Lemez

Thee Oh Sees: A Weird Exits

  • Lang Ádám
  • 2016. szeptember 25.

Zene

Az atlantai Black Lips és a memphisi Jay Reatard mellett a friscói Ty Segall és a Thee Oh Sees voltak azok az előadók, akiknek farmerdzsekijéből kibújt a garázsrock legutóbbi, napjainkig rezonáló reneszánsza. Míg Jay Reatard meghalt és legenda lett, a Black Lips már túljutott pályája csúcsán, Ty Segall pedig most kezd igazán beérni, addig a John Dwyer vezette Thee Oh Sees évtizedes útkeresés után, 2008 óta kiugró sikerek és pár hónapnál nagyobb szünetek nélkül kalandozik a garázspunk, a krautrock, a psychpop és a lo-fi
noise rock tartományaiban.

A most megjelent, hivatalos számítások szerint már a tizenötödik Thee Oh Sees-lemez különlegessége, hogy két dobost is felvonultató kvartettként vették fel, valamint ez lett a zenekar eddigi legelszálltabb, legabsztraktabb anyaga. A garázsrock felől ugyanis a krautrock és a kozmikus pszichedélia felé terelődött a hangsúly, és már igazi refrének sincsenek, csak whoo-kkal fel­vezetett szólók tagolják a számokat. Két gitárcentrikusabb darab után a Jamming Entrance űrhangulatú, motorikus átvezetője és a gitárszólókban kitörő Plastic Plant hozzák be az új vonalat, amit a Gelatinous Cube még kicsit visszaterel a megszokott mederbe, de aztán az Unwrap The Fiend Pt. 2-val végleg a csillagokat veszik célba. És még csak ezután jön egy nyolcperces, vibráló lebegés, majd a zárás, a lemez és az életmű egyik csúcspontja: a The Axis túlvezérelt gitárszólóban szétforgácsolódó, himnikus, orgonával kísért, Tame Impala-féle space rockja.

Castle Face, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.