Lemez

Rácz Ödön: My Double Bass

Zene

Három éve ugyanezeken a hasábokon kivételes eseményként említettük, hogy a Deutsche Grammophon magyar szólistával, és pláne egy nagybőgőssel dobott piacra lemezt, ám Rácz Ödön, a Bécsi Filharmonikusok szólamvezetője a jelek szerint immár bevett gyakorlattá tette a rendkívülit. Az utóbbi jelzőnek mindazonáltal továbbra is jócskán juthat hely a bőgős második DG-lemezének méltatása körül, hiszen a főszereplő produkciója ismét a rendkívüliség magaslati régióját idézi, mi több: olyan művészi beérést jelez, amely immár nem elsősorban könnyű kezű virtuóz gyanánt állítja elénk Ráczot, hanem hamisítatlanul komoly művészként. A mélyvonós elmélyültségét mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy hangszerének megszólalása majd’ mindig eleve a jelentékenység auráját hívja életre maga körül – mondhatni, függetlenül az előadott mű rangjától. Mert amúgy a lemezről hallható három kompozíció (Giovanni Bottesini, Astor Piazzolla és Nino Rota egy-egy szerzeménye) inkább a kellemes, semmint a nagy zene körébe lenne sorolható: a mutatós-hálás (magán)szólamokhoz szerencsés esetben a muzsikus teszi hozzá a maga formátumát, s ez itt most rendben meg is történik. A Liszt Ferenc Kamarazenekar, ha talán nem is a Rácz által a bookletben emlegetett „Hungarian paprika” izgalmasságával játszva, de azért szolidan megbízható kíséretet nyújt, amiben nyilvánvalóan napjaink legfoglalkoztatottabb karmesternőjének, Speranza Scappuccinak is érdemi szerepe van.

Deutsche Grammophon, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.