Lemez

The Young Gods: Data Mirage Tangram

  • - minek -
  • 2019. május 11.

Zene

A svájci Fri­bourgból indult, nevét a Swans egyik korai EP-jéről kölcsönző zenekar felállása egykor, némi túlzással, „revolutív” volt. Franz Treichler énekes (35 éves történetük során az egyetlen állandó tag) kezdetben zömmel francia, majd egyre inkább bájos akcentussal elővezetett angol nyelvű énekszólamát egy hangszerét akkurátus szigorral kezelő dobos és egy szempleres kíséri, aki minden más hangszert elővarázsolhat a minták közül, a leg­inkább fémes gitárhangokat. A Young Gods korábban sem volt az a tankkönyvszerű indusztriál zenekar, de még ehhez képest is sokat finomodott a hangzásuk, ami a kilenc év szünet után rögzített friss albumukon is jól hallható. Ennek egyik különlegessége, hogy három évtized után visszatért kedvenc szemplere és billentyűi mögé az alapító tag Cesare Pizzi is.

A Data Mirage Tangram összességében egy finoman tálalt, jó stílben összerakott, inkább lassú-középtempós elektronikus (tánc)zenei album lett, amelyet néha az élő, szinte törzsi dobolás tesz kissé organikusabbá, ami jót tesz a sokszor dubtechnós hangzásnak. Azért korántsem csak holmi ambient finomkodásról beszélünk, sőt még a rekeszizmokat is megmozgatja, ahogy a Tear up the Red Sky irgalmatlan dub lüktetésére idővel rátromfolnak a morcos szintihangok, brummogó gépi basszusok és lebegős gitárfutamok. A lemez második felének uralkodó műfaja a dögös riffekkel, néha szájharmo­nikával megtámogatott sivatagi blues (Moon Above), de érdekes módon nekik még ez is jól áll.

Two Gentlemen Records/Deep Dis­tribution, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.