Lemez

These New Puritans: Field Of Reeds

  • - minek -
  • 2013. augusztus 4.

Zene

A Barnett ikrek (a multiinstrumentalista-zeneszerző-énekes Jack és a dobos-divatmodell George - éppen csak helyhiány miatt maradtak ki a zenész ikrekről szóló online összeállításunkból), s a mellettük kitartó Thomas Hein basszer 2006 óta működteti a londoni kollektívát. Most azt kell mondanunk, harmadszor is képesek voltak arra a bravúrra, hogy felülmúlják a publikum (provokatív nyilatkozataiktól is fűtött) várakozásait.

A vadonatúj lemez a maga szinte álomszerű, kamarazenei hangulatával precízen ellenpontozza az előző albumuk, a Hidden jól kiszámított zaklatottságát. Jack Barnett dúsan hangszerelt, végig ötletes kompozíciói helyenként szinte a hetvenes évek art rock/progrock világát idézik meg, ugyanakkor nyoma sincs bennük idegesítő nagyképűségnek vagy fölösleges maníroknak. A hagyományos dalformából építkező, de azon túlnövő, a kortárs klasszikus zenéből és az ambient-hagyományból egyaránt építkező, felkavaróan érzelmes darabokat hallunk, s az eredmény néhol szinte már hipnotikus hatású. Jack hagyományosan maga énekli saját dalait, ám itt segítséget is kap a nagyszerű dzsessz- és fadoénekes Elisa Rodriguestől, aki már a nyitó (Burt Bacharachot recikláló) This Guy's In Love With You-ban, majd a neki írt Dreamben is bizonyítja, hogy jelenlététől szinte felragyog az amúgy is szépre polírozott zeneanyag. Nehéz igazi csúcspontot találni, de a Spiral mélyre hangolt zongorán, bőgőn kúszó duettje és a rákövetkező dörmögő vokálos, repetitív Organ Eternal mindenképpen az esélyesek közé tartozik.

Infectious/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.