltják egymást: a hasonló című francia film ihlette Vagabond, a közelmúltban elhunyt, Vietnamot is megjárt édesapának emléket állító Stonehurst Cowboy, az egy macska szemszögéből megénekelt Luciano, a John Lennon korai szólócuccait idéző Paranoid vagy a szédületes gitározással bíró Lightning Field egyaránt telitalálat. De még ezeknél is van jobb: az album két csúcsdala (melyekben egymás mellett megfér az akusztikus és az elektromos hangzás) a továbblépésről szóló Chance és a nyomokban némi aktuálpolitikát is tartalmazó New Familiar. Magasan van a léc – kíváncsian várjuk, ki tud az idén ennél jobb énekes-dalszerzői lemezt készíteni.

Matador Records, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.