Lemez

Thee Oh Sees: A Weird Exits

  • Lang Ádám
  • 2016. szeptember 25.

Zene

Az atlantai Black Lips és a memphisi Jay Reatard mellett a friscói Ty Segall és a Thee Oh Sees voltak azok az előadók, akiknek farmerdzsekijéből kibújt a garázsrock legutóbbi, napjainkig rezonáló reneszánsza. Míg Jay Reatard meghalt és legenda lett, a Black Lips már túljutott pályája csúcsán, Ty Segall pedig most kezd igazán beérni, addig a John Dwyer vezette Thee Oh Sees évtizedes útkeresés után, 2008 óta kiugró sikerek és pár hónapnál nagyobb szünetek nélkül kalandozik a garázspunk, a krautrock, a psychpop és a lo-fi
noise rock tartományaiban.

A most megjelent, hivatalos számítások szerint már a tizenötödik Thee Oh Sees-lemez különlegessége, hogy két dobost is felvonultató kvartettként vették fel, valamint ez lett a zenekar eddigi legelszálltabb, legabsztraktabb anyaga. A garázsrock felől ugyanis a krautrock és a kozmikus pszichedélia felé terelődött a hangsúly, és már igazi refrének sincsenek, csak whoo-kkal fel­vezetett szólók tagolják a számokat. Két gitárcentrikusabb darab után a Jamming Entrance űrhangulatú, motorikus átvezetője és a gitárszólókban kitörő Plastic Plant hozzák be az új vonalat, amit a Gelatinous Cube még kicsit visszaterel a megszokott mederbe, de aztán az Unwrap The Fiend Pt. 2-val végleg a csillagokat veszik célba. És még csak ezután jön egy nyolcperces, vibráló lebegés, majd a zárás, a lemez és az életmű egyik csúcspontja: a The Axis túlvezérelt gitárszólóban szétforgácsolódó, himnikus, orgonával kísért, Tame Impala-féle space rockja.

Castle Face, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.