The Shortwave Set: Replica Sun Machine (lemez)

  • - minek -
  • 2008. június 26.

Zene

A kissé különös nevű londoni formációt még 2003-ban hozta létre egy svéd énekesnő, no meg két helybéli zenész/ vokalista.
A kissé különös nevû londoni formációt még 2003-ban hozta létre egy svéd énekesnõ, no meg két helybéli zenész/ vokalista. A trió hamar feltûnést keltett kellemesen szórakoztató és egyben intelligens, hangmintákból és akusztikus hangzásból építkezõ zenéjével - ráadásul hamar bebizonyították, hogy mesterei az épkézláb, dal formájú szerzemények elõállításának és elõadásának. Már elsõ, The Debt Collection (2005) címû lemezük is jelentõs kritikai sikert aratott (kár, hogy a buta népek ennek dacára sem kapkodták szét), és hamarosan már Goldfrapp és a Gnarls Barkley társaságában turnéztak - utóbbi agya, a szuper hiphopguru Danger Mouse merõ rajongásból el is vállalta a Replica Sun Machine produkciós munkáit. No, nem mintha az új lemezanyagnak bármi köze volna a hiphophoz - amiként más téren is igen nehezen lehet kategorizálni. Sokféle zenei forrásból merítettek, de mindenbõl csak annyit, hogy el ne csapjuk a hasunkat, s a jó ízléssel végzett munka okán a termék páratlanul egyedi és egységes maradt. Felesleges elkezdeni skatulyázni: a neofolk/posztfolk címke ugyanúgy lecsúszik róluk, mint bármi más - az viszont kétségtelen, hogy a tagok imádhatják a hatvanas-hetvenes évek fordulójának hangzását (ha nem mondtuk volna, maga John Cale is zenélt nekik egy kicsit). Ennél sokkal fontosabb, hogy elhelyeztek nekünk tizenegy intelligens és gusztusos popdalt, amelyekkel nehezen lehet betelni. Lehetõség szerint újra és újra hallgatná az ember, és közben elgondolkodna felettük - mert bizony a hol pszichedelikus/ folkos, hol meg döngölõs glampop felszín alatt még némi szubverzív tartalom is rejtõzik.

Wall Of Sound/Neon Music, 2008

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.