Lemez

The Clientele: Music for the Age of Miracles

  • Lang Ádám
  • 2017. november 26.

Zene

A brit zenekar az egész kilencvenes éveket az ismeretlenség homályában töltötte, és csak egy 2000-ben megjelent kislemez-válogatás, a később első lemezként kanonizálódó Sub­urban Light kapcsán vált nyilvánvalóvá, hogy milyen csodás homály is volt ez. A Clientele zenéjének legfontosabb jellegzetességét Alasdair MacLean gitárerősítőn átszűrt, a visszhangosítás ellenére is szuper­intim vokáljai adják, de az idillien csilingelő gitárjátéka, valamint
James Hornsey finoman sodró basszusgrúvjai és Mark Keen precízen kimért dobkísérete is fontos komponensek. Az évek során ehhez a sűrűn filterezett alaphoz jöttek még szintik, sőt vonóskíséret is, de a bemutatkozást követő négy lemezük is tele volt jobbnál jobb számokkal. Egyedül a 2010-es Mino­taur EP volt kicsit gyengébb, és a következő évben le is álltak.

Három évig nem koncerteztek, majd újabb három évet kellett arra várni, hogy elkészüljön a mostani album, amelynek címe: Music for the Age of Miracles. A Clientele eddig sem a csodás megújulásai miatt volt érdekes, az új lemez azonban tipikusan olyan anyag lett, amikor egy zenekar beleül a maga készítette fotelbe, hogy felolvassa saját könyvét.

De hát miért is lenne hiányérzetünk, ha egy régi jó ismerős úgy tér vissza, mintha mi sem történt volna. Ugyanaz a pszichedeliában elvesző filterezett bukolika érkezik (Falling Asleep), ugyanazok a szürreális történetek kerülnek terítékre (Every­thing You See Tonight Is Different from Itself), de azt is sikerül kikerülni, hogy mindegyik szám „ugyanolyan” legyen. Az Everyone You Meet egyértelmű slágerként került a Clientele-kötelezők sorába, és a záró The Age of Miracles sem vész el ebben a kényelmes, ködös, őszi miliőben.

A zenekar történetét ismerve a Music for the Age of Miracles egyértelműen nosztalgialemez, bár akik tíz éve, az életkorukból fakadóan még Rihannán vagy Green Dayn pörögtek, azoknak akár meghatározó élmény is lehet.

Merge Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.