Lemez

The Clientele: Music for the Age of Miracles

  • Lang Ádám
  • 2017. november 26.

Zene

A brit zenekar az egész kilencvenes éveket az ismeretlenség homályában töltötte, és csak egy 2000-ben megjelent kislemez-válogatás, a később első lemezként kanonizálódó Sub­urban Light kapcsán vált nyilvánvalóvá, hogy milyen csodás homály is volt ez. A Clientele zenéjének legfontosabb jellegzetességét Alasdair MacLean gitárerősítőn átszűrt, a visszhangosítás ellenére is szuper­intim vokáljai adják, de az idillien csilingelő gitárjátéka, valamint
James Hornsey finoman sodró basszusgrúvjai és Mark Keen precízen kimért dobkísérete is fontos komponensek. Az évek során ehhez a sűrűn filterezett alaphoz jöttek még szintik, sőt vonóskíséret is, de a bemutatkozást követő négy lemezük is tele volt jobbnál jobb számokkal. Egyedül a 2010-es Mino­taur EP volt kicsit gyengébb, és a következő évben le is álltak.

Három évig nem koncerteztek, majd újabb három évet kellett arra várni, hogy elkészüljön a mostani album, amelynek címe: Music for the Age of Miracles. A Clientele eddig sem a csodás megújulásai miatt volt érdekes, az új lemez azonban tipikusan olyan anyag lett, amikor egy zenekar beleül a maga készítette fotelbe, hogy felolvassa saját könyvét.

De hát miért is lenne hiányérzetünk, ha egy régi jó ismerős úgy tér vissza, mintha mi sem történt volna. Ugyanaz a pszichedeliában elvesző filterezett bukolika érkezik (Falling Asleep), ugyanazok a szürreális történetek kerülnek terítékre (Every­thing You See Tonight Is Different from Itself), de azt is sikerül kikerülni, hogy mindegyik szám „ugyanolyan” legyen. Az Everyone You Meet egyértelmű slágerként került a Clientele-kötelezők sorába, és a záró The Age of Miracles sem vész el ebben a kényelmes, ködös, őszi miliőben.

A zenekar történetét ismerve a Music for the Age of Miracles egyértelműen nosztalgialemez, bár akik tíz éve, az életkorukból fakadóan még Rihannán vagy Green Dayn pörögtek, azoknak akár meghatározó élmény is lehet.

Merge Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.