Lemez

Nine Inch Nails: Ghosts V: Together / Ghosts VI: Locusts

Zene

2008-ban teljesen váratlanul adta ki a Ghosts I−IV című albumot a Nine Inch Nails, rajta 34 improvizatív, instrumentális, cím nélküli trackkel, egy kicsit Brian Eno ambientes stílusában, de persze nem nélkülözve a szokásos NIN-ízeket. A bő két és fél órás anyag megelőlegezte Trent Reznor és Atticus Ross későbbi filmzenéit, és abból a szempontból is fontos megemlíteni, hogy a 34-es tételből egy hangminta bekerült a Lil Nas X-féle country/hiphop Old Town Roadba, a tavalyi év legnagyobb slágerébe. 2008-ban Reznor azt nyilatkozta, hogy valószínűleg számíthatunk még Ghosts albumra, és most, 12 év elteltével itt is a folytatás. Hasonló anyag, de azért vannak eltérések. Az ötödik és hatodik résznek van külön címe, ahogy a daloknak is. A két album 154 percnyi zenét tartalmaz, a 23 szám nyugodtabb hangvételű, mint a 2008-as első eresztés. Amíg az akkori dalokban fel-feltűnt a zenekartól korábban megszokott zaklatottság, addig amit most hallunk, végképp színtiszta ambient. A minimális sajtóanyagban Reznor megemlítette, hogy a járvány miatt döntött a mostani megjelenés mellett – hogy normális esetben mikor jött volna ki a cucc, azt nem lehet tudni. „Alapvetően antiszociálisak vagyunk, de most nagyon szeretnénk kihangsúlyozni az emberi kapcsolatok fontosságát” – tette hozzá. A dalokat külön-külön nehéz elemezni, hiszen hol megnyugtató, hol némileg kísérteties szintihömpölygés az, amit hallunk, de az Out in the Opent mindenképp fontos megemlíteni, ahogy a trombitával kísért Around the Cornert és a Tangerine Dream-es Turn This Off Please-t is. A számcímek jelentős részét nagy valószínűséggel a karanténhelyzet ihlette, és ahogy 2008-ban, úgy most sem kell csalódnunk. Már csak az a nagy kérdés, hogy a Reznor–Ross-páros milyen zenét készít a Soul című animációs Pixar-filmhez.

The Null Corporation, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.