Lemez

The Mabon Dawud Republic: The Mabon Dawud Republic

  • - minek -
  • 2020. május 9.

Zene

Szupergruppok márpedig léteznek – élő bizonyság erre e felmérhetetlenül sok tagból álló hazai zenekar, a magyar zenei dialektusban átértelmezett afrobeat hangzás úttörője. Jellemző, hogy eredetileg Fela Kuti tribute zenekarként, elfoglalt zenészek szigorúan alkalmi formációjaként indultak, emlékezetes koncertjeik között mégis tudtak annyi időt egymásra szánni, hogy jó két év alatt összerakjanak egy üdítően zamatos lemezanyagot. Ehhez persze hozzájárult a műfaj szülőhelyén, Nyugat-Afrikában megejtett turné is: a ghánai koncertek alkalmából megismerkedtek a helyi énekeslegendával, Pat Thomasszal is, aki közreműködött a Gyae Abrabo című vérbeli afrojazz-funk számban. Más afrikai vokalista/zenész vendégművészek mellett felbukkan a lemezen (a Na Lie című számban) Fela Egypt 80 zenekarának billentyűs-énekese, Dele Sosimi is. A Hock Ernő basszusgitáros, Bognár Szabolcs billentyűs és Halmos András dobos produceri munkájával készült albumon az afrofunk ritmikákra és harmóniákra applikált hangzáshoz adagolnak némi fúziós jazzt, kötelező elemként a fúvósok, billentyűsök, gitárosok, dobosok tökéletes összjátékát, kikacsintásként pedig egy kevés lebegős pszichedéliát (Talk to Me), helyenként csipetnyi vartyogós négynegyedet (Abolo) és sok-sok hipnotikus hangulatot. Az elsőre is telitalálatnak tűnő szerzemények azt sejtetik, hogy a saját hangjára találó zenekarnak aligha ez az utolsó dobása.

Budabeats, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.