Lemez

Strand of Oaks: Eraserland

Zene

Pont egy évtizede ad ki lemezeket a Strand of Oaks néven alkotó Timothy Showalter, aki ránézésre átlagos metálzenésznek tűnik, ám valójában a folkos heartland rock műfajában alkot. Az indianai születésű, de Philadelphiában élő énekes-dalszerző előéletében megfér a félbeszakadt sportolókarrier, egy leégett ház, hajléktalanság, függőség és egy súlyos autóbaleset is. Valamint a depresszió: a 36 éves Showalter a közelmúltban majdnem beszüntette a zenei karrierjét, de a New Jersey-i tengerparton tett séták, a Spirit of Eden című Talk Talk-lemez, valamint a segítő kezet nyújtó My Morning Jacket zenekar kihúzta őt a kloákából.

Örömteli, hogy így alakult, a hatodik Strand of Oaks-lemez ugyanis nagyszerűre és kifejezetten pozitív hangulatúra sikeredett. A nyitó Weird Waysben Showalter rögtön azzal indít, hogy már nem érzi a depressziót; zeneileg/hangulatilag amúgy Ryan Adams világa idéződik meg, és még egy nagy ívű gitárszóló is felcsendül. Akárcsak a Hyperspace Bluesban, amit a feleségnek írt szerelmes dal, a Keys követ. A Moon Landing részben természetesen a Holdra szállásról szól, másrészt megemlítődnek benne olyan, nemrég elhunyt rock­idolok, mint Chris Cornell és Malcolm Young. A slágeres Ruby azzal a szándékkal íródott, hogy még ­Paul McCartney is elismerően csettintsen, ha meghallja, és tökéletes ellentétben áll az azt követő, egy szál gitáros Wild and Willinggel. Az Eraserlandben és a közel tízperces záródalban, a Forever Chordsban tűnik fel leginkább, hogy Showalter mennyit köszönhet a lemezen őt kísérő My Morning Jacket tagjainak. A Pink Floyd-os hangulat persze egyáltalán nem meglepő, hiszen az MMJ billentyűse, Bo Koster közreműködött Roger Waters legutóbbi turnéján. Az album zárósora is beszédes, és keretbe foglalja a fő mondanivalót: a művész azt hangsúlyozza, hogy remélhetőleg ez a pozitív hangulat már soha sem ér véget.

Dead Oceans, 2019

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.