The Shortwave Set: Replica Sun Machine (lemez)

  • - minek -
  • 2008. június 26.

Zene

A kissé különös nevű londoni formációt még 2003-ban hozta létre egy svéd énekesnő, no meg két helybéli zenész/ vokalista.
A kissé különös nevû londoni formációt még 2003-ban hozta létre egy svéd énekesnõ, no meg két helybéli zenész/ vokalista. A trió hamar feltûnést keltett kellemesen szórakoztató és egyben intelligens, hangmintákból és akusztikus hangzásból építkezõ zenéjével - ráadásul hamar bebizonyították, hogy mesterei az épkézláb, dal formájú szerzemények elõállításának és elõadásának. Már elsõ, The Debt Collection (2005) címû lemezük is jelentõs kritikai sikert aratott (kár, hogy a buta népek ennek dacára sem kapkodták szét), és hamarosan már Goldfrapp és a Gnarls Barkley társaságában turnéztak - utóbbi agya, a szuper hiphopguru Danger Mouse merõ rajongásból el is vállalta a Replica Sun Machine produkciós munkáit. No, nem mintha az új lemezanyagnak bármi köze volna a hiphophoz - amiként más téren is igen nehezen lehet kategorizálni. Sokféle zenei forrásból merítettek, de mindenbõl csak annyit, hogy el ne csapjuk a hasunkat, s a jó ízléssel végzett munka okán a termék páratlanul egyedi és egységes maradt. Felesleges elkezdeni skatulyázni: a neofolk/posztfolk címke ugyanúgy lecsúszik róluk, mint bármi más - az viszont kétségtelen, hogy a tagok imádhatják a hatvanas-hetvenes évek fordulójának hangzását (ha nem mondtuk volna, maga John Cale is zenélt nekik egy kicsit). Ennél sokkal fontosabb, hogy elhelyeztek nekünk tizenegy intelligens és gusztusos popdalt, amelyekkel nehezen lehet betelni. Lehetõség szerint újra és újra hallgatná az ember, és közben elgondolkodna felettük - mert bizony a hol pszichedelikus/ folkos, hol meg döngölõs glampop felszín alatt még némi szubverzív tartalom is rejtõzik.

Wall Of Sound/Neon Music, 2008

*****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”