The Shortwave Set: Replica Sun Machine (lemez)

  • - minek -
  • 2008. június 26.

Zene

A kissé különös nevű londoni formációt még 2003-ban hozta létre egy svéd énekesnő, no meg két helybéli zenész/ vokalista.
A kissé különös nevû londoni formációt még 2003-ban hozta létre egy svéd énekesnõ, no meg két helybéli zenész/ vokalista. A trió hamar feltûnést keltett kellemesen szórakoztató és egyben intelligens, hangmintákból és akusztikus hangzásból építkezõ zenéjével - ráadásul hamar bebizonyították, hogy mesterei az épkézláb, dal formájú szerzemények elõállításának és elõadásának. Már elsõ, The Debt Collection (2005) címû lemezük is jelentõs kritikai sikert aratott (kár, hogy a buta népek ennek dacára sem kapkodták szét), és hamarosan már Goldfrapp és a Gnarls Barkley társaságában turnéztak - utóbbi agya, a szuper hiphopguru Danger Mouse merõ rajongásból el is vállalta a Replica Sun Machine produkciós munkáit. No, nem mintha az új lemezanyagnak bármi köze volna a hiphophoz - amiként más téren is igen nehezen lehet kategorizálni. Sokféle zenei forrásból merítettek, de mindenbõl csak annyit, hogy el ne csapjuk a hasunkat, s a jó ízléssel végzett munka okán a termék páratlanul egyedi és egységes maradt. Felesleges elkezdeni skatulyázni: a neofolk/posztfolk címke ugyanúgy lecsúszik róluk, mint bármi más - az viszont kétségtelen, hogy a tagok imádhatják a hatvanas-hetvenes évek fordulójának hangzását (ha nem mondtuk volna, maga John Cale is zenélt nekik egy kicsit). Ennél sokkal fontosabb, hogy elhelyeztek nekünk tizenegy intelligens és gusztusos popdalt, amelyekkel nehezen lehet betelni. Lehetõség szerint újra és újra hallgatná az ember, és közben elgondolkodna felettük - mert bizony a hol pszichedelikus/ folkos, hol meg döngölõs glampop felszín alatt még némi szubverzív tartalom is rejtõzik.

Wall Of Sound/Neon Music, 2008

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."