Lemez

The Clientele: Music for the Age of Miracles

  • Lang Ádám
  • 2017. november 26.

Zene

A brit zenekar az egész kilencvenes éveket az ismeretlenség homályában töltötte, és csak egy 2000-ben megjelent kislemez-válogatás, a később első lemezként kanonizálódó Sub­urban Light kapcsán vált nyilvánvalóvá, hogy milyen csodás homály is volt ez. A Clientele zenéjének legfontosabb jellegzetességét Alasdair MacLean gitárerősítőn átszűrt, a visszhangosítás ellenére is szuper­intim vokáljai adják, de az idillien csilingelő gitárjátéka, valamint
James Hornsey finoman sodró basszusgrúvjai és Mark Keen precízen kimért dobkísérete is fontos komponensek. Az évek során ehhez a sűrűn filterezett alaphoz jöttek még szintik, sőt vonóskíséret is, de a bemutatkozást követő négy lemezük is tele volt jobbnál jobb számokkal. Egyedül a 2010-es Mino­taur EP volt kicsit gyengébb, és a következő évben le is álltak.

Három évig nem koncerteztek, majd újabb három évet kellett arra várni, hogy elkészüljön a mostani album, amelynek címe: Music for the Age of Miracles. A Clientele eddig sem a csodás megújulásai miatt volt érdekes, az új lemez azonban tipikusan olyan anyag lett, amikor egy zenekar beleül a maga készítette fotelbe, hogy felolvassa saját könyvét.

De hát miért is lenne hiányérzetünk, ha egy régi jó ismerős úgy tér vissza, mintha mi sem történt volna. Ugyanaz a pszichedeliában elvesző filterezett bukolika érkezik (Falling Asleep), ugyanazok a szürreális történetek kerülnek terítékre (Every­thing You See Tonight Is Different from Itself), de azt is sikerül kikerülni, hogy mindegyik szám „ugyanolyan” legyen. Az Everyone You Meet egyértelmű slágerként került a Clientele-kötelezők sorába, és a záró The Age of Miracles sem vész el ebben a kényelmes, ködös, őszi miliőben.

A zenekar történetét ismerve a Music for the Age of Miracles egyértelműen nosztalgialemez, bár akik tíz éve, az életkorukból fakadóan még Rihannán vagy Green Dayn pörögtek, azoknak akár meghatározó élmény is lehet.

Merge Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.